• husdjursdisco

Brio-tågbana uppskattas av flickor?

Har en dotter på 1 år och som rubriken lyder undrar jag om flickor tycker om att leka med Brios-tågbana, då vi överväger att införskaffa en sådan? Någon med erfarenhet, eller tips på annat som ettåringar uppskattar/behöver. Leksaksugn har vi redan.

Tack!

• Svar på tråden Brio-tågbana uppskattas av flickor?
  • Blue Waffle
    husdjursdisco skrev 2023-12-15 13:32:45 följande:
    Brio-tågbana uppskattas av flickor?

Har en dotter på 1 år och som rubriken lyder undrar jag om flickor tycker om att leka med Brios-tågbana, då vi överväger att införskaffa en sådan? Någon med erfarenhet, eller tips på annat som ettåringar uppskattar/behöver. Leksaksugn har vi redan.

Tack!

Flickor leker med samma saker som pojkar, tågbanor och bilar är lika kul som dockor och hästar. Var inte den föräldern som börjar ge könstypa saker i smååringsåldern, låt barnet utveckla sina intressen.

Med det sagt så är tågbana lite tidigt, det brukar komma vid 18mån-24mån. Ikea har en hel uppsättning som heter lillabo, med tåg gubbar etc. där kan du börja med gubbarna och sedan köpa tågspår och utveckla med mer när hon blir äldre. www.ikea.com/se/sv/p/lillabo-leksaksfigur-60242614/
  • asdfgh

I den åldern var våra tjejer väldigt intresserade av leksaksbilar modell större.

• Anonym (Tuuuuut)
    asdfgh skrev 2023-12-16 15:20:47 följande:

I den åldern var våra tjejer väldigt intresserade av leksaksbilar modell större.

Ja, vår också! Det hade jag glömt, men vi hade en med tippflak lik denna som var väldigt populär. vikingtoys.se/midi-lastbil/

Den var till och med "pottleksak" ett tag för att motivera dottern att sitta kvar på pottan en längre stund. Glad
  • Anonym (A)

Dottern tyckte att det var roligt med tågbana

• Anonym (Betty)

Jag, min syster och mina båda döttrar har gillat tågbanan. 

• Aliona

Nu har jag son, men han har många tjejkompisar och de har alltid gillat att leka samma saker, tex Brio tågbana. Sonen fick första just när han var ett år, men det var bara några av de böjda rälserna så att det precis blev en liten rund bana som han körde runt ett tåg på. Mer avancerade byggen blev, som ansra skrivit, vid 2,5-årsåldern. Då blev även kulbanor jätteroligt för honom och flickorna han lekte med. 

• FuckGoggleAskMe

Min son fick en tågbana när han var 3 år. Jag tyckte den var jättekul att bygga upp och kul att köra med tågen, men inte han. Däremot så älskade han att placera ut hus, träd, djur, folk och trafikmärken runt banan, så vi hade roligt båda två. 

Alla småkillar gillar inte fordon, men många. Många tjejer gillar bilar och tåg. 

Favoritleksaker när han var 1år var småbarnsvariant på bowlingset och mjukisdjur plus en servis så han kunde mata dem. En ganska stor bil att frakta mjukisdjuren på var också ganska kul. Och bollar. 

• Anonym (Tant)

Jag är förmodligen äldre än du, TS, men jag minns att jag gillade briojärnvägen. Och jag tyckte ännu mer om legojärnvägen som jag hade när jag var lite äldre.

• Jemp
    SmulanFnulan skrev 2023-12-15 14:42:03 följande:

Vilken konstig fråga.. Talar för att ni är extremt låsta i era könsroller i ert hem. Stackars unge.

Min tanke också? Ja, mina barn av båda kön har uppskattat det, och jag vet många fler. 

Lite underligt att basera vad ens eget barn bör gilla utifrån kön. 

• Tom Araya

Håller med om att ett år är tidigt för sådana leksaker. Prova vid två.
    Att det är en flicka saknar nog betydelse.

Svar på tråden Brio-tågbana uppskattas av flickor?