• Jossolo

BIM JANUARI 2024

Här kan vi samlas vi som planerar barn och har BIM i januari. 

Hoppas på många +++++ 

• Svar på tråden BIM JANUARI 2024
  • Fjällfärd

Hej hej, ny här i tråden!

BIM 20/1 , tänkte börja ta tidiga gravtest i morgon. Detta är sista försöket naturligt då vi börjar med IVF nästa cykel. Ska alltså börja med hormonsprutor 2-3 dagar in på min mens som är beräknad nästa helg. 

Vi har försökt blivit gravida aktivt i ca 1.5år, tidigare använt oss av säkra metoder i ytterligare 2år innan. Aldrig haft ett plus på stickan. Började försöka aktivt när jag var 32. Vi har ju uppenbarligen haft koll på min ägglossning då vi kört med säkra perioder innan och tvärt om nu legat extra under mina fertila dagar i 1.5år utan framgång.

Vi gjorde en fertilitetsutredning i höst som tyvärr visade att jag har låg ägg reserv trots mina då 33, nu 34år. Lågt AMH värde på 0.28 (2.0 pmol/l) och förhöjt FSH på 18. AFC på 8-10. 

Önskar mer än någonsin att det ska ta sig denna gång då jag gärna slipper gå igenom en IVF process med allt vad det innebär. Samtidigt så är vi otroligt tacksamma för att den möjligheten finns ❤️

• Kiwikiwi
    Sara E skrev 2024-01-12 12:21:18 följande:
    Jag ska testa tidigt idag ????. Köpte tidiga digital idag och har bim på tisdag. Förväntar mig dock att få ett negativt 
    Åh spännande! Då tar du de inte på morgonurin eller har du sparat en kopp imorse? 😊
  • Kiwikiwi
    fancyr skrev 2024-01-12 12:54:00 följande:

har bim 22/1 och tänkte börja testa två dagar efter ev tempdipp, alt äl+11 ..
    det här säger jag nu men man vet aldrig när det närmar sig 😂 
    äl+1-3 hade jag symtom såsom förstoppning vilket jag aaaaaldrig är, snarare tvärtom. Detta har dock sedan igår, äl+4 försvunnit. Så jsg tolkar den tröga magen på ägglossningssymtom. 

sedan igår har jag inte känt något speciellt. Diffus ilande, brännande sticka i vänstra äggstock/äggledare men inte mer. 

Spännande det dör med temp, inte testat. Ska tempen gå upp eller ner vid graviditet?
  • Kiwikiwi

Jag läste någonstans att de tar 6-8 dagar för ägget att befruktas/fästas efter ägglossning så de kan i princip betyda att om jag hade ägglossning i lördags kan de fortfarande "flyta omkring där inne" inne de bestäms om de blir graviditet eller ej?
    Jag trodde de fäste mycket snabbare efter äl..

• Sara E
    Kiwikiwi skrev 2024-01-12 14:18:37 följande:
    Åh spännande! Då tar du de inte på morgonurin eller har du sparat en kopp imorse? 😊

Jag tog på dagen men hade inte kissat på 4 timmar. Men vart negativt. Som väntat. Men tycker jag har lite symtom men det kanske är inbillning eftersom man så gärna vill vara gravid. Eller så va det helt enkelt för tidigt. 

• JagheterKarolina
    Smurfananna skrev 2024-01-12 12:23:13 följande:
    Har också bim 21/1. har inte heller symptom bara förhoppningar, tog Äl test 16e & fick glad gubbe direkt så de var bara på de & även dagen efter. Men jag ska hålla mig till till 20 åtminstone, vill verkligen inte besviken igen.. det är vårat 3e försök efter en månads uppehåll  // Skäms med första barnet vart jag gravid på andra försöket med Äl-test!
    Förlåt kanske är jättetrög men om du hade positivt älsk test 16:e är inte BIM 14 dagar efter det? Hade också posetivt 16e men inte fått varken mens eller positivt gravtest. 
  • JagheterKarolina
    JagheterKarolina skrev 2024-01-12 15:51:30 följande:
    Förlåt kanske är jättetrög men om du hade positivt älsk test 16:e är inte BIM 14 dagar efter det? Hade också posetivt 16e men inte fått varken mens eller positivt gravtest. 
    Åååh du menade 6:e! Så klart! 🤔
  • Juliab
    Fjällfärd skrev 2024-01-12 13:18:22 följande:

Hej hej, ny här i tråden!

BIM 20/1 , tänkte börja ta tidiga gravtest i morgon. Detta är sista försöket naturligt då vi börjar med IVF nästa cykel. Ska alltså börja med hormonsprutor 2-3 dagar in på min mens som är beräknad nästa helg. 

Vi har försökt blivit gravida aktivt i ca 1.5år, tidigare använt oss av säkra metoder i ytterligare 2år innan. Aldrig haft ett plus på stickan. Började försöka aktivt när jag var 32. Vi har ju uppenbarligen haft koll på min ägglossning då vi kört med säkra perioder innan och tvärt om nu legat extra under mina fertila dagar i 1.5år utan framgång.

Vi gjorde en fertilitetsutredning i höst som tyvärr visade att jag har låg ägg reserv trots mina då 33, nu 34år. Lågt AMH värde på 0.28 (2.0 pmol/l) och förhöjt FSH på 18. AFC på 8-10. 

Önskar mer än någonsin att det ska ta sig denna gång då jag gärna slipper gå igenom en IVF process med allt vad det innebär. Samtidigt så är vi otroligt tacksamma för att den möjligheten finns ❤️

Hej! Välkommen hit! 

1.5 år är lång tid. Vi får alla hålla tummarna för er 🤞🏻 

• fancyr
    Kiwikiwi skrev 2024-01-12 14:23:47 följande:

Jag läste någonstans att de tar 6-8 dagar för ägget att befruktas/fästas efter ägglossning så de kan i princip betyda att om jag hade ägglossning i lördags kan de fortfarande "flyta omkring där inne" inne de bestäms om de blir graviditet eller ej?
    Jag trodde de fäste mycket snabbare efter äl..

Jag har t.o.m. läst 6-12 dagar faktiskt 😂 men vanligast mellan 6-8 dagar. 

med temp kan man se om Det blev en graviditet och om man ägglossat. doxk kan man inte se på tempen förrän 1-2 dagar innan beräknad mens om det blev en grav eller ej. Om tempen sjunker drastiskt 1-2 dagar innan mens blev det ingen grav. Om den håller sig stadigt över medeltemp blev det en graviditet 😊
  • JagheterKarolina
    ems1991 skrev 2024-01-12 12:24:16 följande:

Är det någon som har provat något nytt denna cykel? Jag har börjat äta D vitamin och omega 3 samt dricka grapefrukt juice denna cykel. Folsyra började jag äta i november. 

Börjat ha inositol även beställt rosenrot men tänkte början med det efter nästa mens läste att man skulle ta det fram till ägglossning bara ☺️
Svar på tråden BIM JANUARI 2024