Inlägg från: Anonym (Pomme) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pomme)

Förlorad son

Sluta lägg skulden för detta på din svärdotter. Det är din son som sviker dig. 

Du har skrivit om ditt problem flera gånger nu och ditt sätt att skriva är påstridigt och självömkande. Inte sällan kommer du med argument som är helt ovidkommande. Om det är så här du beter dig när du träffar sonen och hans nya familj så förstår jag om de inte orkar. 

Något har gått snett, men inget blir bättre av att du påstår att sonen minsann borde umgås med dig för att du levde så knapert när han var liten eller för att ditt ex betedde sig illa. Eller att svärdotterns mormor är lite konstig, för den delen. 

Du verkar inte kunna hålla isär dina relationer utan blandar ihop dina känslor för olika personer med varandra. Jag tror att du behöver sätta dig med någon som hjälper dig att reda ut varför du reagerar som du gör. För du trasslar ihop situationer och personer som inte har med varandra att göra. 

Jag säger inte att det är du som gjort att det blivit så här, men att det verkar som att du inte är kapabel att på egen hand samla dina känslor och tankar så pass att du kan få rätsida på relationerna igen. Om din son har det stressigt är det inte så konstigt om han inte orkar med det inre kaos som du förmedlar här. 

• Anonym (Pomme)

Och det är inte ett dugg konstigt att ha sin mamma med när man föder barn. 

• Anonym (Pomme)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-10 19:42:40 följande:
    Det tycker jag nog att det är, om man lever ihop med barnafadern och han önskar vara närvarande. Önskar han inte det, så kan man förstås välja en annan stödperson. 
    Jag utgick från att båda var med. 
  • Anonym (Pomme)
    Anonym (Såledsen) skrev 2023-12-11 03:26:51 följande:

Ska försöka samanfatta mina tankar kring alla inlägg som gjorts kring min trådstart.
    Tackar alla som engagerat sig på olika sätt🤗
    Jag är en person som älskar människor. Jag har inget ont uppsåt. Det är inte min grej.
    Jag blir fruktansvärt ledsen över revirpinkeri från människor med låg självkänsla och förutfattade meningar.
    Ska jag som farmor vara fullständigt likgiltig? Tänka att min son, min svärdotter, mina barnbarn behöver inte mig? Jag är bara luft?? Men min svärdotters familj surrar runt där som flugor och vill inte veta av mig?

Min svärdotter mådde ?skit? rent ut sagt innan hon blev ihop med min son. Min son är en otroligt godhjärtad människa, som min svärdotter och hennes familj drar fördel av. De är helt överlyckliga för att min son blev ihop med henne. Barnen var inte planerade. Hon hade ?missat? att ta sitt piller?Ja, jag vet att som man ska man skydda sig för att inte göra någon med barn, men han litade på henne.

Om hon hade varit en bra människa, hade hon också ansträngt sig för att vi ska ha en bra relation. Jag brydde mig massor om mina svärföräldrar och såg till att vi hade kontakt.

Jag vet att allt står inte rätt till där (fått höra saker av andra också) men de får sköta sitt liv. Men jag känner mig fruktansvärt ledsen över allt. Jag är inte så ung och det är hemskt att inte kunna umgås med sin son och barnbarnen. Det är svärdotterns familj som äger barnen.

En sak är jag iaf glad över... Ja - jag vet att det låter konstigt (iaf för ni som inte har barn), det är att jag och min son var med när mitt första barnbarn tappade sista biten av navelsträngen, ett par veckor efter att hon fötts. När man kapar av navelsträngen efter förlossningen, blir det en stump kvar.

Varför kan inte farmödrar få glädjas över sina barnbarn? Vi har ju fött våra barn, vilka är upphov till nya liv. 

Farmödrar får generellt det, men något har gått snett i ert fall. 

Vad tänker du om det jag skrev, att du blandar ihop flera negativa upplevelser i livet med varandra? I samma andetag som du ondgör dig över din svärdotter drar du upp din ekonomi för 15 år sedan och knäppa saker ditt ex gjorde. Varför gör du det? Varför förknippar du de här, helt separerade händelserna, med din svärdotter? 

Jag tycker att det låter som att saker i ditt liv har lagts på hög inom dig och till sist orkar man så klart inte. Då gäller det att lägga skulden där den hör hemma. Din son kan inte hjälpa att du hade dålig ekonomi när han var liten och han har ingen skyldighet att kompensera dig för de val du gjorde då. Och att din svärdotter är knepig har ju inget med ditt ex att göra. Ändå drar du upp vad ditt ex gjorde i trådarna om svärdottern. Varför blir det så? 

• Anonym (Pomme)

Och kom ihåg: du har inte rätt till varken din son eller hans barn. De är inte skyldiga dig någonting. Det är mer än tydligt att du tycker precis tvärtom och det tror jag skadar relationen till din son och dina barnbarn. 

• Anonym (Pomme)

Du fortsätter att blanda in ovidkommande saker. Hur din svärdotters familj beter sig har inget med ditt ex förehavanden för många, många år sedan att göra. Du blandar ihop alla mäniskor som vänt sig mot dig som om de ingår i en konspiration sedan långt innan de ens träffat varandra. 

Du har konflikter med så många människor. Finns det någon gemensam nämnare för de här konflikterna (förutom du själv)? Vad angav ditt ex tex för skäl när han kastade ut dig? 

• Anonym (Pomme)
    Anders1970 skrev 2023-12-12 07:56:57 följande:

Hej S ledsen,

Du måste både till din son och hans partner fråga vad du kan göra för att bättre komma in i relationen och ses.

Inte belägga dem med att du är ledsen o besviken, det gör det bara än värre.

Något verkar ha skett som du är blind inför, kommentarer eller annat som fått dem att ta avstånd.

Du måste rannsaka dig själv. Att de var på ett sätt när de bodde hemma berodde på att de satt i en beroendeställning.

Det fetstilta tror jag är ett mycket klokt råd. När du får kontakt igen, TS, lägg fokus på vad de vill förändra/göra och INTE på vad du känner eller hur du mår. Inte för att det är oviktigt utan för att det nog är bästa sättet att reparera relationen.  Det är helt ok att säga att du är ledsen för att det blivit så här, men stanna vid det. Och antyd inte att de har gjort dig ledsen. Det är den uppkomna situationen som gör dig ledsen och du är villig att förändras för att göra den bättre. Prata med någon annan om dina känslor för situationen. 

Sen är det ju så, att om sonen och hans fru är riktiga skitstövlar, så ska du ju inte utplåna dig själv för att få träffa barnbarnen. Vad som hänt är jättesvårt för mig att förstå eftersom drar upp en massa ovidkommande saker också. Det vanligaste när en konflikt uppstår är att båda har gjort misstag. Det du kan göra är att ta reda på vilka dina misstag är och försöka rätta till. 

Men som vi är flera som skrivit verkar du inte riktigt kunna hålla isär dina känslor inför olika personer och händelser, så ta hjälp för att reda ut det av en vän, familj, en kurator eller psykolog. Det kanske bara behövs ett fåtal kuratorssamtal för att få tillräckligt med rätsida för att du ska kunna ha ett konstruktivt samtal med sonen. Och berätta i så fall för sonen att du bett andra om hjälp. Det tror jag att han skulle uppskatta. 

• Anonym (Pomme)
    Anonym (Såledsen) skrev 2023-12-12 14:16:02 följande:

För er som undrar. Tror ni inte att jag bett om ursäkt? Jag har bett om ursäkt massor med gånger för fel jag begått och för fel som jag inte ens vet om. Jag har hur många gånger som helst bett om ursäkt och sagt att jag är bara en människa, inte perfekt och det vill jag inte vara heller. Ingen är perfekt..Men sen finns det människor som aldrig ber om ursäkt vad de än gör.

Jag har smsat, ringt och mailat. Bett om ursäkt muntligen och skriftligen. Men det är fullständigt dött på den sidan. Nu är det bara upp till dom att göra det de känner för.

Nu vet jag ju inte vad som hänt, men en person som ber om ursäkt men sen gör om samma fel igen och igen för att den inte förstår vad den gör för fel, den personens ursäkt betyder till sist ingenting. Det som spelar roll är vad man gör.

Om ens som säger att han blir stressad av att ha kontakt så är det tex helt fel väg att gå att upprepade gånger sms:a och ringa honom och sen dessutom åka dit och knacka på. Jag hade brutit kontakten om min mamma hade betett sig så hänsynslöst. 

Och så behöver du sluta skuldbelägga din svärdotter för att hon har något som du verkligen saknat. Det är inte hennes fel. Du behöver också sluta blanda in din exmans dåliga beteende med din son. De är två olika individer och din son har inget ansvar att göra något för att kompensera ditt exs brister. 

Att gå och prata med psykolog hjälper bara om man själv är villig att göra de förändringar som behövs. Har du varit det? 

Svar på tråden Förlorad son