• EpicF

Hur motivera vuxen till utredning eller stöd för NPF?

Varför vill du att han ska få en diagnos (om han nu ens skulle få det)? Tror du han kommer att ändra sig bara för att han fått en diagnos? Tror du det blir lättare för dig? 

Han har uppenbarligen klarat sig fint utan en diagnos och kommer troligen  att klara sig fint i fortsättningen även utan. 

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2023-11-30 20:50:22 följande:
    Jag tänker att en diagnos skulle ge honom mer insikt och att en anledning till att han inte vill ha en utredning är för att han inte vill få bekräftat att han är "annorlunda". Han vet det nog själv innerst inne, men lever i förnekelse.

Jag har pratat allvar med honom flera gånger. Försökt ge konkreta exempel t ex men han kommer med olika försvarstal. Vi har varit tillsammans i många år och jag har fått dra ett stort lass i hemmet. Jag har under dessa år aldrig hört honom ta ansvar, be om ursäkt för något som blivit fel eller liknande utan han skyller systematiskt ifrån sig. Vill gärna vända det till mig. T ex om jag påtalar att det blivit fel i konversationen med ett av barnen kan hans svar vara "Varför pratade inte du om detta med denna istället?" Istället för att ta ansvar att det blev fel och be om ursäkt. När jag försöker hjälpa med rutiner och struktur struntar han i att använda verktygen.

Jag tänker att det finns ett motstånd i att få "på papper" att han har en diagnos för med det kommer ett ansvar att göra en förändring. Det är lättare att låtsas som ingenting och skylla på mig, än att faktiskt ta tag i de problem som finns. Han vet ju att ett liv med diagnos kräver struktur, rutiner, att leva ganska inrutat, att han skulle vara tvungen att prioritera bort specialintressen för att vara en mer närvarande pappa, att ha larm, scheman etc för att få ihop rutiner osv. Han vill helt enkelt inte det, för han förstår inte att andra mår dåligt av hans nuvarande beteende och förstår inte andras känslor. För honom är det inget problem. Han kan ibland säga "Det enklaste skulle vara att bo själv" t ex. Han förstår inte konsekvenserna för familjen, utan ser endast sina egna behov.
    Varför tror du att en diagnos skulle ge honom insikt? 
    Och varför tror du att han skulle ändra sig och allt skulle bli bättre med en diagnos? 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2023-12-02 08:48:50 följande:
    Jag läste någonstans att en diagnos hos autister ofta leder till mer insikt och att diagnosen lite blir en bruksanvisning för vilka specifika svårigheter en person har och därför kan vara vägledande i vilket typ av stöd personen behöver. 
    Jag tänker att han skulle vara tvungen att sluta skylla ifrån sig och faktiskt se och ta ansvar för att han har svårigheter.
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-12-01 16:08:32 följande:

Problemet är att han är lat, bortskämd och egoistisk inte att han eventuellt skulle ha autism. En utredning löser inte era problem din sambo kommer inte ändra sig bara för att han gör det risken är tvärtom att han skyller på diagnosen och tycker att han har gjort som du ville och att du borde vara nöjd med det. Du kan inte förändra honom bara sig själv du måste bestämma dig om du ska stå ut med hur ni har det nu eller om du behöver göra något åt situationen. Ställ ultimatum och lämna honom om det behövs. 

Då måste man själv vilka ha en utredning och vara motivetad för det. Vill man inte det så spelar diagnosen ingen roll. 
Svar på tråden Hur motivera vuxen till utredning eller stöd för NPF?