Inlägg från: Anonym (Du är inte en djurvän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du är inte en djurvän)

Djurvänner - hjälp mig att tänka rätt

Tycker absolut inte att du ska kalla dig djurvän för med ditt resonemang är du absolut inte en djurvän.

Det är ditt ansvar som vuxen att ta hand och ansvara för djur ni tar in i familjen. Man kan inte kräva eller förvänta sig att ett barns intresse ska hålla sig i flera år och att barnet ska ha ansvaret. Man köper inte djur till barn, skaffar man djur så är det för familjen. Sluta tjata på ditt barn och ta ansvar över marsvinen som DU valt att ta in. Skaffa inte djur igen? folk som dig som gör att det ser ut som det gör idag för alla stackars smådjur?

Yuppyupp skrev 2023-11-29 15:25:49 följande:
    Äh lägg ner. Det finns alltid någon som du och även om ditt resonemang är 100 % riktigt så är dina anklagelser felaktiga. Jag säger ju att jag tar hand om djuren hela tiden, men med en bebis på armen har jag inte riktigt tid att ta ut och klappa och leka med marsvinen. Det är där jag tycker att dotterns intresse ska komma in i bilden. Ja, jag valde att ta in marsvinen, ja jag gjorde en felbedömning, men du pratar som om de är vanvårdade. 

Att ge ett djur de absolut mest basic för att överleva är inte att ta hand om ett djur, det är det närmaste man kommer vanvård utan att det är det.

Är det ditt barns fel att ni valt att skaffa en bebis och inte längre kan ta hand om djuren och därför är det barnets ansvar att ta hand om dom? 

Okej så alla som väljer att göra något ogenomtänkt kan bara skylla på att man gjorde en felbedömning? Ta lite ansvar och använd hjärnan. 

Yuppyupp skrev 2023-11-29 15:56:54 följande:
    Och har du något svar på min ursprungliga fråga? någon hjälp eller bara kritik?
    Har bara kritik faktiskt. Hade man tänkt till från första början så hade detta inte ens varit ett problem. Men om du vill ha en åsikt så hade jag adopterat bort dom, för allas bästa.
Svar på tråden Djurvänner - hjälp mig att tänka rätt