• Anonym (...)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Hur?) skrev 2024-11-12 20:33:13 följande:
    Moment 22. hur ska man lära känna någon på djupet utan att bjuda ut?
    finns ett bra ordspråk: utsidan ger insidan en chans, men insidan ger utsidan sin glans. tänkvärt.
    Jag är helt med dig på det men TS är nog inte lika lätt att övertyga 
  • Anonym (...)
    Anonym (Lugn) skrev 2024-11-12 20:26:11 följande:
    Som jag skrev: Vi släpper detta nu.
    Fast det är ju relevant för tråden hur vi som svarar tolkar TS önskemål om långsiktig relation. Blir svårt att ha en diskussion om man inte är överens om begreppens innebörd
  • Anonym (...)
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-11-12 20:54:35 följande:
    TS kommer aldrig att få något långsiktigt eftersom han i te vågar ge sig in "relationslotteriet". För att få det långsiktiga måste man våga chansa, ibland har man tur och får högsta vinsten direkt, ibland måste man köpa fler lotter. Problemet är att TS anser att om man lägger ner relationen efter en kort tid så var man inte ute efter något långsiktigt utan det är "modern dejtning där man hoppar från relation till relation". TS har hittat problem med alla lösningar som presenterats för honom och tycker att han "visat respekt" för henne genom att inte på något vis visa eller säga att han är intresserad av henne som mer än en vän. Allt är "komplicerat" och "det är inte då enkelt". 

Men, om TS inte tar något initiativ så kommer han aldrig att ens ha chansen på den långsiktiga relation han önskar. 

I början hade alla en förhoppning om att TS skulle våga ta kontakt med henne, eller vilken annan tjej som helst...  det var fel....
    Det här är inte svar på vad jag skrev. Mitt inlägg handlade om vad man anser att en långsiktig relation innebär
  • Anonym (...)
    Anonym (Poppe) skrev 2024-11-13 11:29:01 följande:
    Det är långsiktigt om man tänker på personen som någon man ska dela resten av livet med. Men i realiteten är det långtifrån alltid som det blir så.

Vi äldre vet att en artonåring sannolikt har flera olika kärleksrelationer framför sig.
    Man får se till individen i tråden och TS har väl varit ganska tydlig från början
  • Anonym (...)
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-11-13 12:46:10 följande:
    Tydlig med vad? Vad han önskar ja. Vad han ska göra nej. 
    Ja precis, vad han önskar. Ha många flickvänner är inte det.
  • Anonym (...)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-11-12 20:33:13 följande:
    Moment 22. hur ska man lära känna någon på djupet utan att bjuda ut?
    finns ett bra ordspråk: utsidan ger insidan en chans, men insidan ger utsidan sin glans. tänkvärt.
    Så vad betyder det, att TS är intresserad pga utseendet i det här läget?
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-14 10:21:46 följande:

Ja och det är jobbigt att göra samtidigt som det också är jobbigt att avvisas. Har ingen annan plan heller om jag blir nobbad. 

Jag har bara upplevt motsatsen dvs bli nobbad och dylikt. 

Varför påtalar du att du har ingen annan plan om du blir nobbad? Som jag förstod dig tidigare så vill du inte alls ha någon backup så vad spelar det för roll att du inte har en annan plan? 
  • Anonym (...)
    Anonym (Poppe) skrev 2024-11-14 11:41:36 följande:
    Jag reagerade också på Felicitys berättelse. Det låter som att han hade kunnat åka dit för stalking ifall hon hade anmält honom...
    Vilken lag tänker du på då? Olaga förföljelse kräver mer än vad hon beskrev.
  • Anonym (...)
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-11-14 15:20:44 följande:
    Och det är detta som är TS stora problem.  
    Har väl inte framkommit så mycket om det? Bara att han i tråden svarar konstigt och har konstiga resonemang
  • Anonym (...)
    felicityporter skrev 2024-11-14 19:04:54 följande:
    Stabila förhållanden sedan länge i 20-årsåldern? Nej, tror inte det hör till vanligheterna. Dina kompisar har nog bara haft ovanligt mycket tur. Förstår att ovissheten är superjobbig, men endast du kan ändra på den. Fråga så behöver du inte leva i ovisshet. Du kommer aldrig kunna bara hamna i en bra relation direkt om du själv inte tar det första steget vilket är att föreslå en träff.

Det där med att bara fråga 1-2 gånger är bullshit, det finns ingen manual till sånt. Som sagt får man använda sig av sina sociala färdigheter och kolla av hur tjejen reagerar när man frågar, vissa tjejer VILL att killen ska kämpa lite. Det beror på HUR man frågar.
    Vad för reaktioner läste han av hos dig som fick honom att förstå att han skulle bortse från ditt nej?
  • Anonym (...)
    Anonym (Lugn) skrev 2024-11-14 18:06:31 följande:
    Han hade inga kompisar som han träffade på fritiden under gymnasietiden (enda sociala var i skolan/organisationen). Förmodligen precis samma nu. Det säger väl ändå rätt mycket om hans sociala färdigheter. Förmodligen också därför han blev så besatt av tjejen. De "skreksjöng" tillsammans på en sammankomst, som han skrev mycket om. Det var nog det närmaste en tjej han kommit.
    Det är möjligt att det är så, men det finns även socialt kompetenta människor som avstår från att ha vänskapsrelationer
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:24:21 följande:
    Nej.
    Jo det finns de som är socialt kompetent utan behov av närmare relationer eller att klasskompisarna är ointressanta tex
  • Anonym (...)
    felicityporter skrev 2024-11-14 19:19:55 följande:
    Ja, den största ledtråden borde väl vara att jag fortsatte att prata med honom trots att jag nekade alla hans förslag på att träffar med diverse nödlögner.
    Och det behöver man det du kallar sociala färdigheter för? Annars ser man inte att tjejen fortsätter prata eller inte?
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:32:46 följande:
    Kan du inte skapa nära relationer med andra är du inte socialt kompetent, vad du än tror.
    Jag skrev inte om att inte kunna, utan om att inte vilja.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:41:04 följande:
    Samma sak.
    Nej kunna och vilja är olika saker. Det finns visst personer som har social kompetens men väljer att avstå vänskapsrelationer. Bara för att man har social kompetens så måste det inte betyda att man har behovet att umgås med människor på fritiden.
  • Anonym (...)

Handlar inte om vad jag vill. Alla har inte behovet av att umgås med folk på fritiden även om de kan bete sig socialt kompetent tex på jobb/skola. Det är två olika saker.

Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:55:12 följande:
    Ja, det får du intala dig om du vill.
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-14 20:04:29 följande:
    Inget särskilt har hänt skulle jag säga. Är enbart jobbigt att vara fast i samma situation månad efter månad utan att veta vad som sker sedan. Vill verkligen hitta den rätta så snart som möjligt men allt är så otroligt krångligt.
    Nej det är inte speciellt jobbigt och gör inte så mycket, du mår ju bra påstod du.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 20:17:44 följande:
    Jag har förstått att du tror det, du behöver inte upprepa dig.
    Jag upprepar hur mycket jag vill när du försöker få det att handla om mig istället för sakfrågan, det handlar inte om mig vad jag tror, vill eller nåt annat av ditt trams som du hittar på om mig, utan kunna och vilja ÄR faktiskt inte samma sak, kompetens och behov är inte heller samma sak. Det går utmärkt att kunna bete sig socialt kompetent på jobbet och i olika sammanhang men tacka nej till att umgås med folk på fritiden eller att ha privata vänskapsrelationer om man tex inte är intresserad, eller att man tex prioriterat annat så att relationerna dör. Därmed inte sagt att det gäller för TS. Men enbart att någon inte har några vänner som den umgås med på fritiden är inget bevis för att personen socialt inkompetent.
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-17 17:34:18 följande:
    Mår bra trots att det jobbigt läge med detta och kärlekslivet överhuvudtaget. 

Ska ta avgörande steg dessutom MEN vill inte att hon ska känna sig osäker eller få dåligt samvete. Jag bryr mig om henne. 
    Det räcker med att du accepterar ett eventuellt nejtack. Mer än så har du inte ansvar över hennes känslor.
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-11-18 18:29:53 följande:

JAG sade INTE att det skulle ske utan att det KAN ske. Sade inte att det garanterat skulle ske.

Ja det är ju det hon frågar om, hur skulle det kunna ske? Hur tänker du att det kan ske?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?