• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-06 16:19:43 följande:

Kortare relationer är fler än längre relationer, eftersom relationer inte alltid håller. Det betyder inte att en kort relation är målet. I vissa fall, absolut. Men det är inte norm som du påstår.

Alltså, vad är det du inte fattar? 

Massor med människor lever i långa relationer. Det finns många par som har varit ihop i 10 år, 20 år, 25 år eller mer. De flesta träffades i vuxen ålder, men några träffades i tonåren. Jag och min man har varit tillsammans i 15 år. Vi träffades i 30-årsåldern. Båda hade haft relationer innan, men det är som sagt inte alltid det håller. 

Men du behöver inte hålla med eller tro på det som någon skriver. Gör som du vill. Det är ditt liv, ingen annans. 

Iom att det är en majoritet är det isåfall normen. Men ja, det finns såklart folk som också är i långsiktiga relationer.

Ja, finns folk som lever i relationer rätt länge såklart och det är det jag strävar efter. Vill inte vara någons ex direkt. 

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-06 21:57:43 följande:
    Nej! Man söker fortfarande inte kortsiktiga relationer. Däremot så är kortsiktiga relationer ett resultat av att man inte har hittat rätt och istället för att leva i en dålig relation så lämnar man och letar vidare. 
    Finns folk som gör det jo. Ja? Jag vill hitta rätt från början och inte stressa in i en relation för sakens skull utan med träffa rätt person helt enkelt
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-07 17:28:06 följande:
    Och detta är ytterligare ett tecken på att du inte fungerar som de flesta andra. Ingen som har normal social kompetens skulle resonera på det viset som du gör.
    Jo det gör jag. Dessutom är det också jobbigt med en potentiell avvisning också. Detta är inte enkelt. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-07 19:21:14 följande:

Umgås du med nån utanför skolan?

Ja men ibland men inte mycket. Känner inte många i denna staden jag bor i. Gillar inte heller att gå ut på barer direkt osv.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-07 21:53:45 följande:
    Allt det här har du skrivit många gånger förut och fått svar på, du kommer inte få andra svar än du redan har fått för det är väldigt få som resonerar som du gör.

Vi förstår att allt du gör går ut på att du inte ska behöva riskera något, du vill att ni ska kunna umgås naturligt och växa ihop utan att behöva chansa men din situation ser inte ut så. Det kommer inte att ske!

Du umgås inte med någon, du sitter vid din dator i din låtsasvärld och hoppas att saker ska lösa sig för dig utan att du behöver riskera något (och nej, att du började skriva till henne var inte att riskera något). Går det bra tycker du?

När har jag sagt att jag är nöjd? Har inte gjort det. Ska som sagt bjuda ut henne och om jag blir avvisad får det vara så. Detta krångel är inte trevligt direkt heller. Hade så gärna bara varit med den rätta redan i en stabil relation. 

Vet inte heller direkt om den jag blir ihop med är ngn som går på barer heller, vet inte direkt om det är där eller på dylika ställen jag kan träffa den som söker samma sak som jag blir ihop med. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-07 22:02:56 följande:

Hur många personer träffar duirl och pratar djupare med dagligen så att ni skjlle KUNNA växa ihop?
    Om svaret är noll är det där du ska börja, med att umgås med folk.

Ja, såklart men vill inte bli ihop med en person som inte är rätt för mig eller som jag ångrar i efterhand. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-08 21:35:25 följande:

Vill du veta en sak? En erfarenhet från någon som är gammal nog för att vara din mamma? 

Man ångrar sällan det man vågar göra men man ångrar så gott som alltid det man INTE vågar göra. 

Att vara intresserad av någon i ett år utan att våga göra något åt det är något som du kommer att ångra när du blir äldre, att du aldrig vågade ta risken. Skulle du lyckas med att det faktiskt blir ni två så har du förlorat ett års relation pga att du inte vågat visa att du är intresserad av henne mer än som en vän. 

Alltså jag har redan ångrat flera saker jag har gjort ex 

Ja och jag hade såklart älskat att vara i en relation med henne, det 
    är klart det är jobbigt för mig också. Det är därför jag vill träffa henne för jag bryr mig om henne. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-09 10:23:34 följande:
    TS, vill du svara på denna fråga:

Säg att ni träffas några gånger och du inte vill fortsätta träffa henne. Har du få dejtat långsiktigt eller kortsiktigt?

Beror på hur man definierar det, räknar det inte som dejtning om jag inte träffar personen i fråga minst 3-4 gånger. 

Är knappast att dejta att bara ses 2 gånger

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-09 10:52:52 följande:
    Så om du träffar henne 4-5 gånger och sedan inte vill träffa henne mer, har du då dejtat långsiktigt eller kortsiktigt?

Är såklart kortsiktigt då? Vad är poängen? 

Jag vill träffa den rätta att spendera mycket tid med, inte hamna i en relation med fel person.

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-09 11:36:26 följande:
    Poängen är att du inte vill dejta kortsiktigt. Ändå vill du göra det. Hur går det ihop?

Om det är fel person vet du inte förrän ni träffats, och ibland tar det lång tid att upptäcka. 

Jo, men vill veta så tidigt som möjligt om det är rätt person. Vill inte hamna i A. En jättetråkig relation där ingenting sker 

B. En ytlig relation 

C. En relation med för mycket saker som sker bara för att göra saker 

D. Givetvis inte i en dålig relation överhuvudtaget 

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-09 21:28:57 följande:
    Just nu kan du fokusera på E: bjuda ut på en dejt oavsett slutdestination

De flesta behöver träna sig fram för att hitta den rätta, man behöver bli bra på att dejta, bra på att läsa av signaler och ställa rätt frågor och svar. Detta är ingenting du bara kan bara för att det finns en vilja och med tanke på hur du skriver här så är du väldigt otränad på att uttrycka dig.
    "träna" vill inte direkt dejta eller vara ihop med fel person pga att jag dejtar för länge med någon, vill inte stadga mig med någon jag inte helt kan vara 100% för hela tiden. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-09 22:02:21 följande:
    Vad har du gjort under dina första 19 år i livet som du kommer att ångra när du är 30, 40, 50, 70, ligger på dödsbädden? Vad tror du att du kommer att ångra mest? Att du vågade fråga chans på en tjej i mellanstadiet och fick nobben eller att du aldrig vågade berätta för tjejen du var intresserad av som 19-åring att du gillade henne som mer än en vän? 

Vilka andra val har du gjort redan nu som du kommer att ångra när du ligger där på dödsbädden?

Jag har hittills, under mina 48 år på jorden, endast en sak som jag verkligen kommer att ångra på dödsbädden och det är att jag inte hade styrkan att lämna mina barns pappa när de låg i magen.... det tog ytterligare 11 år.... 

Att jag inte lyckats skaffa en livslång partner än ex. Vill stadga mig med rätt person så snart som det går. 

Jag ska dessutom erkänna det för henne.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-09 22:50:12 följande:
    När?
    Efter att jag bjudit ut henne men om det inte går vägen spela ner det. Skriva vagt nog så jag kan spela ner det men tydligt nog så hon förstår. Bättre och säkrare att göra så än att det ska bli ett ståhej över det.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-09 23:22:22 följande:
    Du är 19. Du är inte färdigutvecklad än. Att du kommer att ångra att du inte träffat ditt livs kärlek som 19-åring när du ligger på dödsbädden tvivlar jag starkt på. Om du fortfarande inte haft en partner när du är 40 DÅ kan jag förstå att du ångrar det, men som 19-åring? Nope. 

Din hjärna är inte färdigutvecklad, du är inte ditt "riktiga jag" ännu. Det är knappt att du vet vare sig hur du själv fungerar, än mindre andra. 

Du ska erkänna det, men vagt så det inte blir ett ståhej? Så länge du är vag så erkänner du inte dina känslor och det är som bäddat för den där feltolkningen som du är livrädd för! Våga stå för vad du känner istället!

Fast har velat hitta min livs kärlek under flera år nu. Inte direkt så jag bara en dag tänkte "vore roligt att träffa mitt livs kärlek" liksom. Vill stadga mig med rätt kvinna liksom i en bra relation.

Nej, för om jag är vag men också tydlig nog så hon förstår kan jag slippa tänka på det efteråt och om det går dåligt bara gräv ner det helt. 

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-10 03:12:51 följande:
    Man kan inte hitta sitt livs kärlek innan man är fullvuxen och färdigutvecklad (det är iaf extremtsällsyntochde som gjort det har VÅGAT ta stegetoch VISA att de är intresseradeav den de är förälskad i).

Fram tills du är typ 25 så ändras du enormt mycket i princip varje år i mognad, förstånd etc. Många är inte färdigutvecklade förrän de närmar sig 30. Därav att det som regel är kortare relationer i ungdomen just för att man utvecklas olika, åt olika håll. 

Det finns en anledning till varför statistiker har 18-29 åringar som kategori "unga vuxna". Man förändras otroligt mycket under de åren. Då kommer du och säger att du velat hitta ditt livs kärlek i flera år... du vet knappt vad kärlek mellan vuxna är och det märks så otroligt i dina ordval som "växa ihop", "inget krångel", "ska ske naturligt". Din version av kärlek består av rosa fluff och sockervadd. Du är mer kär i kärleken än i en verklig person. 

Vag och tydlig är motsatser. Det går inte att vara vag och tydlig samtidigt. antonym.se/vag

Jag skulle utan problem kunna hantera en relation idag och få den att hålla länge då jag är lojal. 

Beror på vem man blir ihop med. 

Jo, jag vet vad det är. Nej jag har inte en romantiserad bild av det vet även riskerna med det ex göra slut, hamna i småbråk, hamna med fel perosn. 

Man kan vara vag i vissa delar och tydliga i andra.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?