• Anonym (H)

Svartmålad

Kontakta familjerätten och berätta att du troligvis är pappa till barnet

• Anonym (H)
    Anonym (H2O) skrev 2023-11-17 07:16:24 följande:
    Kontakta även soc. Du bör nog ha ett juridiskt ombud i bakfickan också. Kolla upp jurist/advokat inom familjerätt.
    Lite petigt men familjerätten är en del av soc.
  • Anonym (H)

TS
    Du bör ta en rejäl funderar på hur du ska bli en bra pappa till ditt barn. Utifrån det göra en egen plan för vårdnad, umgänge, boende mm. Tänk på saker som föräldraledighet, umgänge, vårdnad, bostadsort mm.

Det kan mycket väl bli så att det du anser bra för ert barn inte sammanfaller med det mamman tycker. Då måste du vara beredd att ta en strid via familjerätten och i eventuellt tingsrätten. I så fall behöver du hjälp av en jurist/advokat.

Har du inte koll på begreppen ovan googla runt lite så du försår hur faderskap fastställs, vad vårdnad är och hur det skiljer sig mot umgänge. 

• Anonym (H)
    Anonym (Oroad) skrev 2023-11-17 15:23:41 följande:
    Det var inte såhär jag planerat att bli pappa, men nu är det som det är och det är klart att jag tänkt ta mitt ansvar och inte lämna ett barn faderlöst. Det är såklart så att jag vill ha umgänge och vårdnad.

Svartmålad kommer jag att bli hur jag än vrider och vänder på det.

Jag ska ta kontakt med soc, men det känns redan på förhand som en ganska hopplös situation. Bara det att jag inte kommer att ha något att säga till om vad gäller att namnge barnet, eftersom hon kommer ha ensam vårdnad när det föds och kan göra lite som hon vill.

Förstår inte alls hur umgänge(första året) ska kunna gå till, modern vill definitivt inte se mig och än mindre släppa in mig i sitt hem. Det kanske är frågor bättre ämnade för soc egentligen.
    Ta allt det där med familjerätten. Säga redan nu att du vill ha vårdnad.  Var beredd att ta striden direkt kring framförallt umgänget.  

Finns massor av varianter på hur umgänget kan lösas.  Viktigt om det blir ett fastställt umgänge att du sköter din del oavsett jobb och annat. 
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2023-12-01 11:00:43 följande:
    Säg inte det. Om hon uppger någon annan som pappa som även tar på sig faderskapet och skriver under, så blir det svårare för TS.
    Om TS inkommit i god tid till FR med att han är en möjlig fader ska det rätt mycket till att FR bara ska acceptera en annan utan att utreda saken ordenligt.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2023-12-01 11:09:54 följande:
    Har du varit med om en sådan situation?
    Ja, har haft lite insyn i fadeskapsärenden.

Det viktiga är att man ligger på FR i god tid, dvs före barnet föds, gärna med hjälp av ett ombud. 
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2023-12-01 11:51:55 följande:
    I så fall är det ju försent nu för barnet är redan fött.
    Det är inte för sent men ts måste kontakta fr, gärna med ombud, och berätta att han troligtvis är pappan 
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2023-12-01 13:03:20 följande:
    Jag tänkte på det du skrev om att det är viktigt att det sker innan barnet är fött.
    Viktigt som i bra, inte som i nödvändigt
  • Anonym (H)
    Anonym (Oroad) skrev 2023-12-04 11:46:44 följande:
    Släpp det, det kommer inte hända, jag vill inte, hon vill inte. Det spelar heller ingen roll om hon skulle vilja då jag absolut inte vill, så kan du sluta tjata om det nu?
    Hur går diskussionen med familjerätten?
    Har du tagit kontakt med något ombud?
  • Anonym (H)
    Anonym (Oroad) skrev 2024-02-12 05:40:02 följande:

Uppdatering: faderskap är bekräftat.

Vad bör jag göra i min situation om mamman vägrar umgänge?
    Vad jag förstår är enda sättet tingsrätten om man försökt med familjerätten?

Ja, kan ni inte komma överens är det TR som gäller. 

Tid är en.faktor i detta så snabba på.  Yrka på ett interimistiskt beslut om umgäng omedelbart. 

Ta hjälp av ett proffs. 

Fundera noga på vad som är viktigast för dig och vad du kan kompromiss om. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Oroad) skrev 2024-04-29 16:05:24 följande:
    Jag vet inte vad det är för aktiviteter, får inte höra så mycket om det och jag får höra att jag är egoistisk(mot barnet) som föreslår att planera dessa aktiviteter på andra tider/dagar så vi kan ses. Får också höra att umgänget med mormor/morfar/morbror m. familj och kusiner är viktigare än umgänget med mig för att de varit med från start och barnet känner dom.

Men jag har ju inte alls FÅTT vara med! 

Det är mitt problem lösa att ha umgänge i Gävle när hon flyttar dit också, jag tycker inte att hon ens borde kunna flytta med vårt barn sådär bara för att hon fick ensam vårdnad vid födsel.

Verkar inte heller svårt hitta tid för att umgås med dom eller någon oro för RS virus där..
    Anlita en advokat, gå till TR, yrka på umgänge direkt!
  • Anonym (H)
    Anonym (Oroad) skrev 2024-06-07 10:48:18 följande:

Fortf. inte fått träffa sonen o nu säger hon att hon bara kommer att gå med på umgänge om det är ngn från soc med på umgänget, det var inte ett krav tidigare men kom nu väldigt plötsligt. Det är flera månaders handläggningstid för det. Förut sa hon att ngn av hennes föräldrar kunde vara med, för hon vägrade själv vara det.

Har skickat in till rätten om delad vårdnad o umgänge vilket också verkar ta tid.
    Hon säger hon har flyttat till Gävle nu och att jag kunde haft umgänge i Örebro några månader tills hon flyttat om jag väntat med att kräva delad vårdnad.

Börjar bli ganska uppgiven, i den här takten kommer jag o missa hela min sons första år.

Har du hjälp av en jurist? 
  • Anonym (H)
    Anonym (Oroad) skrev 2024-06-07 10:53:33 följande:
    Ja det har jag och hon verkar duktig.
    Bra.  Ta hjälp av henne.  Hon kan förklara läget och föreslå handlingsalternativ. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Oroad) skrev 2024-06-07 14:22:55 följande:
    Ska göra det!

Funderar mest på om det är ngn som varit i liknande sits, kan hon verkligen kräva att någon från soc ska vara med? Jag har aldrig varit våldsam och har aldrig haft någon form av missbruk utan är en helt normal skötsam människa och när man läser om det så verkar det just mest vara för de som är våldsamma eller har missbruk
    Ja, hon kan kräva det men det är ine samma sak som att soc måste närvara.  Snacka med din jurist

Fråga om interimistiskt beslut.  
Svar på tråden Svartmålad