Svartmålad
Kontakta familjerätten och berätta att du troligvis är pappa till barnet
Kontakta familjerätten och berätta att du troligvis är pappa till barnet
TS
Du bör ta en rejäl funderar på hur du ska bli en bra pappa till ditt barn. Utifrån det göra en egen plan för vårdnad, umgänge, boende mm. Tänk på saker som föräldraledighet, umgänge, vårdnad, bostadsort mm.
Det kan mycket väl bli så att det du anser bra för ert barn inte sammanfaller med det mamman tycker. Då måste du vara beredd att ta en strid via familjerätten och i eventuellt tingsrätten. I så fall behöver du hjälp av en jurist/advokat.
Har du inte koll på begreppen ovan googla runt lite så du försår hur faderskap fastställs, vad vårdnad är och hur det skiljer sig mot umgänge.
Uppdatering: faderskap är bekräftat.
Vad bör jag göra i min situation om mamman vägrar umgänge?
Vad jag förstår är enda sättet tingsrätten om man försökt med familjerätten?
Fortf. inte fått träffa sonen o nu säger hon att hon bara kommer att gå med på umgänge om det är ngn från soc med på umgänget, det var inte ett krav tidigare men kom nu väldigt plötsligt. Det är flera månaders handläggningstid för det. Förut sa hon att ngn av hennes föräldrar kunde vara med, för hon vägrade själv vara det.
Har skickat in till rätten om delad vårdnad o umgänge vilket också verkar ta tid.
Hon säger hon har flyttat till Gävle nu och att jag kunde haft umgänge i Örebro några månader tills hon flyttat om jag väntat med att kräva delad vårdnad.
Börjar bli ganska uppgiven, i den här takten kommer jag o missa hela min sons första år.