Inlägg från: Zoraya |Visa alla inlägg
  • Zoraya

Färre män blir pappor

Kan bara svara för mig själv. Att jag avstått barn. Har ingenting med ekonomi göra. Hade inte heller velat ha barn om jag varit fattig. Kanske inte så illa att jag levde på ruinens brant. Så oavsett rik eller fattig. Det hade inte förändrat min syn på att inte vilja ha barn.

Eller om jag hade haft diagnoser eller trauma. Då hade jag insett att det inte är någon vidare bra bas att få barn på. Det är min personliga åsikt. Om det hade handlat om mig. Barnet måste känna trygghet, och det hade inte varit en trygg tillvaro. För mig bottnar det i något jag vetat den jag var typ 16-17 år kring där. Det har aldrig ändrats. Jag är 39 idag. Och har alltid känt mig trygg. Det sköna är att jag kommit upp i den åldern nu. Där folk slutat tjata om att "är det inte dags nu" haha

En sak tror jag dock vi kommer få leva med. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Tror jag att få barn kommer bli lite utav en klassfråga. Där tyvärr de som har vanliga yrken, låglöne yrken etc. Inte kommer skaffa barn i samma takt. Som det som har det bättre ställt. Utan man avstår. 

Sverige har blivit fattigare, och med tanke på vad mat numera kostar. Det pratar om att allt fler knappt har råd med mat för dagen.Hyror som höjs konstant. Och löner som släpar efter. Så ser det inte så ljust ut. Det kommer inte förvåna mig om vi ser barnafödandet sjunka ännu mer. Pga av detta. I alla fall i dessa grupper jag nämnt. Sen hur det kommer utvecklas eventuellt lösas. Kanske blir en fråga för Staten. Vi är visserligen i en inflation. Men det kommer ta många år innan vi återhämtar oss. Jag tror man försöker vara lite försiktig optimisk. Men att saker skulle återgå till som det var innan. Nej. Tyvärr, kommer nog nivåerna på mat och annat ligga kvar. Vi kommer dessutom få en oerhörd bostadsbrist. Inom några år. Det byggs på tok för lite. Ännu sämre nu, pga ekonomin.

Svar på tråden Färre män blir pappor