Anonym (Idioter!) skrev 2023-10-18 21:16:19 följande:
Jag har definitivt märkt av det TS pratar om och jag har en teori om varför.
Det beror helt enkelt på att de som är mest aktiva på Familjeliv är de vi förr i tiden kallade för "skvallerkärringar". Det är såna människor som har ett extremt tråkigt liv och extremt dålig självkänsla. De hävdar själva att de "vågar säga som det är", men i verkligheten handlar det hela om att dessa människor har ett extremt tråkigt liv och iom detta behöver de drama för att kunna känna sig levande. För handen på hjärtat nu, de flesta i den här tråden som säger emot TS kommer med samma argument om att det är folk som skriver trådar om samma sak hela tiden. Vad tyder det på? Ja, för det första tyder det på att människorna är extremt aktiva här som LÄSARE, inte skribenter, vilket innebär att de inte hänger på Familjeliv för att få hjälp med sina problem (vilket jag själv anser är ett sunt hängande på Familjeliv eftersom man då vill vara så att säga produktiv) utan enbart för att läsa om andras problem, vilket är detsamma som de gamla skvallerkärringarna utan liv gjorde förr på bygden, och det går bara att förklaras med att de söker drama. Och för det andra så innebär det att man har låg intelligensnivå. För om man inte är rentav lågintelligent så förstår man att många människor som har problem ofta ältar dessa saker för att för stunden må lite bättre, och då är det inte konstigt att det förekommer här på ett forum som är till för att diskutera olika problem människor kan stöta på i livet. Helt ärligt, om man inte begriper att människor som söker sig hit kan ha en tendens att älta sina problem, ja då är man dessvärre lågintelligent. Och om det nu är så frustrerande för dessa människor att vissa ältar sina problem, varför i helvete är man kvar här på Familjeliv? Varför söker man sig inte till andra forum? Om jag inte gillar politiska diskussioner, inte fan går jag in som aktiv läsare på Flashbacks politikforum. Jag menar det säger ju sig självt!
En annan sak jag tog upp är att dessa människor har låg självkänsla, och det är för mig solklart när man tittar på hur dessa människor inte är ute efter att hjälpa folk med sina problem, utan de är bara ute efter att sätta dit personer som söker hjälp för känsliga problem. Hur vet jag det? Därför att jag sett detta fenomen i år efter år här på Familjeliv. Om en person exempelvis blivit dumpad och hört av sig till sitt ex och frågat om varför så börjar folk direkt skriva att denna person stalkar sitt ex. Den slutsatsen dras alltid utan att man vet hur många gånger vederbörande hört av sig. Man slår med stora trumman enbart för att man på detta sätt får läxa upp personen och därmed ställa sig över den, och på så sätt känna sig lite mer överlägsen än den personen. Överhuvudtaget kan jag säga att människor som har ett stort behov av att döma är människor som har en väldigt låg självkänsla eftersom en normalt funtad människa inte vill sätta dit andra utan man vill hjälpa. Och det roligaste i allt detta är att samma personer som skriver sånt hamnar i en slags larvig offerposition när man poängterar att det de gör är att just vara för dömande. Patetiskt!
Jag har märkt detta på flera forum. Det handlar inte bara om Familjeliv utan också på Flashback forum. Tro det eller ej, men det är extremt vanligt på forumdelen som berör frågor om IT. Om en person kommer in där och skriver en fråga om IT så flockas det allt som oftast personer och berättar hur dum i huvudet TS är för att denna inte förstår allt om IT. Varför gör de det? Ja, av exakt samma anledning som dessa som skriver på Familjeliv: det är ett sätt de kan känna sig lite mer överlägsna på. Och varför har man ett behov av att känna sig överlägsen andra? Jo, eftersom man har en låg självkänsla. Människor med en bra självkänsla har inget behov av att känna sig varken bättre eller sämre än någon annan. För mig blir det alltså så genomskinligt att detta bara handlar om en låg självkänsla. Men det som dock skiljer IT-frågor på Flashback från relationsfrågor på Familjeliv är att IT-frågor ändå inte är speciellt känsliga för folk. Om jag får veta att jag är dum i huvudet för att jag inte förstår HTML-kodning är det inte något som är speciellt känsligt. Om jag däremot får veta att jag är en värdelös partner och en dålig mamma/pappa för att jag fått känslor för en annan så är det väldigt känsligt och kan få mig att må extremt dåligt. Personers dåliga självkänsla ska alltså tvingas påverka andra som redan ligger och få dem att må dåligt. Och det är detta som gör mig så in i helvete förbannad!
En annan kategori här på Familjeliv är incelmän som hänger här för att på så sätt försöka dölja att de är incels. De ger sig in på ämnen om relationsproblem och dömer ut allt eftersom de då i sin enfald tror att de tack vare att de skriver om relationer också blir relationsexperter, och på så sätt kan de dölja för sig själva hur förbannat oattraktiva de är på dejtingmarknaden och hur ensamma de faktiskt är. Om man mår dåligt ska man fan lösa det själv och inte låta det gå ut över andra!
Familjeliv har en hel del bra skribenter som verkligen gör allt för att hjälpa människor som mår dåligt. Ingen skugga ska falla över dem. Men just denna hord av skvallerkärringar och incelmän som förstör forumet gör att folk försvinner härifrån och söker hjälp på annat håll. Jag tycker att det är vidrigt med människor som förstör för andra för att själva känna sig bra.
En tröst till TS och alla andra som råkat ut för dessa patetiska idioter är att dessa människor i slutändan är de som lider mest av detta beteende. För att de sitter och skriver här och dömer ut var och varannan skribent kommer inte lösa några problem för dem, utan de kommer fortsätta ha lika dålig självkänsla när de släcker ljuset för natten, och de kommer inte att lyckas bättre i livet genom att trycka ner andra. Det enda det leder till är ett förpestat och destruktivt liv där man hela tiden är bitter och ledsen över att man inte mår bra. Skvallerkärringar förr blev ofta väldigt ensamma för ingen orkade med dem. Det är detsamma med dessa idioter här på Familjeliv. Så TS; när du ser folk här i tråden och i andra trådar skriva en massa skit så glöm inte bort att de bara förpestar sitt eget liv genom att fastna i detta destruktiva beteende. Skamligt är vad det är!
Mycket bra analyser!!! Tack för ett vettigt inlägg och kloka tankar!!