Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Fler som upplever att väldigt många bara vill trycka ner andra här?

Anonym (Lo) skrev 2023-10-14 08:41:42 följande:

Ja, man ser att speciellt män ska tryckas ner när de pratar om relationer, kvinnor och känslor. Det är tråkigt att det är så. Kvinnor säger att det är synd att män inte kan öppna sig. 

Håller med om detta. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Inte_alltid_samma) skrev 2023-10-14 08:52:18 följande:
    Det kanske har blivit ett problem på FL att vissa förutsätter att bara för att en trådstartare formulerar sig snarlikt en annan medlem så förutsätter vissa av er att det är "samma person" och så får personen (som inte är samma) en hög med skit på sig för att vissa svarande tror att det är en annan medlem som de ogillar. Det är just det här som jag tror skrämmer iväg många från FL. Att de, som kanske relativt nya medlemmar, får en massa obefogad skit och förutfattade meningar som de inte alls hade räknat med.

Men jag är inne på TS linje, att det kan vara ett antal personer som satt detta i system (dvs att svara elakt och nedlåtande på ett sätt som gör att de kan "komma undan" med det, t.ex genom att direkt hugga med epitet mot TS och förutfattade meningar.

Jag kan förstå det om det ser ut att vara trolltrådar som bara är skapade för att provocera, men ingen av mina trådar är på det viset utan handlar om olika problem jag behöver få råd och höra andras åsikter. Men även om man ju känner igen mina trådar är det kubiker anledning att vara otrevlig? 

en som startar en tråd varannan vecka kan ju knappast vara så himla jobbigt för andra att behöva se? Man måste inte svara i mina trådar  

mig tror att det några som satt det i system. 

• Anonym (V)
    Anonym (Inte_alltid_samma) skrev 2023-10-14 08:56:42 följande:
    Som någon på Reddit kommenterade: "Familjeliv ska ses som en humorsajt". Ja, det är nog den synen man bör ha för att "överleva mentalt" här.

Ja precis. Jag har vart medlem I 20 år och på den tiden kunde man inte vara anonym, alla kände igen det man skrev och man lärde typ känna varann. Ha träffat flera st och har kontakt med än i dag. Men sen hade jag ett avbrott på många år, ingen av dessa orkar vara kvar längre och folk brukar skämta  om fl. 

• Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2023-10-14 09:28:45 följande:

Jag håller med. Vissa på FL är riktigt elaka och håller på med ren mobbing. Ofta är det en person som börjar och sedan hakar andra på. Oftast är det TS i tråden som blir utsatt, men det kan också vara någon annan. TS kanske berättar att hen blir illa behandlad av någon närstående, och då är det alltid NÅGON som ska ta parti för den närstående och framställa TS som vansinnig, helt utan grund. Jag brukar alltid undra om dessa personer bara är ute efter att provocera, eller om de känner igen sig i beskrivningen av den närstående och tar åt sig.

Sedan finns det ju så klart personer som får mycket kritik för att de själva skriver väldigt provocerande trådar och kommentarer. Kritik är inte detsamma som mobbing. Det som är synd är ju att man aldrig vet när någon är seriös eller bara trollar.

Eftersom diskussionen i denna tråd har kommit att handla om användare som startar många trådar, så säger jag något om det också. Det finns två användare på FL som jag alltid känner igen, även om de är anonyma. De startar alltid trådar om samma saker. Det är naturligtvis tröttsamt, och gör man så får man väl räkna med att folk skriver sånt som "Är det du nu igen?". Det räcker ju liksom med EN tråd, när alla trådar handlar om samma sak. Att någon startar många trådar om OLIKA saker har jag inga problem med. Ibland kan man ändå märka att det är samma persom som startat en annan tråd, pga sättet att skriva.

Precis så är det för mig. Jag kan berätta om olika relationsproblem för det är oftast där jag behöver råd, jag få fina tips och råd men sen kommer en in och tar parti för den närstående till den grad att man kunde tro att dom kände personen. Så kommer nästa och nästa person, eller om det är samma med olika nick. 

nånting som folk tyckte var helt uppenbart fel från min närståendes sida till att det plötsligt är JAG som är knäpp i skallen, elak och allt vad man får höra. 

vartenda ord vrids och vänds på så man drivs till vansinne.  Men visst är det samma fråga som tas upp om och om igen förstår jag att det är tröttsamt. 

• Anonym (V)
    Anonym (...) skrev 2023-10-14 20:21:22 följande:

Jo, man får ofta väldigt elaka svar. En del är ju alltid emot TS, vad det än gäller. Vissa har ju testat detta, och skrivit samma historia fast i två vinklar - t.ex. en där de låtsas vara svärmodern och en där de låtsats vara sonhustrun. Då har drevet gått mot TS i båda trådarna, fastän det var exakt samma situation i båda trådstarterna...

Ha ha vad smart! kan mycket väl tänka mig det. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Lo) skrev 2023-10-16 08:58:21 följande:
    Inte det som är problemet. Problemet är de som inte reflekterar över sitt eget beteende, som hycklar, som beter sig som rövhål, och anser de får säga vad som helst, men andra får inte säga samma till dom.
    Precis! 
  • Anonym (V)
    Anonym (Ledsamt) skrev 2023-10-16 10:33:17 följande:

För några år sen skrev jag en tråd där jag frågade om råd om barnskor. Jag var förstagångsförälder och undrade om en viss typ av sko behövdes. Vi föräldrar var inte överens om behovet och sökte råd. Hela tråden fylldes av hån kring vår relation och hur fåniga och dumma vi var. När jag dessutom svarade att vi tyvärr inte kan köpa vilka skor som helst, eftersom barnet hade en tå som var lite invikt och därmed behövde lite bredd i framfoten, fick jag höra att ungen var handikappad och att vi skulle söka oss till habiliteringen. 

Det var sista gången jag sökte råd här. Det var så tydligt att det enbart handlade om att trycka till och vara elak. Så himla tråkigt. Jag har nämligen hängt här i många, många år. När jag genomgick en jobbig separation för länge sen, fick jag så mycket stöd av människor här som jag inte kände, men som slöt upp och frågade hur jag mådde. Det händer inte idag.

Det är EXAKT sånt här jag menar. Man startar en tråd om nånting specifikt, får svar av några om det man undrar över men sen hänger folk upp sig på andra saker som inte hör dit Och dom elaka mänskorna vänder in och ut på allt för att få en att känna sig värdelös som människa. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Allvarligt talat!) skrev 2023-10-16 10:23:16 följande:
    Det är ett par personer som har upprepningstvång. Den ena har uppgivit att hon arbetar med människor. Skriver på nätterna oftast. Om tråden är från 02.00 och om ett ex är det hon. (Nu kommer hon nog komma in med några konton här strax och göra polissak av sin egen trådhistorik). 

Jag jobbar med människor och skriver ganska mkt. Även sena nätter. Men aldrig nånsin om samma saker. Det är helt olika varje gång. 

menar du att jag tillhör dom elaka eller som du påstår har upprepningstvång? jag tror att du blandar ihop flera men tror att det är samma. 

• Anonym (V)
    Anonym (Allvarligt talat!) skrev 2023-10-16 11:20:22 följande:

Fjärde tråden på en månad om samma sak. Samma skribenter. Det är svårt att få syn på sig själv?

Vad menar du? Är det fler som skrivit liknande trådar som denna senaste tiden? Helt missat. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Allvarligt talat!) skrev 2023-10-16 11:29:33 följande:
    Det här är den bästa och mest konstruktiva, och det beror på hur TS agerar. Jag håller med om att att man inte ska ta upp saker som är känsliga. Håll det till ägglossning var ett bra råd. 
    OkejFoten i munnen
  • Anonym (V)
    Anonym (märkligt) skrev 2023-10-18 16:00:28 följande:

Nej, jag har inte märkt nåt sånt, däremot verkar det vara väldigt vanligt med människor som verkar känna sig oerhört sårade och kränkta när de inte får den respons de önskat sig och:

1) Startar nya trådar om hur taskiga folk är på FL

2) Börjar leka moderatorer i trådar och förklara för andra vad de får eller inte får säga

3) Anmäla andras inlägg godtyckligt baserat på sina egna subjektiva åsikter om vad som får eller inte får sägas. 

Ibland undrar man vad personer som inte tål att andra inte tål kritik, ifrågasättande eller att andra har en annan åsikt än dem öht gör i öppna diskussionstrådar. Vad hade man för förväntningar? Att alla skulle hålla med dem i allt? Att de aldrig skulle bli ifrågasatta eller kritiserade?

det är uppenbart att vissa vill tryck ner, hur kan så
    många användare skriva att den personen t.ex. uppenbart gjort fel och förstår mig t.ex.  sen Kommer dessa personer eller personen in och tycker precis tvärtom. Visst att alla människor tycker olika, men det handlar inte bara om en sak utan dessa börjar vända och vrida på andra saker för att skapa tjafs och drama. 

sen sitter dom tillsammans och hetsar eller om det är samma person. Jag har aldrig anmält nåt inlägg men skulle jag det hade det nog plockats bort. 

jag är inte lättkränkt eller anser att alla ska ska hålla med. 

• Anonym (V)
    Anonym (Idioter!) skrev 2023-10-18 21:16:19 följande:

Jag har definitivt märkt av det TS pratar om och jag har en teori om varför.

Det beror helt enkelt på att de som är mest aktiva på Familjeliv är de vi förr i tiden kallade för "skvallerkärringar". Det är såna människor som har ett extremt tråkigt liv och extremt dålig självkänsla. De hävdar själva att de "vågar säga som det är", men i verkligheten handlar det hela om att dessa människor har ett extremt tråkigt liv och iom detta behöver de drama för att kunna känna sig levande. För handen på hjärtat nu, de flesta i den här tråden som säger emot TS kommer med samma argument om att det är folk som skriver trådar om samma sak hela tiden. Vad tyder det på? Ja, för det första tyder det på att människorna är extremt aktiva här som LÄSARE, inte skribenter, vilket innebär att de inte hänger på Familjeliv för att få hjälp med sina problem (vilket jag själv anser är ett sunt hängande på Familjeliv eftersom man då vill vara så att säga produktiv) utan enbart för att läsa om andras problem, vilket är detsamma som de gamla skvallerkärringarna utan liv gjorde förr på bygden, och det går bara att förklaras med att de söker drama. Och för det andra så innebär det att man har låg intelligensnivå. För om man inte är rentav lågintelligent så förstår man att många människor som har problem ofta ältar dessa saker för att för stunden må lite bättre, och då är det inte konstigt att det förekommer här på ett forum som är till för att diskutera olika problem människor kan stöta på i livet. Helt ärligt, om man inte begriper att människor som söker sig hit kan ha en tendens att älta sina problem, ja då är man dessvärre lågintelligent. Och om det nu är så frustrerande för dessa människor att vissa ältar sina problem, varför i helvete är man kvar här på Familjeliv? Varför söker man sig inte till andra forum? Om jag inte gillar politiska diskussioner, inte fan går jag in som aktiv läsare på Flashbacks politikforum. Jag menar det säger ju sig självt!

En annan sak jag tog upp är att dessa människor har låg självkänsla, och det är för mig solklart när man tittar på hur dessa människor inte är ute efter att hjälpa folk med sina problem, utan de är bara ute efter att sätta dit personer som söker hjälp för känsliga problem. Hur vet jag det? Därför att jag sett detta fenomen i år efter år här på Familjeliv. Om en person exempelvis blivit dumpad och hört av sig till sitt ex och frågat om varför så börjar folk direkt skriva att denna person stalkar sitt ex. Den slutsatsen dras alltid utan att man vet hur många gånger vederbörande hört av sig. Man slår med stora trumman enbart för att man på detta sätt får läxa upp personen och därmed ställa sig över den, och på så sätt känna sig lite mer överlägsen än den personen. Överhuvudtaget kan jag säga att människor som har ett stort behov av att döma är människor som har en väldigt låg självkänsla eftersom en normalt funtad människa inte vill sätta dit andra utan man vill hjälpa. Och det roligaste i allt detta är att samma personer som skriver sånt hamnar i en slags larvig offerposition när man poängterar att det de gör är att just vara för dömande. Patetiskt!

Jag har märkt detta på flera forum. Det handlar inte bara om Familjeliv utan också på Flashback forum. Tro det eller ej, men det är extremt vanligt på forumdelen som berör frågor om IT. Om en person kommer in där och skriver en fråga om IT så flockas det allt som oftast personer och berättar hur dum i huvudet TS är för att denna inte förstår allt om IT. Varför gör de det? Ja, av exakt samma anledning som dessa som skriver på Familjeliv: det är ett sätt de kan känna sig lite mer överlägsna på. Och varför har man ett behov av att känna sig överlägsen andra? Jo, eftersom man har en låg självkänsla. Människor med en bra självkänsla har inget behov av att känna sig varken bättre eller sämre än någon annan. För mig blir det alltså så genomskinligt att detta bara handlar om en låg självkänsla. Men det som dock skiljer IT-frågor på Flashback från relationsfrågor på Familjeliv är att IT-frågor ändå inte är speciellt känsliga för folk. Om jag får veta att jag är dum i huvudet för att jag inte förstår HTML-kodning är det inte något som är speciellt känsligt. Om jag däremot får veta att jag är en värdelös partner och en dålig mamma/pappa för att jag fått känslor för en annan så är det väldigt känsligt och kan få mig att må extremt dåligt. Personers dåliga självkänsla ska alltså tvingas påverka andra som redan ligger och få dem att må dåligt. Och det är detta som gör mig så in i helvete förbannad!

En annan kategori här på Familjeliv är incelmän som hänger här för att på så sätt försöka dölja att de är incels. De ger sig in på ämnen om relationsproblem och dömer ut allt eftersom de då i sin enfald tror att de tack vare att de skriver om relationer också blir relationsexperter, och på så sätt kan de dölja för sig själva hur förbannat oattraktiva de är på dejtingmarknaden och hur ensamma de faktiskt är. Om man mår dåligt ska man fan lösa det själv och inte låta det gå ut över andra!

Familjeliv har en hel del bra skribenter som verkligen gör allt för att hjälpa människor som mår dåligt. Ingen skugga ska falla över dem. Men just denna hord av skvallerkärringar och incelmän som förstör forumet gör att folk försvinner härifrån och söker hjälp på annat håll. Jag tycker att det är vidrigt med människor som förstör för andra för att själva känna sig bra.

En tröst till TS och alla andra som råkat ut för dessa patetiska idioter är att dessa människor i slutändan är de som lider mest av detta beteende. För att de sitter och skriver här och dömer ut var och varannan skribent kommer inte lösa några problem för dem, utan de kommer fortsätta ha lika dålig självkänsla när de släcker ljuset för natten, och de kommer inte att lyckas bättre i livet genom att trycka ner andra. Det enda det leder till är ett förpestat och destruktivt liv där man hela tiden är bitter och ledsen över att man inte mår bra. Skvallerkärringar förr blev ofta väldigt ensamma för ingen orkade med dem. Det är detsamma med dessa idioter här på Familjeliv. Så TS; när du ser folk här i tråden och i andra trådar skriva en massa skit så glöm inte bort att de bara förpestar sitt eget liv genom att fastna i detta destruktiva beteende. Skamligt är vad det är!

Mycket bra analyser!!! Tack för ett vettigt inlägg och kloka tankar!!
  • Anonym (V)

Sorry. Glömde! skriver en del på fb och då kortas det citerade inlägget ner till "visa mer" i stället för att man får scrolla & scrolla som här. 

• Anonym (V)
    Anonym (Idioter!) skrev 2023-10-18 21:55:04 följande:

Exakt det där har jag också märkt av! Om någon skriver en tråd som handlar om att den personen är kär i en man, så slutar diskussionen att handla om det ganska fort eftersom en användare hittat ett litet citat hos TS i inlägg #77 där det står "jag tycker han är snygg" och så kommer resten av diskussionen handla om hur TS är så hemsk som bara tänker på ytliga egenskaper... Att TS skrivit minst tio inlägg innan som handlat om något helt annat ignorerar man utan flyttar fokus till en kommentar som, om man fultolkar, gör TS till en ytlig människa som inte ser insidan. Och det beror på det jag sa innan: dessa människor söker med ficklampa och förstoringsglas efter något att döma ut TS för eftersom detta får dem att känna sig bättre av någon jävligt psykologiskt intressant anledning...

Precis! Dom hittar nåt litet att fultolka, sen handlar hela diskussionen om det. Om jag behöver råd för att någon agerat på ett visst vis tex får jag försvara mig mot denna lilla sak dom hakat upp sig på fastän det personen gjort mot mig är mycket värre. Dom tar alltid parti för denna person. 

Svarar jag dessutom med samma medel och hårdare tonfall får dom ännu mer vatten på sin kvarn. Man förstår VERKLIGEN varför folk behandlat mig si eller så, jag är ju inte klok etc. Det används sällan fula ord som "idiot" etc eftersom dom vet vad som är acceptabelt på forumet och inte. Men detta psykandet är bra mkt värre än att bli kallad idiot. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Idioter!) skrev 2023-10-18 22:49:06 följande:
    Där sa du faktiskt något intressant, och det är att de håller på med ren gaslightning. De får TS att hamna i affekt genom något som på ytan kan te sig som enkel kritik men som i verkligheten är till för att psyka personen till att bli förbannad och tappa besinningen. De vet nämligen om att tack vare relationsämnets natur är det vanligtvis känsligare än andra ämnen och därför är det lättare att få personen ur balans och därför passar de på att köra små psykningar för att uppnå det. När personen då reagerar kraftigt på dessa psykningar som för utomstående kan te sig som bagateller framstår TS som den galna, och den som psykat får tillfredsställelse i att hen fått TS ur balans.

Det är för mig en gåta varför någon finner njutning av att psyka andra människor och få dem att må dåligt, men det blir logiskt om denna person är psykopat. Otroligt obehagligt!

Precis!! Det är så dom jobbar. Du satte verkligen fingret på det. Riktigt narcisstiskt beteende. Det är just detta beteendet som är det obehagliga, inte bara att folk kan vara hårda eller tycka tvärtemot som folk skriver.  Verkligen inte, utan detta utstuderade. 

Hamnade i en diskussion med vad jag antog var tre män, den handlade om covid, men gick till precis på detta vis du beskriver. Dom hakade upp sig på en grej och var så hånfulla och psykande. Jag skrev ju med mitt riktiga namn, min person. Minns att jag faktiskt kände mig helt nedbruten efteråt. Det gav jag dom inte. Men dessa hade man ALDRIG velat komma nära. Blockade  

• Anonym (V)

På Facebook alltså. 

"gå som katten kring het gröt" 
    Precis!! Man lär sig och får vara övertydlig, välja sina ord och inte bjuda på saker som kan misstolkas. 

• Anonym (V)
    Anonym (Ester) skrev 2023-10-18 23:12:19 följande:
    Fast varför bryr de sig om att lägga tid på trådarna om de tröttnat. Varför diskutera och tjafsa om man är trött på trådarna? Lite motsägelsefullt tycker jag. Jag går vidare om en tråd inte intresserar mig eller stör mig 🤷?♀️

Just detta inlägg du svarar på reagerade jag direkt. Jag kan absolut förstå på om folk tröttnar på vissa återkommande inlägg om det nu är så,  men varför inte bara scrolla vidare, och framförallt; hur kan det ge legitimitet till att vara elak? Det är ju som att säga till en mobbad person att sluta klä sig så fult så slipper du bli mobbad, för att hårdra det  

• Anonym (V)

Precis. 

Dessa är mästare på att känna av detta. I dessa trådar har folk skrivit mycket värre saker än mig som dom kunde reagerat på men låter dessa passera eftersom dom vet att dom inte kommer nån vart. Övertygad om att det har med ren elakhet att göra. 

• Anonym (V)

Jätteskönt att höra att man inte är ensam om detta. Tröttnade också...Nej man undrar ju om dessa törs "irl" Hoppas dom inte lever i relationer och bryter ner folk. 

• Anonym (V)
    Anonym (Allvarligt talat!) skrev 2023-10-19 08:29:19 följande:

Tänk er att ni får ett mail av en användare som pekar ut en annan användare som en psykopat som hon kommer att behöva polisskydd för om du fortfarande har kontakt med. När du inte gör som hon säger skriver hon överallt på forumet att det blivit polissak mot dig. När du lämnar forumet gör hon trådar om dig och om den andra användaren för att locka in er. Du berättar för forumet, men forumet verkar betrakta dig som paria. Är det ett forum du vill vara på? Grattis, du är på det forumet just nu. 

HjärtaFörvånadFörvånad
Svar på tråden Fler som upplever att väldigt många bara vill trycka ner andra här?