Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Pengar till barn vs barnbarn?

Märkligt beteende av svägerskan, men när det gäller pengar kan ju folk bete sig konstigt.

Ja det skulle kanske kunna ses som förskott på arv. 

Saker till ett barnbarn ses inte lika lätt som förskott på arv då det inte är en bröstarvinge. Men frågan är om barnvagn/spjälsäng och dyl ses som gåva till din bror eller hans barn.

Om hon håller på så får väl dina föräldrar redovisa värdet av det de fått och jämföra med din resa, så får hon svart på vitt att du inte förfördelas.

Ett snabbt överslag säger:
    barnvagn+babyskydd 10-15000 kr.
    spjälsäng 1500
    skötbord 500
    så runt 15000 på det du nämner, då finns givetvis både billigare och dyrare alternativ. Märkligt att inte svägerskan ser värdet i allt de fått, hon verkar inte ha nån koll på vad barnsaker kostar...

• Anonym (Lis)
    Anonym (Psyk-svägerska) skrev 2023-10-10 00:07:32 följande:
    Det verkar ju ännu konstigare, att pengar mellan bröstarvingar ska kontrolleras, men släppas fritt när det gäller barnbarn, då kan man sprida omkring sig! Under en graviditet och spädbarnstid så är det ju inte "barnet" som får prylarna när allt kommer omkring, det är ju främst föräldrarna som ha nytta av det!

Jag tycker ju att mor och far inte har minsta skyldighet att redovisa nåt för sin sons flickvän gällande ekonomin. Rent förnedrande att det ska komma nån helt utomstående och gräva i deras privatekonomi! Vad har hon med att göra vad de köper presenter till mig för?? Jag kommer aldrig redovisa för henne vad jag gjort, ätit, fickpengar etc. Skillnad om brorsan haft åsikter, även om jag då även bett honom dra så långt åt helvete det bara gick, om det varit han som opponerat sig efter att ha fått allt till sin unge och sen vill de ge mig en present.

Det har ju varit betydligt mer än det jag räknade upp, det var bara för att förklara situationen. Och jag vet som tur är inte allt heller! Men räkna allt som du räknat upp gånger två! De har ju fått barnvagn, spälsäng, skötbord, amningskudde, kläder, nappflaskor etc att ha här också! Och det lär ju fortsätta då barnet växer. 
    Ja, jag förstod att det var mer, men bara det du räknade upp drar ju iväg rätt fort, förstår inte att svägerskan inte inser det! Hon behöver kanske få svart på vitt vad de fått. Men jag håller med om att dina föräldrar inte bör behöva redovisa det, hon borde inse, men nu verkar hon ju inte göra det så då borde ju i första hand din bror säga nåt om allt de fått. Men klarar inte han det så får föräldrarna kanske sätta ner foten, eller droppa nån kommentar om att det känns mest rättvist att du får en resa motsvarande samma summa de fått barnsaker för.

Hon låter ju väldigt bortskämd, fantastiskt lyxigt med svärföräldrar som hjälper till så mycket och är så generösa! Hon borde ju vara tacksam.

(Ja visst kan det kännas märkligt, än märkligare att en person kan ge hur mycket som helst nästan till sin nya partner vilket minskar barnens arv.(så länge inte laglotten kränks, den är skyddad))
  • Anonym (Lis)
    Lönnsirap skrev 2023-10-10 17:49:10 följande:
    Nä, men man behöver en jurist om ens barn, eller deras partner börjar prata om förskott på arv. Eller om man tänker att ett av ens barn faktiskt

I min värld är det en fråga om perspektiv. Som syskon är man ju just en person som faktiskt inte har med vilka gåvor en förälder ger. Som barn så har man ju ett perspektiv.

Som förälder så hade jag blivit förbannad på en svärdotter som sätter igång och diskuterar arv....
    Lämplig åtgärd hade då varit ett testamente, där mina tillgångar skulle bli enskild egendom.... För det handlar inte om denna gåvan, denna gången, utan om min allmänna fördom mot folk som diskuterar förskott på arv gällande "småsaker"

Håller med. 

testamente så sonens arv blir enskild egendom så inte svägerskan tar hälften vid eventuell skilsmässa hade känts rimligt om hon utrycker dessa tankar nu. 

Framförallt blir det ju tydligt när svägerskan inte verkar tycka det är förskott på arv med alla saker de får men när mannens syster ska få nåt, då ska det vara förskott på arv. Väldigt märkligt att lägga sig i så.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Rupo) skrev 2023-10-11 04:58:23 följande:
    Egentligen tycker jag att hon har rätt men hon ska inte lägga sig i utan vara tyst.

När de givit ett barnbarn så ska de också ha större del av arvet, inte mindre imo. 

Fast som jag sa. Det är dina föräldrars pengar och hon ska vara tacksam för det hon går. Tyvärr verkar ni ha fått ett problembarn ingift i familjen.

Så om ts föräldrar skulle gå bort idag så tycker du att barnet med barn borde få mer av arvet än barnet utan barn? 

• Anonym (Lis)
    Anonym (N) skrev 2023-10-11 02:27:07 följande:

Varför finns ens begreppet förskott på arv när ingen verkar tycka att det är av betydelse? 

undrar om det finns nån gräns. För min sambos föräldrar har gett stora summor till hans syskon, men det ska han inte yttra sig om enligt folk på familjeliv. Mamman ger till den hon vill. 

men till själva saken, ja hon verkar vara en subba som inte kan se hur mkt dom själva har fått.

Din sambo kan önska att det ska räknas med när bouppteckningen görs.

Förskott på arv är ett sätt att skydda barnens lika rätt till arv. Att en förälder inte ska kunna ge bort ett barns lagstadgade rätt till ett av de andra barnen. Utgångspunkten är att alla större gåvor räknas som förskott på arv. (I exempel används ofta 50000 kr eller mer.) förälderns ekonomi i övrigt tas med i beräkningen om det ska räknas som större gåva eller ej.

(vanliga födelsedagspresenter och dyl räknas inte som förskott på arv. )

• Anonym (Lis)
    Anonym (Rupo) skrev 2023-10-11 17:20:53 följande:
    Inte på det sättet men det är naturligt att familjen får mer pengar tills de går bort. I vart fall inte åt andra hållet.

Ok. Ja det är naturligt att man vill hjälpa sina barn när de får barn om man kan. Det är även naturligt att vilja ge något till sitt andra barn så man känner att det blir rättvist. 

Så har mina föräldrar alltid känt. Vi syskon har inte brytt oss utan tänkt att det jämnar ut sig, men mamma har ofta swishat mig samtidigt som hon köpt nåt till syrran för hon tycker det känns fel annars. Det är väl också det som gjort att vi vet att det jämnar ut sig, för vi har inte varit med om att föräldrarna bara gett saker till en av oss.

Jag skulle inte säga att det är naturligt att man ger mer till sitt ena barn utan att det naturliga är att man försöker hålla det hyfsat jämnt. Men alla människor är olika.

Svar på tråden Pengar till barn vs barnbarn?