Anonym (Psyk-svägerska) skrev 2023-10-10 00:07:32 följande:
Det verkar ju ännu konstigare, att pengar mellan bröstarvingar ska kontrolleras, men släppas fritt när det gäller barnbarn, då kan man sprida omkring sig! Under en graviditet och spädbarnstid så är det ju inte "barnet" som får prylarna när allt kommer omkring, det är ju främst föräldrarna som ha nytta av det!
Jag tycker ju att mor och far inte har minsta skyldighet att redovisa nåt för sin sons flickvän gällande ekonomin. Rent förnedrande att det ska komma nån helt utomstående och gräva i deras privatekonomi! Vad har hon med att göra vad de köper presenter till mig för?? Jag kommer aldrig redovisa för henne vad jag gjort, ätit, fickpengar etc. Skillnad om brorsan haft åsikter, även om jag då även bett honom dra så långt åt helvete det bara gick, om det varit han som opponerat sig efter att ha fått allt till sin unge och sen vill de ge mig en present.
Det har ju varit betydligt mer än det jag räknade upp, det var bara för att förklara situationen. Och jag vet som tur är inte allt heller! Men räkna allt som du räknat upp gånger två! De har ju fått barnvagn, spälsäng, skötbord, amningskudde, kläder, nappflaskor etc att ha här också! Och det lär ju fortsätta då barnet växer.
Ja, jag förstod att det var mer, men bara det du räknade upp drar ju iväg rätt fort, förstår inte att svägerskan inte inser det! Hon behöver kanske få svart på vitt vad de fått. Men jag håller med om att dina föräldrar inte bör behöva redovisa det, hon borde inse, men nu verkar hon ju inte göra det så då borde ju i första hand din bror säga nåt om allt de fått. Men klarar inte han det så får föräldrarna kanske sätta ner foten, eller droppa nån kommentar om att det känns mest rättvist att du får en resa motsvarande samma summa de fått barnsaker för.
Hon låter ju väldigt bortskämd, fantastiskt lyxigt med svärföräldrar som hjälper till så mycket och är så generösa! Hon borde ju vara tacksam.
(Ja visst kan det kännas märkligt, än märkligare att en person kan ge hur mycket som helst nästan till sin nya partner vilket minskar barnens arv.(så länge inte laglotten kränks, den är skyddad))