• Anonym (Psyk-svägerska)

Pengar till barn vs barnbarn?

Min lillebror har fått sitt första barn. Stolta far-föräldrar förstås som strött pengar i form av prylar över denna bebis och dess föräldrar! Och ofta i dubbel uppsättning då de bor en bit bort "så de inte ska behöva släpa" när de hälsar på, några gånger om året.... Så förutom att de fått vagn, barnsäng, babyskydd, skötbord etc etc så finns allt även hemma hos föräldrarna här.
    Nu fyller barnfria eviga singeln jag jämt snart och då vill föräldrarna bjuda mig på en resa som present. Vart vet jag inte ännu, beror jobb och så. På något sätt har bror med sambo fått reda på det här och svägerskan har tagit sig ton. Hur kan de ge bort en så dyr present till sitt ena barn men inte till det andra??? Hon har visst kraxat om "förskott på arv", "krävt" resans värde även till min bror etc. Mor och far vill inte tjafsa och stöta sig och är nu förtvivlade och vet inte hur de ska göra. Brorsan är också en fegis och låter henne hållas.
    Alltså räknas inte alla tusen och åter tusen kronor som deras barn fått, om man ska räkna "förskott på arv"???
    Ligger det nånting i vad subban säger eller är hon bara helt fel i huvudet???
  • Svar på tråden Pengar till barn vs barnbarn?
  • Anonym (A)

Helt klart fel i huvudet.

• Anonym (abc)

Era föräldrar får väl bara säga som det är, att de köpt flera dyra saker till bebisen och att det går ungefär jämt ut. De behöver inte förklara sig för svägerskan vad eller vilka de lägger sina pengar på

• Anonym (Y)

De har rätt att välja själva vad de vill ge bort i present. Pinsamt att dra upp arv 

Min bror har fått väldigt mycket mer än mig. Resor, dyra presenter, jobb på familjeföretaget. Jag skulle aldrig kräva något för det trots att det är klart orättvist. 

• MammaKajsa

Din svägerska har drabbats av det grönögda monstret girighet vilket tyvärr inte är ovanligt.

Ser man till lagen så i ärvdabalken görs det undantag för "sedvanliga gåvor", alltså födelsedagspresenter och liknande till "normala" belopp. Då din resa blir dyrare än en vanlig present räcker det med att din mamma och pappa uttalar att resan inte ska vara ett förskott på arv. Vill de vara riktigt på den säkra sidan kan de skriva ett gåvobrev som tydligt stipulerar att resan inte är ett förskott på arv. 

Sen tycker jag att din brorsa kan säga åt sin fru att skärpa sig. Barnvagnar och andra barngrejor är absolut inte billiga dom heller. Vill hon att det ska komma fler fina presenter i framtiden så är det inte så smart att kräva pengar av sina svärföräldrar ... 

• Anonym (G)

Subban har ett fel i huvudet och du kan gott hjälpa dina föräldrar att förklara för fanskapet.  Vad säger din bror? Fjantar han bara med?

MammaKajsa skrev 2023-10-09 19:45:24 följande:

Din svägerska har drabbats av det grönögda monstret girighet vilket tyvärr inte är ovanligt.

Ser man till lagen så i ärvdabalken görs det undantag för "sedvanliga gåvor", alltså födelsedagspresenter och liknande till "normala" belopp. Då din resa blir dyrare än en vanlig present räcker det med att din mamma och pappa uttalar att resan inte ska vara ett förskott på arv. Vill de vara riktigt på den säkra sidan kan de skriva ett gåvobrev som tydligt stipulerar att resan inte är ett förskott på arv. 

Sen tycker jag att din brorsa kan säga åt sin fru att skärpa sig. Barnvagnar och andra barngrejor är absolut inte billiga dom heller. Vill hon att det ska komma fler fina presenter i framtiden så är det inte så smart att kräva pengar av sina svärföräldrar ... 

Min resa kommer ju inte vara i närheten av alla prylar de fått och kommer få till barnbarnet! Den är bara ett år nu och bortklemandet lär ju fortsätta.... Ska man då börja tänka arv och gåvobrev, det känns som det inte är JAG som skulle behöva det....?? Har inte tänkt så innan hon började tjafsa!
    Svägerskan är speciell. Tycker alla. Har ingen direkt kontakt med brorsan längre p.g.a henne, hur hon är. Han var något av incel och glad för vad han fick, typ. Han är hennes pudel i koppel.
    Anonym (G) skrev 2023-10-09 20:05:26 följande:

Subban har ett fel i huvudet och du kan gott hjälpa dina föräldrar att förklara för fanskapet.  Vad säger din bror? Fjantar han bara med?

Vi har tyvärr ingen kontakt längre då han typ fick välja mellan henne och mig. Inte så perverst som det låter, men jag krävde att han sa ifrån till henne och inte betedde sig som hennes bandhund. Det är inte första gången hon utmärkt sig, lindrigt sagt. En elak liten narcissistisk hynda som inte kan acceptera att fler människor existerar i världen. Jag kom dit att han får skylla sig själv, kom inte till mig sen bara! Försökte få med föräldrarna på tåget men känner mest nu att de får skylla sig själva också en del som ändå försöker med dem. "Man måste ju acceptera sina barns respektive!" etc. Öhh, Nääääe!! Blev såklart extra jobbigt när det dessutom kom in en unge, ett barnbarn i bilden.
  • Anonym

Hon verkar ha mentala problem

• Anonym (Lis)

Märkligt beteende av svägerskan, men när det gäller pengar kan ju folk bete sig konstigt.

Ja det skulle kanske kunna ses som förskott på arv. 

Saker till ett barnbarn ses inte lika lätt som förskott på arv då det inte är en bröstarvinge. Men frågan är om barnvagn/spjälsäng och dyl ses som gåva till din bror eller hans barn.

Om hon håller på så får väl dina föräldrar redovisa värdet av det de fått och jämföra med din resa, så får hon svart på vitt att du inte förfördelas.

Ett snabbt överslag säger:
    barnvagn+babyskydd 10-15000 kr.
    spjälsäng 1500
    skötbord 500
    så runt 15000 på det du nämner, då finns givetvis både billigare och dyrare alternativ. Märkligt att inte svägerskan ser värdet i allt de fått, hon verkar inte ha nån koll på vad barnsaker kostar...

Anonym (Lis) skrev 2023-10-09 23:11:04 följande:

Märkligt beteende av svägerskan, men när det gäller pengar kan ju folk bete sig konstigt.

Ja det skulle kanske kunna ses som förskott på arv. 

Saker till ett barnbarn ses inte lika lätt som förskott på arv då det inte är en bröstarvinge. Men frågan är om barnvagn/spjälsäng och dyl ses som gåva till din bror eller hans barn.

Om hon håller på så får väl dina föräldrar redovisa värdet av det de fått och jämföra med din resa, så får hon svart på vitt att du inte förfördelas.

Ett snabbt överslag säger:
    barnvagn+babyskydd 10-15000 kr.
    spjälsäng 1500
    skötbord 500
    så runt 15000 på det du nämner, då finns givetvis både billigare och dyrare alternativ. Märkligt att inte svägerskan ser värdet i allt de fått, hon verkar inte ha nån koll på vad barnsaker kostar...

Det verkar ju ännu konstigare, att pengar mellan bröstarvingar ska kontrolleras, men släppas fritt när det gäller barnbarn, då kan man sprida omkring sig! Under en graviditet och spädbarnstid så är det ju inte "barnet" som får prylarna när allt kommer omkring, det är ju främst föräldrarna som ha nytta av det!

Jag tycker ju att mor och far inte har minsta skyldighet att redovisa nåt för sin sons flickvän gällande ekonomin. Rent förnedrande att det ska komma nån helt utomstående och gräva i deras privatekonomi! Vad har hon med att göra vad de köper presenter till mig för?? Jag kommer aldrig redovisa för henne vad jag gjort, ätit, fickpengar etc. Skillnad om brorsan haft åsikter, även om jag då även bett honom dra så långt åt helvete det bara gick, om det varit han som opponerat sig efter att ha fått allt till sin unge och sen vill de ge mig en present.

Det har ju varit betydligt mer än det jag räknade upp, det var bara för att förklara situationen. Och jag vet som tur är inte allt heller! Men räkna allt som du räknat upp gånger två! De har ju fått barnvagn, spälsäng, skötbord, amningskudde, kläder, nappflaskor etc att ha här också! Och det lär ju fortsätta då barnet växer. 
Svar på tråden Pengar till barn vs barnbarn?