Inlägg från: Anonym (Gripen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gripen)

    Elbilar

    Tycker elbilar är bra, positivt för Sverige då olja inte är en naturresurs här.

  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 22:43:52 följande:
    Diesel eller bensin kan ju komma att framställas förnybart inom kort, eller hur?
    Nu blev ju E85 ett megafiasko men .... Alternativbränslen kan ju vara rätt väg på många olika sätt.
    Motorsnillet Björn Gillbrand på Saab var ju inne på att tvåtaktsmotorn skulle kunna ha enorm utvecklingspotential. Fordonsvärlden tycks ha fått tunnelseende på el och hybrid.Lösningen kommer att komma men den heter nog inte batteri.

    Diesel och bensin är ju en oljeprodukt som hämtas från andra länder i Sverige (Sverige är då i händerna på oljeprisernas fluktuationer) Det är inte en förnybar produkt heller. Det har du nog fått om bakfoten. Etanol är en förnybar produkt.

    Jag tror att utvecklingen med elmotorer kommer att gå framåt, det sker en övergångsperiod med traditionella bränslen för närvarande. Hybridbilar är ett "symptom" på detta. 

    personligen (om jag nu får fantisera fritt) så tror jag att elbilarna kommer att klå bensinbilarna vad gäller färdlängd per laddning framöver. Jag tror också att bilar kommer att betraktas som infrastruktur där ett vanligt scenario blir att ha ett abonnemang och en självkörande bil finns tillgänglig för att ta dig någonstans (eller leverera varor) de planerar rutten och bildar landsvägståg enligt logistiska algoritmer. Det kanske kommer att finnas varianter beroende på klimatet bilen befinner sig i. I vissa klimat så kanske vätgas passar bäst.


    För övrigt så tror jag att Sverige inte gynnas av att sponsra oljeindustrin och opec länder. Det borde vara en faktor för bensinbilsivrarna kan jag tycka. Sen så är det bara att slänga ett getöga på någon av de större städerna som Peking eller Bombay för att tycka att elbilar är ett bättre alternativ. Jag menar, luften du andas där har en brun kulör. Lokaliserade kraftverken hantera luftföroreningar på ett bättre sätt (iom el)

  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Fin) skrev 2024-05-01 22:49:15 följande:
    Jag tror också att elbilar är positivt och en del av lösningen, så länge det inte handlar om att var och en ska skaffa egen elbil. Bilpool med elbil skulle jag gärna använda om det fanns på orten jag bor. 

    Om det fanns större utbud av bilpooler skulle man lättare kunna anpassa och köra med liten bil när man bara är en eller två personer i bilen. Där jag bor är det långt kvar till det. 
    Jag tror att i framtiden så har alla ett abonnemang för en transport. Ungefär som ett elabonnemang eller mobilabb. Bilarna kommer att vara autonoma och tillgängliga överallt då de sysslar med andra uppgifter samtidigt. (Som leveranser) De kommer via algoritmer bilda landsvägståg för att göra transporten så effektiv som möjligt. Leveranserna kommer att levereras till inbyggd/ integrerad infrastruktur. Bilarna kommer att serva sig själva och lasta/ lossa/ städas autonomt. Vägar kommer att planeras efter statistiska behov för flottan

    I den mer avlägsna framtiden så kommer bilarna att behöva ett nytt batteri med påfyllning (eller eget kraftverk) betydligt mer sällan, kanske årsbasis.

     Det tror jag.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-05-01 23:57:44 följande:
    Och hur svårt ska det vara att förstå att man kan finna bättre alternativ?
    Jag  är bara ett exempel, jobbar som säljare i över 35 år, åkt 100 mil fram och tillbaka till Malmö på en dag. En tank diesel.
    Hur många laddningar och övernattningar skulle det bli med en elbil?
    Hade ett jobb i Danmark där jag var en gång)kvartal. 80 mil enkel resa. 
    Hur lång tid hade det tagit med batteribil?
    Åker dessutom husvagn på sommaren , har haft en Renault Talisman och en Volvo V60 båda bensin men som båda varit totalt odugliga som dragbilar. .Orkade inget och drog en jävla massa bensin. 
    Diesel och max 6-växlad automat är det dom gäller.
    Passa er för Volvo 4wd - de blir mer bakhjulsdrivna i halka och bli som en gammal 240. VW och Skoda jhr en bättre lösning..
    Går som fan men bromsar lika illa som en tvåhjulsdriven bil. Man sitter längre ut i diket.
    Som sagt, hybridbilar är ett symptom på en flotta som är på väg att uppdateras teknikmässigt. Förbränningsmotorn tillhör det förgångna. Har själv bensinbil, ställer jag in den i garaget så stinker allt, lukten tar sig in i huset. har en batterigräsklippare (med samma sorts batteri som för skruvdragare) den stinker inte ett jota. Bensingräsklipparen stinker.

    Sverige har alla förutsättningar för att ligga i framkant med den här tekniken.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-05-02 00:12:52 följande:
    Och för oss som åker typ 7000 mil om året i tjänsten? Dessutom drar släp med last, eller åker husvagn på sommaren. Kan förstå att jag problematiserar men verkligheten gäller inre bara dig.
    Använd din bensinare om du vill det. Det är ändå gammal teknik. Finns knappt någon som värmer upp kåken med olja längre. bilflottan kommer att vandra samma väg. Du väljer att sponsra Opec länderna. Varför inte välja något som produceras i Sverige i stället? Biogas? Dollarn ligger på 11 spänn nuförtiden. Sverige ligger i nävarna på andras valutakurser genom att ffa ha en bensindriven flotta.
  • Anonym (Gripen)
    nattuw skrev 2024-05-02 11:00:42 följande:
    Elbilar är av allt att döma inte bättre för miljön än andra bilar om man räknar över livscykeln. Det krävs mycket energi och naturresurser innan elbilen står på din parkering och livslängden är av allt att döma kortare än för fossilbilar. Dels på grund av att elbilarna fortfarande är i en utvecklingsfas och dels för att batterierna är så ohemult dyra att det skrämmer bort andrahandsköpare.

    Sedan finns det en politisk risk eftersom vi inte vet hur elbilar kommer att beskattas eller hur politiska beslut kommer att påverka framtidens elmarknad.

    Det område där jag tror elbilar kan komma bäst till sin rätt är som pendlarfordon och för leveranser i urbana miljöer. Det av två orsaker. För det första minskar utsläppen i städerna och därmed även risken för smog och andra hälsoproblem kopplade till avgaser från fossildrivna bilar. Den andra orsaken är att elbilar är tystare och skulle kunna leda till en bättre ljudmiljö i städerna.
    Är inte opec länderna en faktor? Att sverige inte innehar olja som naturresurs, är helt i händerna på andra länders valutafluktuationer? Hur elbilen ska beskattas är ändå en piss i Mississippi i jämförelse. Som jag berättade tidigare, dollarn kostar 11 spänn nuförtiden.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Fjj) skrev 2024-05-02 15:44:33 följande:

    Skiter i miljön så kommer köra fossil så länge de går.
    Men smutsigare att köra el egentligen om man ser hur mycket miljöpåverkan för att ta fram en el bil vc fossil 
    Men kör mer än 10000 per år så har inte tid att stå stilla och ladda 
    Mycket bil i jobbet och privat 

    Sen ska batterier tas han om efteråt, men miljömuppar ser bara bilen på rull och inte framställa skiten 😂😂


    Du väljer att köra fossilt för att du tänker på miljön? Är inte oljan en faktor? (tänker på oljan som är en avsaknad naturresurs, Sverige i händerna på Opec länderna, Sverige i händerna på andras valutafluktuationer?)
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Stealth) skrev 2024-05-02 20:13:06 följande:
    Jag ser många norrmän som drar feta husvagnar med Tesla modell X... Verkar funka fint för dem. Men ja, det är en stor och relativt dyr bil. 
    Norrbaggarna som har så dålig elinfrastruktur så de använder svenska elnätet och oljan? Men visst, det finns väl andra skäl till att använda elbil. Sverige borde satsa på att utveckla batterier och ligga i framkant.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (är) skrev 2024-05-03 15:08:03 följande:
    Är en elbil verkligen bättre för klimatet?

    Om man tittar på hela bilden, från brytning av mineral till batteriet och elförbrukning vid tillverkningen, inte bara utsläppen här hemma i kvarteret. Och spelar det någon roll om metallerna till batterierna bryts av en fattig 11-åring med risk för dennes liv, och stora konsekvenser för miljön där mineralerna bryts?

    teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

    Enligt deras sammanställning släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet.

    www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/foretagsansvar/hallbara-litiumjonbatterier/
    Frackingen för olja eller oljeutvinningen (förutom förbränningen) är extremt miljöfarligt. Tillverkningsindustrin för batterier har däremot möjligheter att ske relativt fossilfritt. Nu teknik för sånt är fortfarande i sin linda, gruvan uppe i norr satsar på fossilfri brytning t ex.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (är) skrev 2024-05-06 09:09:41 följande:
    Men hur är det med gruvbrytningens påverkan på miljön, och människors tillvaro?

    Gruvan uppe i norr? Vilken miljöpåverkan kommer den att ha för dem som lever där?

    De flyttar en hel stad för järnmalmen, alla hus. bland annat. Nu har Sverige börjat tillåta uranbrytningen för kärnkraften och det är en betydligt mer skadlig verksamhet.


    Fracking för olja är en teknik där de sprutar ner giftiga kemikalier i marken som förgiftar grundvattnet och dödar människor som bor runtomkring.

    tycker du det är bättre att sk farlig gruvdrift ska börja tillåtas i Sverige, eller är det bättre att importera? Gruvan i norr indikerar att det finns ett intresse av att se till befolkningens väl i alla fall

Svar på tråden Elbilar