• Tomas Svensson

Är gubbar över 50 the shit?

Jag hörde någon säga att män som blir äldre är som en whisky som åldras. På senare tid har jag tänkt lite på det. Detta efter att jag på senare tid har upplevt blickar mm som skulle kunna tolkas som flirtar. Blickar som möts och hänger kvar lite längre än gängse. Nu senast upplevde jag samma sak än mer där den andra var i en professionell roll. Jag vart tvungen att kolla upp tjejen och mycket riktigt, ensamstående.

Jag är själv i ett långt förhållande och har inga planer på att avsluta det, men blir lite fundersam. 

• Svar på tråden Är gubbar över 50 the shit?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-09-15 08:44:49 följande:
    Vad är skillnaden? Kvinnor som hänger med yngre partners kanske själva hållit sig fräscha och ungdomliga?  

För äldre män krävs det något alldeles speciellt om yngre kvinnor (och även äldre) ska finna dem tilldragande. Därför undrar jag återigen vad det är som gör originalpostaren så speciell. Han har ännu inte berättat det. 
    Alltså vilken syn du har på män :( snacka om att tro högt om sig pga ett kön. Menar inget illa men alltså? Krävs nog både av en äldre man och en äldre kvinna att man hållit sig fräsch för att en yngre ska finna en attraktiv. Sedan är inte det yttre allt, personen räknas också.

Ta ett exempel, en av Parneviks döttrar är med en äldre man och de har barn ihop och verkar älska varann. Stor åldersskillnad och enligt mig skillnad utseendemässigt också, hon finner väl honom attraktiv. Tycker inte man ska ha sån syn på något av könen. Ganska taskigt faktiskt
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-09-15 20:45:44 följande:
    Alltså vilken syn du har på män :( snacka om att tro högt om sig pga ett kön. Menar inget illa men alltså? Krävs nog både av en äldre man och en äldre kvinna att man hållit sig fräsch för att en yngre ska finna en attraktiv. Sedan är inte det yttre allt, personen räknas också.

Ta ett exempel, en av Parneviks döttrar är med en äldre man och de har barn ihop och verkar älska varann. Stor åldersskillnad och enligt mig skillnad utseendemässigt också, hon finner väl honom attraktiv. Tycker inte man ska ha sån syn på något av könen. Ganska taskigt faktiskt
    Och dömande/förminskade :(
  • Anonym (Kvinna)

Hade en man pratat på detta sätt hade jag undrat vem fan han tror att han och alla andra män är egentligen 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ge mig en silverräv) skrev 2023-09-15 17:04:00 följande:

Jag har alltid attraherats män 45+.

Jag är en utpräglad Sean Connery- och George Clooney-kvinna-
    när jag var 25 såväl som nu.

Av praktiska skäl ville jag dock inte ha en partner som var vansinnigt mycket äldre för jag vill leva livet tillsammans och inte vara helt olika fas fysiskt.

Så nu har min man bara blivit snyggare, med lite silver på sidorna. 
    Det kan han trösta sig med även om han muttrar över att hårfästet börjar dra sig tillbaka. 

Så fint skrivet
  • Anonym (40+)

Jag vill nog beskriva en idealman som:
    * 40+
    * Skild
    * Lite bitter, nedstämd, ledsen och ensam
    * Ju färre tidigare sexpartners ju bättre
    * Inte haft sex på minst ett år innan en själv
    * försiktig, snäll och lugn
    * introvert

Är du själv då 10-20 år yngre så kommer han smälta som smör och han kommer vara väldigt tacksam.  

• Anonym (Beror på)
    Anonym (40+) skrev 2023-09-15 21:19:17 följande:

Jag vill nog beskriva en idealman som:
    * 40+
    * Skild
    * Lite bitter, nedstämd, ledsen och ensam
    * Ju färre tidigare sexpartners ju bättre
    * Inte haft sex på minst ett år innan en själv
    * försiktig, snäll och lugn
    * introvert

Är du själv då 10-20 år yngre så kommer han smälta som smör och han kommer vara väldigt tacksam.  

Vill du vara ihop med en man som är bitter och ensam? Varför det? Det finns ofta en anledning till att män är ensamma och allt som oftast så beror det på en bristande social kompetens.

Därför det är vanligt med ensamhet bland t.ex. autistiska män, just eftersom de ofta har det svårare med det sociala plus att de är mindre benägna att ändra på sig själva.
  • Anonym (M)
    Anonym (Oxå 50+) skrev 2023-09-15 15:15:40 följande:

Jag tänker att man gör samma sak med blickar från en 50+ kvinna som du skulle göra i det osannolika fall där en 25-åring skulle blicka dig, vilket tyvärr för er 50+ män som så hett önskar detta..  det är ovanligt vi måste tala klarspråk här.och viceversa också.. 
    Man tittar/flirtar tillbaks om man blir smickrad över uppskattningen.  Tänker du att det är skillnad om du får en blick från en jämnårig kontra yngre i hur du ska besvara det hela ? såklart om du som man har noll intresse av uppskattning från jämnårig kvinna så vill du ju inte besvara det, men jag tror utsikterna för ömsesidighet ökar om ålderskillnad inte är alltför stor( självklart finns det undantag..men de är inte många, personligen känner jag inte till några i min inre och yttre krets som är stor). jag vill belysa tristessen i att vi kvinnor och män 50+,  av familjeliv att döma inte är kompatibla med varandra trots att vi är i samma ålder och fas i livet många gånger? Och i mitt fall jag blir nedslagen av det och sänker min blick, skäms över att dela ut uppskattning till jämnåriga män som tycker jag är en sladdrig tant med noll värde när jag själv ff tycker att jag är fin på många sätt även om jag var estetiskt vackrare vid 25 års ålder såklart. Hur vet man vem som blir glad för blicken och vem som blir kränkt ? Men ni dräglar över unga kvinnor som inte vill ha er, eller ens ser er tyvärr i ärlighetens namn. Men det är tråkigt att vi inte följer varandra här helt enkelt. 
    Och om de männen finns som blir uppspelta och glada att bli sedda av en jämnårig så vore det härligt om de höjde sin röst för balans i diskussionen men finns de ? Kanske irl men inte här på FL ? 
    Yngre kvinnor och nu tänker jag på mig själv i yngre dagar mina tjejkompisar mina döttrar mina yngre kollegor .. INGEN har visat romantiskt intresse eller att det förekommer förhållanden med stora åldersskillnader. majoriteten som hävdar nåt annat är medelålderskrisande män som det förefaller ? 

jag skriver inte att du MÅSTE leta upp nån i samma ålder men jag är övertygad om att du kommer röna större framgång om du önskar en ömsesidighet i det hela. Såklart kan du få en uppskattning i några få fall om du visar uppenbart intresse för en yngre kvinna, men majoriteten respondera på det i ren vänlighet, och visst medlidande i avsaknad av bättre ord, där du läser in nåt som inte finns.. om de ens märker din blick . man tappar hakan av förvåning när nån gubbe som är i pappas ålder tittar på dig med ?fel ? blick , de flesta vill inte kränka äldre män och detta förstår majoritet av män och de flesta av er tittar därför i smyg.
    En ung kvinna är väldigt vacker det tycker även vi äldre kvinnor. Så titta i smyg är väl helt ok. Mina döttrar hur snygga !  Men de hyser noll intresse för män i papps ålder, tycker han skulle vara läskig om han kollar på tjejer deras ålder. 

En ömsesidighet med jämnårig irl mindre intressant . Hellre fantisera kring ung vacker ouppnåelig kvinna. 

Oj vad försmådd man känner sig då.. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-09-15 20:45:44 följande:

Fast nu är du bara löjlig. Det är inget fel på min manssyn. Jag är bara realistisk och ute i verkligheten så väljer de allra flesta kvinnor män runt sin egen ålder.

Och ja, det krävs betydligt mer än att stoltsera med sin ålder på 50+ för att få en  kvinna, ung som gammal, intresserad. Kvinnor väljer inte ut män av välgörenhetsskäl som du säkert redan förstår.

Om det var Penny Parnevik du menade så googlade jag just på hennes make och det skiljer 16-17 år mellan dem. Denne man verkar också vara ren, städad och tar hand om sitt yttre. Förmodar också att han vet hur man ska behandla en kvinna för att få henne att må bra. Annars hade Penny nog knappast valt honom till livspartner.

Detta har också varit min poäng genom hela diskussionen. Att man måste jobba lite extra på sig själv och inte tro att man automatiskt blir mer attraktiv ju mer man åldras. Det är bara naivt att tro detta. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-09-15 22:55:44 följande:
    Fast nu är du bara löjlig. Det är inget fel på min manssyn. Jag är bara realistisk och ute i verkligheten så väljer de allra flesta kvinnor män runt sin egen ålder.

Och ja, det krävs betydligt mer än att stoltsera med sin ålder på 50+ för att få en  kvinna, ung som gammal, intresserad. Kvinnor väljer inte ut män av välgörenhetsskäl som du säkert redan förstår.

Om det var Penny Parnevik du menade så googlade jag just på hennes make och det skiljer 16-17 år mellan dem. Denne man verkar också vara ren, städad och tar hand om sitt yttre. Förmodar också att han vet hur man ska behandla en kvinna för att få henne att må bra. Annars hade Penny nog knappast valt honom till livspartner.

Detta har också varit min poäng genom hela diskussionen. Att man måste jobba lite extra på sig själv och inte tro att man automatiskt blir mer attraktiv ju mer man åldras. Det är bara naivt att tro detta. 
    Löjlig är vad du kan kalla dig själv. Hur uttrycker du dig? Nej du tycker inte det men jag tycker du har en annorlunda syn på män och kvinnor. En väldigt generaliserande, dömande och "säker" fakta om könen. Självklart kan man inte se ut som en lodis och automatiskt bli snyggare med åldern?? Ja jag tycker både män och kvinnor väljer partners runt deras egen ålder. I alla fall alla jag känner.

Ja, jag tror att både män och kvinnor 50+ behöver ta hand om sig själva och utstråla något som attraherar yngre personer. Inte så vanligt att en äldre kvinna med sunkigt utseende lockar unga män heller? Men jag utgick inte ifrån att ts skulle vara sunkig. Jag uppfattade det som att han numera uppfattar fler blickar av kvinnor än vad han gjorde förr. Roligt för honom känner jag?

Pennys man är ingen skönhet i mina ögon. Tar hand om sig gör han säkert. Sedan är han kanske en underbar person och det har gjort honom attraktiv i Pennys ögon. De är fina ihop.

Finns väl många fler äldre män som han? Men aja. Ha du din syn och dina teorier. Bye
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-09-15 22:55:44 följande:

"Krävs nog både av en äldre man och en äldre kvinna att man hållit sig fräsch för att en yngre ska finna en attraktiv. Sedan är inte det yttre allt, personen räknas också."
Svar på tråden Är gubbar över 50 the shit?