• Tomas Svensson

Är gubbar över 50 the shit?

Jag hörde någon säga att män som blir äldre är som en whisky som åldras. På senare tid har jag tänkt lite på det. Detta efter att jag på senare tid har upplevt blickar mm som skulle kunna tolkas som flirtar. Blickar som möts och hänger kvar lite längre än gängse. Nu senast upplevde jag samma sak än mer där den andra var i en professionell roll. Jag vart tvungen att kolla upp tjejen och mycket riktigt, ensamstående.

Jag är själv i ett långt förhållande och har inga planer på att avsluta det, men blir lite fundersam. 

• Svar på tråden Är gubbar över 50 the shit?
  • Anonym (Oxå 50+)

Jag tänker att man gör samma sak med blickar från en 50+ kvinna som du skulle göra i det osannolika fall där en 25-åring skulle blicka dig, vilket tyvärr för er 50+ män som så hett önskar detta..  det är ovanligt vi måste tala klarspråk här.och viceversa också.. 
    Man tittar/flirtar tillbaks om man blir smickrad över uppskattningen.  Tänker du att det är skillnad om du får en blick från en jämnårig kontra yngre i hur du ska besvara det hela ? såklart om du som man har noll intresse av uppskattning från jämnårig kvinna så vill du ju inte besvara det, men jag tror utsikterna för ömsesidighet ökar om ålderskillnad inte är alltför stor( självklart finns det undantag..men de är inte många, personligen känner jag inte till några i min inre och yttre krets som är stor). jag vill belysa tristessen i att vi kvinnor och män 50+,  av familjeliv att döma inte är kompatibla med varandra trots att vi är i samma ålder och fas i livet många gånger? Och i mitt fall jag blir nedslagen av det och sänker min blick, skäms över att dela ut uppskattning till jämnåriga män som tycker jag är en sladdrig tant med noll värde när jag själv ff tycker att jag är fin på många sätt även om jag var estetiskt vackrare vid 25 års ålder såklart. Hur vet man vem som blir glad för blicken och vem som blir kränkt ? Men ni dräglar över unga kvinnor som inte vill ha er, eller ens ser er tyvärr i ärlighetens namn. Men det är tråkigt att vi inte följer varandra här helt enkelt. 
    Och om de männen finns som blir uppspelta och glada att bli sedda av en jämnårig så vore det härligt om de höjde sin röst för balans i diskussionen men finns de ? Kanske irl men inte här på FL ? 
    Yngre kvinnor och nu tänker jag på mig själv i yngre dagar mina tjejkompisar mina döttrar mina yngre kollegor .. INGEN har visat romantiskt intresse eller att det förekommer förhållanden med stora åldersskillnader. majoriteten som hävdar nåt annat är medelålderskrisande män som det förefaller ? 

jag skriver inte att du MÅSTE leta upp nån i samma ålder men jag är övertygad om att du kommer röna större framgång om du önskar en ömsesidighet i det hela. Såklart kan du få en uppskattning i några få fall om du visar uppenbart intresse för en yngre kvinna, men majoriteten respondera på det i ren vänlighet, och visst medlidande i avsaknad av bättre ord, där du läser in nåt som inte finns.. om de ens märker din blick . man tappar hakan av förvåning när nån gubbe som är i pappas ålder tittar på dig med ?fel ? blick , de flesta vill inte kränka äldre män och detta förstår majoritet av män och de flesta av er tittar därför i smyg.
    En ung kvinna är väldigt vacker det tycker även vi äldre kvinnor. Så titta i smyg är väl helt ok. Mina döttrar hur snygga !  Men de hyser noll intresse för män i papps ålder, tycker han skulle vara läskig om han kollar på tjejer deras ålder. 

En ömsesidighet med jämnårig irl mindre intressant . Hellre fantisera kring ung vacker ouppnåelig kvinna. 

• Anonym (RR)

Det är märkligt att många kvinnor reagerar såhär. Om män attraheras av unga tjejer så är det synd om er för att jämnåriga män inte ser er. Varför hör man aldrig det motsatta? Det här har jag skrivit några gånger. Kvinnor tycker att män ska fokusera mer på jämnåriga kvinnor som sitter ensamma och längtar efter att få träffa nån.

Det är kul och så talande också hur kvinnor ofta beskriver män som dreglande när vi ser unga tjejer Skrattande

Du säger att jag skulle ha större framgång om jag försökte med jämnåriga kvinnor. Då kan jag säga att de flesta som jag har försökt med är i min ålder. Jag är med på dejtsidor och i år har EN kvinna skrivit till mig.

• Anonym (Nope)
    Anonym (RR) skrev 2023-09-15 16:17:41 följande:

Det är märkligt att många kvinnor reagerar såhär. Om män attraheras av unga tjejer så är det synd om er för att jämnåriga män inte ser er. Varför hör man aldrig det motsatta? Det här har jag skrivit några gånger. Kvinnor tycker att män ska fokusera mer på jämnåriga kvinnor som sitter ensamma och längtar efter att få träffa nån.

Det är kul och så talande också hur kvinnor ofta beskriver män som dreglande när vi ser unga tjejer Skrattande

Du säger att jag skulle ha större framgång om jag försökte med jämnåriga kvinnor. Då kan jag säga att de flesta som jag har försökt med är i min ålder. Jag är med på dejtsidor och i år har EN kvinna skrivit till mig.

Jag har länge undrat - använder du copy paste när du skriver dina inlägg? Måste vara oerhört tjatigt att skriva samma saker om och om och om igen. Apropå din fråga så kan jag inte påminna mig om att jag har märkt att äldre jämnåriga män gör vågen och kommer med uppmuntrande hejarop när kvinnor väljer att dejta män yngre än dem själva. Nä då är de desperata och pinsamma och killarna är bara ute efter ett knull för något mer kan de ju inte förvänta sig av en yngre man.

Jag tror de flesta oavsett kön kan uppskatta snygga yngre killar och tjejer och inget fel med det. Men alla unga är inte snygga och alla äldre är inte fula. Till syvende och sist handlar det om attraktion och visst spelar utseendet in absolut. Kombon attraktiv, snygg och härlig personlighet är väl det vi alla suktar efter. Personligen har jag inga problem att attrahera såväl män i min egen ålder (55 plus) och yngre så jag är väl lyckligt lottad då, men det kan knappast vara ovanligt i verkliga livet.

Däremot tror jag sällan en åldersskillnad på 20-25 år funkar i långa loppet. Hur kul är det att vara 55 och ha en partner som är 75-80 år?
  • Anonym (..)
    Anonym (RR) skrev 2023-09-15 16:17:41 följande:

Har du statistik också på hur många yngre som skrivit till dig när du tidigare försökte med det (för det vet hela forumet att du försökt med)? 
  • Anonym (..)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-15 14:31:44 följande:

Jag har alltid - oavsett min egen ålder - tyckt att man hittar de allra sexigaste männen i åldersgruppen runt 50. Då har de hunnit få den där attraktiva mognaden, erfarenhetsrynkorna kring ögonen, de grå tinningarnas charm...

Men det betyder förstås inte att ALLA män runt 50 är attraktiva, utan det är kanske fem procent som stämmer in på den bilden. De FLESTA attraktiva männen (till skillnad från DE MEST attraktiva männen, GULDKORNEN) finns ändå mellan 30-45 skulle jag säga. Därefter blir många antingen feta eller tunna - d.v.s. muskulaturen går tillbaka - och magen börjar växa liksom dubbelhakan, kinderna börjar hänga och haklinjen och halsen saggar.

Från 60 år finns det nästan inga attraktiva män kvar, i alla fall inte om man ser dem nakna i dagsljus...

Haha! Är det den lilla taniga flugan han har som "gör det" gör dig. 
  • Anonym (40+)

Gamla gubbar 40+ är något jag gillar. Men kanske inte av orsaken att män åldras som fint vin eller dylik floskel.

För gamla gubbar är ofta väldigt tacksamma. Menar inte kändisar eller rika gamla gubbar som är vana vid yngre kvinnor nu (blä för den gruppen. Stort blä) utan vanliga gamla gubbar. Jag upplever att gamla gubbar är väldigt tacksamma om de får vara med en yngre kvinna, oavsett om det är kort romans eller i längre relation.

Så det känns väldigt bra eftersom man känner sig så uppskattad. Som att man kan ge honom något väldigt fint som han annars förmodligen inte hade fått. Det känns väldigt bra att göra någon glad. Den känslan tycker jag inte att jag kan få av en ung man.

• Anonym (Ge mig en silverräv)

Jag har alltid attraherats män 45+.

Jag är en utpräglad Sean Connery- och George Clooney-kvinna-
    när jag var 25 såväl som nu.

Av praktiska skäl ville jag dock inte ha en partner som var vansinnigt mycket äldre för jag vill leva livet tillsammans och inte vara helt olika fas fysiskt.

Så nu har min man bara blivit snyggare, med lite silver på sidorna. 
    Det kan han trösta sig med även om han muttrar över att hårfästet börjar dra sig tillbaka. 

• Anonym (Ge mig en silverräv)
    Anonym (40+) skrev 2023-09-15 17:00:51 följande:

klipp..

Jag upplever att gamla gubbar är väldigt tacksamma om de får vara med en yngre kvinna, oavsett om det är kort romans eller i längre relation.

Så det känns väldigt bra eftersom man känner sig så uppskattad. Som att man kan ge honom något väldigt fint som han annars förmodligen inte hade fått. Det känns väldigt bra att göra någon glad. Den känslan tycker jag inte att jag kan få av en ung man.

Också en bra poäng. En uppskattande man är mycket roligare att göra lycklig.

Det kan ge oanade nivåer av inspiration.
  • Anonym (40+)
    Anonym (Ge mig en silverräv) skrev 2023-09-15 17:06:51 följande:
    Också en bra poäng. En uppskattande man är mycket roligare att göra lycklig.

Det kan ge oanade nivåer av inspiration.
    Sedan kan jag inte sticka under stol med att det är bekvämt att ha en något försenad 30årskris när gubben närmar sig 50. Då känner man sig inte så gammal ändå utan man är fortfarande ung relativt den gamle snuskgubben (sagt med kärlek). 
  • Anonym (jag)

Jag tror att du har rätt på sätt och vis. Inte så att unga tjejer skulle kolla in dig istället för att spana på yngre män, men om du har varit en medelmåtta men lyckats bevara dig någorlunda så har konkuransen bland 50+ minskat och du kommer få fler blickar av kvinnor som är intresserade av dessa män.

Svar på tråden Är gubbar över 50 the shit?