• Tomas Svensson

Är gubbar över 50 the shit?

Jag hörde någon säga att män som blir äldre är som en whisky som åldras. På senare tid har jag tänkt lite på det. Detta efter att jag på senare tid har upplevt blickar mm som skulle kunna tolkas som flirtar. Blickar som möts och hänger kvar lite längre än gängse. Nu senast upplevde jag samma sak än mer där den andra var i en professionell roll. Jag vart tvungen att kolla upp tjejen och mycket riktigt, ensamstående.

Jag är själv i ett långt förhållande och har inga planer på att avsluta det, men blir lite fundersam. 

• Svar på tråden Är gubbar över 50 the shit?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (RR) skrev 2023-09-15 08:36:56 följande:
    Ja, jag ser skillnad när kvinnor vill ha yngre killar. Jämför med när män vill ha yngre tjejer. Om du inte har sett och hört skillnaden när du läst här på FL, eller sett det irl, då har vi olika erfarenheter.
    Det är en väldigt liten klick kvinnor som vill ha yngre kvinnor (aktivt söker efter det och agerar på det). Du tycks tro att detta är vanligt, det är det inte.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Emmi) skrev 2023-09-15 09:54:57 följande:
    Haha, ja det skiter du verkligen i. Du brukar aaldrig bry dig om vad folk tänker och tycker och starta miljoner trådar där du fiskar efter vad folk tycker om män som gillar unga tjejer, vem som ska ta första steget etc etc. Jag har sällan sett någon människa som verkar bry sig så ofantligt mycket om vad folk tycker som du, såpass att du fortfarande står och stampar på samma punkt i livet efter vad, 20, 30 år? Du provoceras väldigt lätt av folks åsikter, det visar att du inte alls är så obrydd som du plötsligt vill framstå som. Hade du inte brytt dig hade du kört på med det du vill i livet och inte spenderat tiden med att älta folks åsikter i diskussionsforum. 
    +1
  • Anonym (Nope)

Tyvärr måste jag spräcka din bubbla. De flesta män över 50 (inte alla) både ser ut och är rätt trista. Dessutom kommer potensproblemen smygande. Visst finns det undantag, men de är inte många (skrev hon och suckade sorgset).

Snacket om att män bara blir attraktivare med åren jämfört med kvinnor stämmer inte enligt mig och de flesta andra kvinnor jag känner. En myt som lever kvar sedan forntiden. Därmed inte sagt att det inte finns attraktiva människor i alla åldrar!

• Anonym (RR)
    Anonym (Jo) skrev 2023-09-15 11:01:39 följande:
    Det är en väldigt liten klick kvinnor som vill ha yngre kvinnor (aktivt söker efter det och agerar på det). Du tycks tro att detta är vanligt, det är det inte.
    Jag har bara läst om att de flesta kvinnor vill ha jämnåriga och att det är vanligare att män vill ha yngre.

Många kvinnor tror att män som attraheras av yngre bara vill ha yngre.
    Jag tror inte att de flesta unga tjejer kollar in män över 50. Men jag tror att en del gör det.
    Läst om kvinnor som efter de fyllt 30 blev intresserade av mycket äldre män.
    Jag tror inte att de flesta kvinnor över 30 attraheras av mycket äldre, men jag tror att det finns en del.
  • Anonym (RR)
    Anonym (RR) skrev 2023-09-15 11:26:33 följande:
    Jag har bara läst om att de flesta kvinnor vill ha jämnåriga och att det är vanligare att män vill ha yngre.
    Det var inte sant. Jag har läst om kvinnor som varit tända på yngre killar men osäkra på hur de ska göra. De bemöts på ett annat sätt än män som är tända på unga tjejer. Samma med de kvinnor som redan träffar unga killar.
  • Anonym (RR)
    Bis mis skrev 2023-09-15 08:35:46 följande:
    Olika kvinnor, olika preferenser. Dock så är träning en väldigt vettig sak att lägga tid på vid en viss ålder av många skäl.

Läs av, det är det enda som gäller.
    Ja, det är bra att motionera, fler borde göra det. Men det är inte det jag pratar om. Det jag menar är på en helt annan nivå.
    Man hör ofta kvinnor säga att utseendet inte är det viktigaste på män. Jag har sett samma kvinnor som säger det irl, hur viktigt utseendet faktiskt är. Hur de hade problem med utseendet till den graden att de var tvungna att påpeka det. Hört kvinnor anmärka på andras utseende. Jag har pratat med och umgåtts med överviktiga kvinnor. Jag har inte anmärkt på deras kroppar. Jag ser att dom har extrakilon men det är inte min sak att kritisera dom för det. "Du borde gå ner lite"
    "Du borde gå till gymmet" "Män gillar..." Osv.
  • Anonym (Oxå 50+)

Saknar trådar där det de facto framkommer att vi som är 50+ kanske tittar på varandra och finner det lite små trevligt att nån öht tittar på en nuförtiden med en härlig intresserad blick. Händer aldrig detta? Är alla sorgliga patetiska varelse som glor efter yngre ? Minns ni inte hur ointressant äldre personer var för er när ni själva var 25 ? Män i 50-års åldern var en pappa.. blind fläck, man såg er inte på gatan ens tyvärr. 
    Blickars bekräftelse och uppskattning oss 50+ emellan som kanske går i en trygg lunk i långa relationen utan plan att ändra detta men en förstulen blick ibland skadar väl ingen?  Om jag sneglar med blyg blick mot 50+ snyggingen i matsalen på jobbet blir han äcklad då ? Nej bäst att låta blicken gå ner i marken och gömma sig så kan alla gubbar och småtjejer gegga med varandra ?

hela ämnet blir så otroligt endimensionellt här på familjeliv. Jag är gift och trygg i detta men att ge och få uppskattning ger ju lite extra krydda i tillvaron utan att man skulle löpa linan ut sas. Men tänker när jag läst här att min man kanske innerst inne äckels av mig och bara dräglar efter yngre nu när jag ska bli äldre? Kanske borde jag släppa honom fri så han kan ge sig ut och förlusta sig med 18-åringarna som uppenbarligen suktar efter honom ? Varsågod liksom ? 
    finns det inga människor som åldras med värdighet ? Gud så sorgligt. 
    irl ser man ju iofs att folk som skiljt sig efter 40-+ i 100% av de fallen runt omkring hittar nya jämnåriga partners. men de är kanske för vettiga att hänga här på familjeliv och dela med sig av sin erfarenhet ?

vad tråkigt ts och många andra män här på familjeliv att ni i era inlägg aldrig nånsin skriver ; vad trevligt med en flirt med en erfaren vacker jämnårig kvinna ! Vad betyder hennes blick tro ? Ni skulle ha 100% större möjlighet till gensvar från jämnåriga. 

jag tror många män har en förmåga att läsa in nåt mer i spralliga levnadsglada unga tjejers fniss i kön på ica och automatisk tolka att detta handlar om att de vill ? göra sig till? för den ?gamle? mannen som också står där.i själva verket är de omedvetna om hans existens- många män fångar ju detta men långtifrån alla.  Jag skriver gamle mannen för i mitt fall var en person över 35 -gammal när jag själv var 25, vad var inte en 50-åring då tro ? Lastgammal. sen outar ni er själva.. unga tjejer kanske vet om dessa drev på forum som detta att de lätt kan leka med er ? Ni står där som fån och hoppas attrahera ungdomen omedvetna om att den unga kvinnan nyttjar er för sina egna syfte.  Jag vet ett sånt fall där 45+ paret skiljde sig då mannen föll för en yngre förmåga. När så äktenskapet var över sviktade intresset snabbt från den yngre kvinnan och mannen stod plötsligt ensam nån ynka månad efter skilsmässan. Vinnaren ? Exfrun som träffade ny jämnårig man lyckligare än någonsin idag. 

sen kan det finnas enstaka undantag, men jag känner personligen inga sådana i min närhet.
    Så sorry ts men äg din ålder och var en man. Var sak har sin tid. Sörj och gå vidare, livet är ändligt för oss alla, de yngre åldras också. 

Om ditt äktenskap är dött, leta upp nån i hyfsat samma ålder. Allt blir vardag förr eller senare. Det gäller att kunna sätta guldkant på den. 

• Anonym (RR)

Till Oxå 50+, jo jag får blickar från kvinnor i min egen ålder också, ibland känns det som uppskattande blickar, med ett leende. Det kan man leva på resten av dagen sen, det piggar upp. Man undrar ju ibland om hon kanske var attraherad/nyfiken, men vad ska man göra åt det?

Jag minns hur det var att vara 25 och tända på äldre kvinnor. Men det är vanligt att män i den åldern attraheras av äldre.

Varför måste man leta upp nån i sin egen ålder som du skriver?

• Anonym (XXX)

Jag har alltid - oavsett min egen ålder - tyckt att man hittar de allra sexigaste männen i åldersgruppen runt 50. Då har de hunnit få den där attraktiva mognaden, erfarenhetsrynkorna kring ögonen, de grå tinningarnas charm...

Sheriffen (film) ? Wikipedia

Men det betyder förstås inte att ALLA män runt 50 är attraktiva, utan det är kanske fem procent som stämmer in på den bilden. De FLESTA attraktiva männen (till skillnad från DE MEST attraktiva männen, GULDKORNEN) finns ändå mellan 30-45 skulle jag säga. Därefter blir många antingen feta eller tunna - d.v.s. muskulaturen går tillbaka - och magen börjar växa liksom dubbelhakan, kinderna börjar hänga och haklinjen och halsen saggar.

Från 60 år finns det nästan inga attraktiva män kvar, i alla fall inte om man ser dem nakna i dagsljus...

• Anonym (XXX)

Ett annat praktexemplar i den åldern - mycket sexigare än när han var ung, då såg han jämt lite dum ut.

In Memory: Cary Grant 1904-1986 | Interviews | Roger Ebert

Svar på tråden Är gubbar över 50 the shit?