• Sessan34

Blir snart galen

Min man och jag har 3 barn o 4 påväg. Vi bor i ett hus i en mindre ort i Östergötland. 
    Min chef bestämde sig att säga upp mig när jag 2022 gick hem på graviditetspenning med barn nummer 3. Nu väntar vi barn nr 4 son kommer i september. 

Min man jobbar 6.30-16.00 varje dag. 20 min bilresa men ändå kommer han hem runt 17-17.30 varje dag. O så har han fått för sig att börja spela padel utöver son golf o fotboll. Så minst 2 ggr i veckan åker han o spelar padel 20.00-22.00, han åker 19.30 o kommer hem 22.45. Golf 9 eller 18 hål +tävlingar näst inpå varje helg. Fotbollsträning 2 ggr i veckan. Dvs att jag jämt är hemma med barnen. När jag vill ha egentid så säger han "ta med dig barnen till dina föräldrar" eller "du får åka iväg men inte när jag ska iväg". När jag väl kommer iväg så hör han av sig konstant o frågar när jag kommer hem. 
    Och på toppen av det så sköter jag hushållet med städning, tvättning, matlagning, diskning, barnen, gräsklippning, trimning. Det min man gör är att sitta på soffan o glo i telefon, på reell. Jag kan gå ut med hunden o när jag kommer tillbaka så gör barnen precis vad dom vill o har vräkt ut en massa saker o den lilla 1 åringen har massa saker i munnen typ pärlor, papper, smålego osv. 
    Och så han han mage att klaga på hur det ser ut när han kommer hem från jobbet och börjar då härja på barnen att dom ska städa fast jag redan gjort det o dom redan plockat undan en hel del. Mina föräldrapengar ska han ha eftersom han står själv på huslånet. Jag vill veckohandla men istället ska vi åka varje dag o köpa mat för dagen! Finns aldrig mat hemma. O mina pengar han får går knappast till maten. Jag gör matlåda till honom varje dag men han tar aldrig med den utan köper utemat varje dag. Han snusar 2 dosor om dagen o är beroende av Coca cola. Varje dag följer Coca cola, chips o godis med hem. 
    Padeln kostar 600 kr per gång, golfen har jag inte en aning om o fotbollen 500kr per år. 
    Han suckar när jag ber om pengar för att kunna köpa t.ex blöjor eller annat till barnen. Jag kan inte unna mig något utan måste be honom om typ "tillåtelse" först. 

Jag har pratat x antal gånger med honom om detta, blir bra någon dag eller 2 o sen börjar det om. 
    Jag har bett honom om att sluta köpa hem sötsaker då jag under denna graviditet har diabetes men han kommer ändå hem dagligen med både läsk, godis, chip osv. 
    Jag vet inte vad jag ska göra. Älskar honom men det verkar inte fungera o han verkar inte lyssna heller.

• Svar på tråden Blir snart galen
  • FuckGoggleAskMe
    Sessan34 skrev 2023-08-12 19:17:12 följande:
    Blir snart galen

Min man och jag har 3 barn o 4 påväg. Vi bor i ett hus i en mindre ort i Östergötland. 
    Min chef bestämde sig att säga upp mig när jag 2022 gick hem på graviditetspenning med barn nummer 3. Nu väntar vi barn nr 4 son kommer i september. 

Min man jobbar 6.30-16.00 varje dag. 20 min bilresa men ändå kommer han hem runt 17-17.30 varje dag. O så har han fått för sig att börja spela padel utöver son golf o fotboll. Så minst 2 ggr i veckan åker han o spelar padel 20.00-22.00, han åker 19.30 o kommer hem 22.45. Golf 9 eller 18 hål +tävlingar näst inpå varje helg. Fotbollsträning 2 ggr i veckan. Dvs att jag jämt är hemma med barnen. När jag vill ha egentid så säger han "ta med dig barnen till dina föräldrar" eller "du får åka iväg men inte när jag ska iväg". När jag väl kommer iväg så hör han av sig konstant o frågar när jag kommer hem. 
    Och på toppen av det så sköter jag hushållet med städning, tvättning, matlagning, diskning, barnen, gräsklippning, trimning. Det min man gör är att sitta på soffan o glo i telefon, på reell. Jag kan gå ut med hunden o när jag kommer tillbaka så gör barnen precis vad dom vill o har vräkt ut en massa saker o den lilla 1 åringen har massa saker i munnen typ pärlor, papper, smålego osv. 
    Och så han han mage att klaga på hur det ser ut när han kommer hem från jobbet och börjar då härja på barnen att dom ska städa fast jag redan gjort det o dom redan plockat undan en hel del. Mina föräldrapengar ska han ha eftersom han står själv på huslånet. Jag vill veckohandla men istället ska vi åka varje dag o köpa mat för dagen! Finns aldrig mat hemma. O mina pengar han får går knappast till maten. Jag gör matlåda till honom varje dag men han tar aldrig med den utan köper utemat varje dag. Han snusar 2 dosor om dagen o är beroende av Coca cola. Varje dag följer Coca cola, chips o godis med hem. 
    Padeln kostar 600 kr per gång, golfen har jag inte en aning om o fotbollen 500kr per år. 
    Han suckar när jag ber om pengar för att kunna köpa t.ex blöjor eller annat till barnen. Jag kan inte unna mig något utan måste be honom om typ "tillåtelse" först. 

Jag har pratat x antal gånger med honom om detta, blir bra någon dag eller 2 o sen börjar det om. 
    Jag har bett honom om att sluta köpa hem sötsaker då jag under denna graviditet har diabetes men han kommer ändå hem dagligen med både läsk, godis, chip osv. 
    Jag vet inte vad jag ska göra. Älskar honom men det verkar inte fungera o han verkar inte lyssna heller.

Så han kommer hem kl. 17.30 och åker kl 19.30 för att spela paddel? Hur har han tänkt att hinna ta hand om 4 barn och hälften av hushållet de två timmarna? 
    Du ber honom om pengar för att köpa blöjor? Varför köper inte han blöjor?

Hur har han tänkt att hinna ta hand om sina barn och sig själv, dvs hälften av hushållet? Är du hemmafru nu? Varför jobbar du inte? 

Om han köper hem godis etc, strunta i det du behöver inte äta det. 
  • Postman
    Sessan34 skrev 2023-08-12 19:17:12 följande:
    Blir snart galen

Skilj dig. Ert förhållande är slut.  
  • Hjortsö79

Fina du, äktenskapet är redan giftigt. Du hålls i ett järngrepp och bryts ner medan han flyr in i sin egotripp. Lyssna på din kropp och fokusera på dig själv och barnen nu. Gräset får väl växa tills han klipper det och får han slut på rena kalsonger lär han sig tvätta. 

Dock får jag inte ihop hur han kan tillåtas spela padel för 1200kr i veckan (?!) samtidigt med att ni knappt har mat hemma. Låter mycket konstigt tycker jag. 

• Anonym
    Sessan34 skrev 2023-08-12 22:03:46 följande:

Jag har funderat på att lämna honom o tänkt prata med honom om det men eftersom han knappt lyssnar på mig o vi pratar knappt med varandra efter att barnen somnat så har det inte blivit av. Jag har försökt, det kan jag lova men när jag drar upp hur jag mår o hur all last läggs på mig så får jag bara svaret "jag hjälper visst till", "jag gör en hel del", jag måste också få egentid", "jag spelar ju padel efter att barnen har gått o lagt sig" osv. 

Igår drog jag upp att han aldrig frågar hur jag mår, hur jag har det men han drog bara upp att jag klagar på ryggont o att jag har ont i höfterna (foglossning).

Dom kvällar jag gråter mig till sömns o min man märker det så suckar han bara o går o sätter sig vid tvn. Han anser inte att det finns anledning till det. Han förstår ju inte eftersom han inte ens frågar vad problemet är. Eller att han inte ens vill lyssna. Vårt förhållande är inte bra, det vet jag men jag är rädd för att bli ensam. Jag försöker härda ut vilket jag vet kommer leda till att det blir värre o tillslut så kommer hela äktenskapet bli giftigt. 

Hej ts, jag tror ni behöver hjälp utifrån. Vad tror du om familjerådgivning. Du och familjen behöver förändring. Men du når inte fram till honom
  • Anonym (HHH)

Han behandlar dig o barnen illa för att du tillåter honom att göra det.
    Hur många kvinnor o män finns det inte som sitter där nertryckta i skorna på någon kvinno/mansjour o säger...jag borde ha gått tidigare, jag ville ju försöka hålla ihop familjen, han/hon var ju snäll ibland..
    du är en utav dem.
    Istället för att du tar ansvar för ditt mående o gör något åt situationen, ligger du o gråter o skaffar barn istället. 
    Klarar du inte av att slå näven i bordet så lämna.
    Kan du sätta massa barn till världen, ska du väl kunna stå på egna ben.
    Du har lärt honom att det är ok att bete sig så här, så vad klagar du egentligen på?

• Anonym (Pea)
    Anonym (HHH) skrev 2023-08-12 22:56:25 följande:

Han behandlar dig o barnen illa för att du tillåter honom att göra det.
    Hur många kvinnor o män finns det inte som sitter där nertryckta i skorna på någon kvinno/mansjour o säger...jag borde ha gått tidigare, jag ville ju försöka hålla ihop familjen, han/hon var ju snäll ibland..
    du är en utav dem.
    Istället för att du tar ansvar för ditt mående o gör något åt situationen, ligger du o gråter o skaffar barn istället. 
    Klarar du inte av att slå näven i bordet så lämna.
    Kan du sätta massa barn till världen, ska du väl kunna stå på egna ben.
    Du har lärt honom att det är ok att bete sig så här, så vad klagar du egentligen på?

Helt fel. Det är han som lärt henne att det är ok, fötmodligen med de flesta klassiska knepen inom psykisk misshandel. Men TS är inte korkad utan fattar att något är galet och nu ligger hon i startgroparna inför en förändring. 
  • Anonym (Femme)

Han verkar ha en väldigt förlegad syn på förhållanden: Att mannen springer hit och dit på sina grejer ute i livet, kvinnan är bara hemma och där sköter hon troget om barn och hem och när hon är färdig med hem och lagt barn sitter hon och väntar på att mannen kommer hem från sina grejer.

Han tar dig för given. Hur kan han vara så säker på vad du sysslar med när han är borta från hemmet? Tänker han aldrig tanken att någon annan kanske börjar underhålla dig när han är borta?

Sök familjerådgivning. Alternativet är ju att du faktiskt börjar hänga med någon annan man för att roa dig när din man är borta hela tiden, men det antar jag du inte vill av någon anledning så familjerådgivning är mitt förslag också 

• Anonym (Missme)

Är detta verkligen sant, eller em troll tråd?

Hur gammal är han?
    Varför valde du att ha fler barn med denna mansgris?
    Se till o lämna fort som f*n . Jag hade aldrig gått med på detta. Har du inga hobbys?? Se till o skaffa
    Finns de något som binder er samman?

• Anonym (Lis)

Antingen lämnar du direkt.
    Eller så får ni ha ett ordentligt snack där ni lägger upp en ekonomisk plan som funkar, struktur kring handling, bestäm en fördelning kring hushållssysslorna och sätter av lika mycket egentid åt er var.

Här finns en bra checklista att gå efter när man lägger upp hushållssysslorna eller bara vill kolla hur man ligger till.

https://vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/projekt-och-utveckling/jamstallt-foraldraskap/material-foraldrar---fillistning/checklista-for-familjen---om-ansvarsfordelning.pdf

O
    m du är föräldraledig nu så ska ju du lägga tid på barnet, inte att städa hemmet, det gör ni gemensamt när jobbdagen är slut, precis som ni hade gjort om du jobbat de timmarna.

om han ska ha egentid 4 timmar varje lördag för golf ja då ska du ha 4 timmar varje söndag tex. Han ska inte bry sig om vad du gör på din egentid, om det är en hobby, träffa vänner eller sitta tyst i skogen och bara samla energi. 

Svar på tråden Blir snart galen