Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Blir snart galen

Antingen lämnar du direkt.
    Eller så får ni ha ett ordentligt snack där ni lägger upp en ekonomisk plan som funkar, struktur kring handling, bestäm en fördelning kring hushållssysslorna och sätter av lika mycket egentid åt er var.

Här finns en bra checklista att gå efter när man lägger upp hushållssysslorna eller bara vill kolla hur man ligger till.

https://vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/projekt-och-utveckling/jamstallt-foraldraskap/material-foraldrar---fillistning/checklista-for-familjen---om-ansvarsfordelning.pdf

O
    m du är föräldraledig nu så ska ju du lägga tid på barnet, inte att städa hemmet, det gör ni gemensamt när jobbdagen är slut, precis som ni hade gjort om du jobbat de timmarna.

om han ska ha egentid 4 timmar varje lördag för golf ja då ska du ha 4 timmar varje söndag tex. Han ska inte bry sig om vad du gör på din egentid, om det är en hobby, träffa vänner eller sitta tyst i skogen och bara samla energi. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (HHH) skrev 2023-08-14 22:48:58 följande:
    Min pappa va störd redan från början, det visste hon om. Hon hade egen lägenhet, jobb o fungerande kontaktnät så hon kunde ha gått första gången han slog, vilket hon berättat så många gånger att han gjorde med än gång de möttes. 
    Hon valde honom trots det o utsatte sen mig o mina syskon för vidrigheter. 
    Man kan skylla på att man bryts ner psykiskt men det är inget som bara händer sådär utan det tar tid o under den tiden kan man välja att gå.

Det tar tid och är därför svårare att märka och förstå vidden av, därav svårare att lämna. Som liknelse finns ju exemplet med grodan som stoppas ner i kokande vatten som då reagerar med att försöka hoppa ur, jämfört med den som sätts ner i kallt vatten som gradvis värms upp och som aldrig förstår vad det är som händer utan kokas levande...

Som tidigare nämnts finns det till och med ett namn på det  eftersom det är så vanligt.

Sen tror jag även att det är lättare idag som kvinna att lämna, än bara för 20-30 år sedan, för att inte jämföra med ännu längre tillbaka, de flesta har ekonomiska förutsättningar för att göra det och de flesta är medvetna om att det är bättre att växa upp med en lycklig förälder än med två som inte mår bra och där den ena trycker ner eller misshandlar den andra. Finns ju mycket forskning som säger att barn som vuxit upp under såna förhållanden lätt hamnar i likadana förhållanden när de blir vuxna, och den infon är lättillgänglig via nätet nuförtiden.

Sen är det alltid lätt att vara efterklok också, jag borde ha förstått vid första tecknet är det många som säger, vilket är lätt när man sitter med facit i hand.

Sen förstår jag att du tycker hon gjorde fel, det låter ju verkligen som att hon borde ha lämnat, hon kanske var rädd att om hon går så skulle han bara ge sig på er när ni bodde hos honom och hon inte fanns i närheten. (Även om det låter som han inte borde haft rätt till jättemycket umgänge)

Svar på tråden Blir snart galen