Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller

Personen har förmodligen förtroendearbetstid. På mitt jobb är de flesta tjänstemän och arbetsplatsen är ansluten till kollektivavtal, men några av cheferna har förtroendearbetstid. Vi andra har flexmöjlighet innan kl 09 och efter kl 15 (undantaget om det finns något schemalagt som ska göras - då får man inte flexa ut och bara sticka sin väg.)

• Anonym (Linda)

Hur mkt semester, övertid respektive flextid vi får spara är reglerat i kollektivavtalet. Har man fler övertidstimmar sparade än tillåtet vid årsskiftet kan man få ut dem i pengar. Flextimmar och semesterdagar över de tillåtna brinner inne. De kan inte ersättas med pengar. Din närstående har ju ingen flex eller övertid. Och semesterdagar kan aldrig ersättas med pengar, oavsett hur ens avtal ser ut. 

• Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-11 17:06:08 följande:
    Vad är det för något? Aldrig hört talas Om 😁
    Det innebär en överenskommelse mellan arbetsgivaren och den anställde om vilka uppgifter som ska utföras till vilken lön. Sen är det upp till den anställde att lägga upp sin arbetstid på lämpligt sätt. 
  • Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-11 17:28:43 följande:
    Okej. Ja jag har märkt bland fler bekanta med högre titlar att Det verkar bli mer och mer så här. Hinner dom inte under veckan med allt pga möten och liknande så får dom jobba under helgen osv. Finns tydligen inga tider eller lediga dagar som är viktiga längre.
    Jag tycker ju dock det känns konstigt att man som chef över 30 Pers inte själv tänker följa lagar som finns. Det är ju ingen rekommendation utan en lag.
    Och den som är chef över min närstående blundar ju oxå fördetta.
    Nästan så man önskar lite att Det ska leda till sjukdom så de ser att Det inte går ...
    Vilken lag tänker du på? 
  • Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-11 18:26:36 följande:
    Arbetstidslagen

Jo, förlåt, jag menade vilka delar av den. Dåligt uttryckt av mig. 

Vissa delar av arbetstidslagen kan förhandlas bort i kollektivavtal, men jag har inte koll på vilka. 

• Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-11 21:05:27 följande:
    Ja det låter ju sunt.
    Här verkar det mer som att han bara jobbar på på eget bevåg och chefen verkar glad att han gör mycket jobb. 
    Och jag kan förstå om det är såhär under nån speciell kris eller så men nu har det pågått ett år.  Finns inget utrymme för nån ledighet att ta ut en annan dag eller liknande. Aldrig nånsin.
    Men jag tror att det ligger på min närstående att han blir så uppfylld av sitt jobb att det blir hela hans liv.
    Jag är hans sista person han umgås med och jag börjar ge upp. Allt kretsar runt det där jobbet och att tex föreslå att vi ska ta en promenad en kväll eller nåt så tittar han på mig som att jag är dum i huvudet och svarar " jag jobbar" .
    Jag har förklarat att det gör alla människor men har en fritid på kvällen men han svarar inte ens på det 

Då är han antingen arbetsnarkoman och/eller har en dålig chef. Min egen närmaste chef kvalar in på båda, främst den första, av de här punkterna och han har försummat sitt privatliv under mycket lång tid, bland annat barnens uppväxt. Han älskar sitt jobb och säger att han kommer fortsätta jobba, fast i annan regi, när han inte får jobba kvar hos oss pga ålder. Han har klarat sig utan att krasha, men har varit farligt nära ibland. 

Som skrivits ska förtroendearbetstid innebära att man tar ut ledigt vid lämplig tidpunkt för det man ibland behöver jobba extra. Men har man ålagts för mycket/många arbetsuppgifter eller själv tar på sig en massa jobb utöver det man ska göra, så funkar inte upplägget. 

• Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-14 16:08:32 följande:

Kan bara citera ibland. Skumt.
    Men iaf,   till chef

Nej men precis, han tycker ju att han är oumbärlig så han jobbar ju gärna såhär verkar det som. 
    Hela hans privatliv är borta.

Ja, han är nog inte med i facket alls.men kanske företagets fack ändå är intresserade att höra hur det går till där. Tack för tipset! 

Företag har inga fack utan de anställda kan vara anslutna till flera olika förbund. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-12 19:05:22 följande:
    Men det är lagvidrig hantering av hans chef. Enligt lag ska arbetsgivare lägga ut 4v semester sommartid. Och semesterlagen är en skyddslag, det går inte att strunta i... Om din anhörige går in i väggen tex och det visar sig när man utreder detta att han inte haft sin lagstadgade sommarledighet så ser det otroligt illa ut för arbetsgivaren.

Man får göra avsteg från detta om kollektivavtalet har en period som omfattar fler månader eller tre veckor istället för fyra.
    Men inget avtal får reducera semestern helt. Har man medarbetare som inte vill så kan man göra avsteg men endast om man då har en plan för semestern, tex att vederbörande planerat en längre resa och vill ta fyra veckor i oktober istället. Det kan ju passa både verksamheten och den enskilde bra just det året. Men vilan och rekreationen behöver man.

Sen är ingen oumbärlig. Ingen av oss. Det finns ingen av oss som är så viktig på sin arbetsplats att det inte går att lösa en frånvaro i form av semester. Eller att man kan stänga av telefonen vissa eftermiddagar. Finns dock dem som gärna gör sig själva oumbärliga eller tror att de är helt omöjliga att ersätta. De kan absolut hamna i ett ekorrhjul likt det du beskriver. 
    Det finns ingen sådan lag. Däremot har både arbetsgivare och anställd laglig rätt att kräva det. Men är man överens om att det är onödigt finns inget hinder för att strunta i sommarsemestern. 
  • Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-14 16:21:45 följande:
    Vart lite ledsen av ditt svar. Mannen ifråga är ett x till mig som jag nu är nära vän med. Han har ingen annan familj här utan jag är nog den som skulle räknas som närmsta anhörig i princip.
    Och det är just där jag står litegrann att det inte längre är roligt att försöka upprätthålla en relation, även om det inte är en kärleksrelation. 
    Det är all tid något som kommer emellan.och lögner börjar dyka upp.
    Jag tycker faktiskt att han börjar bete sig som en knarkare som skyddar sitt missbruk
    Jag hade ju hoppats att det skulle bli bättre nån gång men det blir ju inte det

Är det kanske därför han jobbar så mycket, för att han till största delen ändå är ensam när han är ledig? 

Det är ju inte för inte som det kallas arbetsnarkoman. :(

• Anonym (Linda)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-14 18:55:22 följande:
    Semesterlagen!
    Och den är en skyddslag till AT's fördel.
    Den säger bara att den anställda har rätt till fyra veckors sammanhängande semester på sommaren, inte att hen måste ha det. Om TS ex inte söker ledigt är det med andra ord helt ok, enligt lagen. 
Svar på tråden Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller