Inlägg från: Anonym (Inskolning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inskolning)

ångest av att lämna 13 månaders på förskola

Vår son började på förskola när han var 18 månader och lillebror kommer vara i ungefär samma ålder nästa år när han ska börja. Man har ju inskolning och öker successivt tiden, både för barnets skull men det hjälper också föräldrarna, tycker jag. Och när man ser sitt lilla barn (som typ nyss var nyfött...) leka med de andra barnen, eller leksaker, eller personal etc. så sväller hjärtat så mycket och det är en speciell känsla att inse att de klarar sig utan oss! Jag tror det är värst för oss, jag kan fortfarande tycka det är tungt att lämna stora sonen som nu är 3 år, vill åka och hämta honom tidigare :)

Jag och min sambo har turats om att jobba hemma när sonen gått heltid på förskolan, så den som åker in till kontoret är där vid 8.15 och åker innan 16. Sonen har då gått 8-16. Den som åker till kontoret jobbar mindre än 8h/dag men den som har varit hemma har kunnat jobba mer än 8h de dagarna, så det går jämnt ut. Men det är ju för att vi har haft jobb som tillåtit att vi jobbat hemma.

Så för att svara på TS inlägg, det kommer att gå bra och ni kommer öka långsamt! Dessutom är det ju en hel månad kvar, barnet kommer hinna växa lite till på den tiden :)

Svar på tråden ångest av att lämna 13 månaders på förskola