• Elin pelin

ångest av att lämna 13 månaders på förskola

Vi skolade in dottern när hon var 14 mån, det gick hur bra som helst. Vi skulle prova att lämna på fredagen (5e dagen ) då vinkade hon hej då till mig och gick in till de andra barnen... Hon har aldrig gråtit när vi lämnat. Lillasyster skolades sedan in när hon var 16 mån,inte heller hon har varit ledsen. Jag berömde personalen för detta en gång och fick då till svar att det var inte deras förtjänst utan att jag visade att jag var trygg med att lämna mitt barn där och att jag litade på personalen (vilket jag verkligen gjorde). Barnen går nu på låg resp mellanstadiet och jag ser inga tecken på att de tagit skada. 
    Jag började dock jobba 100% veckan efter att jag skolat in och det hade nog varit bättre att jobba deltid de första veckorna. 
    Mina barn har lämnats vid 8.30 och hämtats vid 17.30, det är många timmar men vi valde att inte gå ner i tid även om den ekonomiska möjligheten fanns. Däremot gick jag ner i tid när de närmade sig 6 år för jag har upplevt att mina barn har större behov av mig då, de ville inte vara på förskola/fritids och nu har den stora inte fritids alls och då är det skönt med några kortare dagar var vecka.
    Jag ångrar inte mina val och känner att jag gjorde rätt val sett till mina barns behov!
    Gör det som passar er bäst, det finns så många som ska ifrågasätta och komma med kommentarer,  men det kanske inte finns ett rätt och ett fel utan det varierar från familj till familj.

Svar på tråden ångest av att lämna 13 månaders på förskola