Inlägg från: Flipetten |Visa alla inlägg
  • Flipetten

Han längtar efter barn, jag är osäker.

Hej! 

Lever med en jättefin man sen några år tillbaka. Vi är gifta, lever ett bra liv med hus, ordnade jobb och bra tillvaro. 

Mannen min (som är 12 år äldre än mig) har alltid velat ha barn. Sen vi träffades har han längtat, dock utan att tjata på mig. 

Jag vill också ha barn, men vet inte när. Är osäker på mina egna känslor. Kan längta när jag ser barn ute och känner mig säker på att jag skulle bli en jättefin mamma. Älskar samtidigt att bara få rå om mig själv. Sen 1 år tillbaka skyddar vi oss inte, vi har inte heller försökt seriöst utan har haft sex när lusten funnits där. Mannen vill så gärna försöka på riktigt, men jag är så rädd för att säga ?nu försöker vi på riktigt?, känner inte att jag är där. En del grundar sig nog i att jag är rädd för att föda barn. Samtidigt blir jag lite stressad eftersom mannen är äldre, och jag vet ju samtidigt att jag vill ha barn någon gång. Kanske är det dags att försöka på riktigt nu trots allt? 

Hur ska jag tänka? 

• Svar på tråden Han längtar efter barn, jag är osäker.
  • Flipetten
    Anonym (Freja) skrev 2023-07-11 14:00:28 följande:

Ja varför inte nu, ni blir inte yngre. en stor gåva är väl att barn får ha sina föräldrar länge i livet. visst kan även unga föräldrar gå bort i sjukdom och olycksfall men det ökar ju chansen att få ha kvar mamma och pappa länge, om de inte är ?äldre? redan vid födseln 

jag är själv 40 och mamma och pappa är 70. Är väldigt tacksam att de inte är äldre.

men det är såklart bara en aspekt på det hela 

Mycket det jag tänker på. Han är 38 år, men jag är bara 26 år, vilket jag tycker är ungt för att få barn. Jag är säker på att han är mannen i mitt liv, men hur ska jag veta att jag är redo för barn? Eller blir man redo under graviditeten?
  • Flipetten
    Anonym (Nea) skrev 2023-07-11 14:41:48 följande:

Jag vet inte hur jag ska skriva det här på ett försiktigt sätt, men om ni inte har använt skydd på ett år och du ändå inte blivit gravid så kan det tyvärr vara så att ni har svårt att få barn tillsammans. Ha det i bakhuvudet, att det kanske tar tid för er den dag ni bestämmer er. 

Att ha försökt få barn i över ett år är vad som räknas som ofrivillig barnlöshet, och det är i princip i den situationen ni är nu - om det inte är så att ni har sex typ en gång varannan månad (vilket ni så klart kan ha, jag har inga åsikter om det). 

Och om du inte är säker på att du vill ha barn bör du absolut inte ha oskyddade samlag. 

Jag är medveten om att det räknas som ofrivillig barnlöshet om man inte har blivit gravid på 1 år. Den biten är jag inte bekymrad över idag, chansen att jag skulle ha blivit gravid under det här året ser jag som rätt liten, utan att gå in på vårt sexliv mer i detalj. 

Jag vill ha barn, och skulle jag bli gravid skulle jag inte ha något emot det. Annars skulle vi inte haft oskyddat sex. Men att ta steget till att verkligen försöka målmedvetet känns stort. Blir det så blir det har vi sagt nu, men att försöka på riktigt gör att det slår till en spärr från min sida.
Svar på tråden Han längtar efter barn, jag är osäker.