• Anonym (Hmm)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 09:10:37 följande:

Sonen är 20 år och vill själv flytta, men det fanns aldrig med i beräkningarna att han skulle bo med oss på heltid. I min värld borde han snarare vilja flytta hemifrån, inte in med pappans nya och dennas barn. Om jag kunde få större boende hade jag fixat det, men jag har inte råd med större.

Eftersom han tydligen inte vill bo hos mamman så lär pappan vara ett bättre alternativ än en parkbänk och att pappan också tycker det, eller vad tror du?
    Anonym (Hon) skrev 2023-07-10 10:44:53 följande:

Som sagt, jag har helt enkelt inte råd till större och jag kommer inte tvinga min tonåring att dela rum med sina småsyskon för att en tjugoåring vill flytta till storstan. Det finns tex studentbostäder i närheten, om det är viktigt med närhet till sin pappa.

Ska han studera på universitet/högskola till hösten eller? För annars får man inte hyra studentbostad.

Du borde ha räknat med att hans son är en del av ekvationen och att förutsättningar förändras. Det kan hända i vilken familj som helst. Lösningen nu är att ni inte flyttar ihop. Faktum är att ni skulle behöva tänka över relationen hlet och hållet för ni har inte samma värderingar.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (H) skrev 2023-07-10 22:36:43 följande:
    Sonen är vuxen . De flesta vuxna bor varken hos mamma , pappa eller på en parkbänk.
    Var bor de då om de inte har egen bostad? På soffan hos en kompis kanske? En 20-åring har inte alltid fast inkomst, i många medelstora och större städer är det lång bostadskö och inte så lätt att få boende. Är man så ung har man nyss gått ut gymnasiet, max ett år sedan. Har kanske missa info från ts men han verkar inte ha ett jobb iaf, och de växer inte på trän.

Vuxen är inte samma sak som att ha en ordnad tillvaro! Hittills har han bott hos mamma, det kanske finns en anledning till det som INTE handlar om lathet.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 08:38:44 följande:
    De flesta fixar ju dock nån slags bostad själv, och behöver inte ha alternativen att bo kvar hos mamma, flytta in i en för liten lägenhet med pappa, hans tjej och hennes barn eller bo på en parkbänk. Kanske måste han flytta till en annan stad där det är lättare att få jobb och billigt boende? Han är ju ändå vuxen och måste börja försörja sig själv.

Jag skulle inte räkna med att vuxna barn hux flux behöver flytta in permanent, känns ju ärligt talat lite absurt. Pappan borde ju också förstått att sonen inte kunde flytta med, just för att det inte finns tillräckligt med plats i lägenheten.
    Jobb först kanske? Svårt att få boende annars, plus som sagt bostadsköer mm. Ja, han kanske måste flytta men sånt kan också ta tid och han verkar ju inte vilja bo hos mamman längre, så parkbänk eller pappa?

I dagens samhälle lever allt fler "barn" hemma längre än förut, inte ovanligt att man stannar tills man är 23+ så man får nog räkna med att ens avkomma inte lämnar boet bara för att de gått ut gymnasiet. Frågan är hur man motverkar detta samhällsproblem, jag misstänker att bostadsbristen har något med det att göra men även sådant som uppfostran, faktiskt. För mycket curling.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 15:56:01 följande:

Ja? Självklart måste han fixa sysselsättning om han inte redan  har det? Det spelar ju ingen roll om han inte VILL bo kvar hos mamman, han ryms inte hos pappan och TS. Ingen har ju sagt att mamman har kastat ut honom heller, så det är ju bara att bo kvar tills han har ekonomi nog att flytta. Han måste vara vuxen, liksom.

Att börja bli dramatisk och mena att om han inte får bo med pappan måste han bo på gatan blir bara larvigt.

Han har ju troligtvis haft 1-2 år sen han gick ut gymnasiet att fundera på sin försörjning och om han vill plugga/jobba så han bör ju ha någon slags plan vid det här laget.

Det fungerar ju inte heller att skylla på bostadsbristen och köer. Det finns bostäder. Man kanske bara inte får vara så kräsen och bara vilja ha nåt nybyggt mitt i centrum. Kanske måste man flytta till en annan stad eller kanske flytta ihop med en kompis.

Hur tänker du när du kallar mig dramatisk och löjlig? Intressant samtalsteknik där du.

Killen får visst plats hos pappan och ts, man kan maka ihop sig och dela rum på olika sätt.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-11 16:16:39 följande:

Anonym Hmm, jag håller inte med om att killen får plats hos TS och pappan när de redan bor så trångt. Andra i familjen blir då lidande.

Hade sonen varit ett barn hade man fått göra plats eller hitta större. Men nu är han vuxen, 20 år. Självklart ska han vara välkommen att hälsa på, men det är något annat.

Han bor inte på gatan. Han bor hos mamman. 

Nej, TS ska absolut inte gå med på detta. Ska sonen med, får de skaffa större bostad eller förbli särbo. 

Ts skriver inte så utförligt om hur stort de kommer att bo men det verkar som att de har tänkt sig minst tre sovrum; ett för ts+sambo och två för hennes tre barn. Beroende på kön så kanske inte mannens son kan dela med tonåringen som ts har, men hur löser de saken om 20-åringen ska sova över där öht? Kan han inte bo där på heltid så lär han inte kunna bo där ens en natt heller, om han inte ska sova på soffan (vilket jag knappast tror). Så visst, utifrån bekvämlighet kanske han inte får plats, men rent faktiskt får han ju det. Som flera har påpekat så kan det knappast röra sig om något längre tag eftersom han ska ha jobb och flytta hemifrån.

Förstår inte hur två vuxna inte kan ha råd med större, det låter som att ts är den enda som ska betala hyra, sedan skriver hon att han ändå ska betala. Luddigt även där. Jag tror också hon lever på soc, luktar bidragsfusk lång väg. Dessutom tror jag att den stora anledningen att ts inte vill hitta en lösning är för att hon tycker illa om 20-åringen. Kanske har hon rätt, vem vet, men det verkar inte som att hon och särbon passar ihop iaf.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-11 17:26:24 följande:

Anonym Hmm, det är stor skillnad på enstaka nätter och att bo permanent. Vad är det för fel med att sova på soffan? Eller ordna en hörna med en säng till honom. 

Vi har plats för nattgäster, men det skulle bli (kännas) väldigt trångt om de bodde här jämt.

Ja, man kan undra varför de inte har råd med större boende, men nu är det vad TS skriver. Det är heller inget konstigt att man inte räknar med att en vuxen son  ska flytta med, som inte ens bor hos pappan. 

Inget fel i sig men hur kul är det att ha honom drällande på soffan, plus att han själv inte får något privat hörn?
  • Anonym (Hmm)
    Ess skrev 2023-07-11 18:16:26 följande:
    Har han inget privat hörn, så kanske han snabbar på med att söka sig vidare.
    Fast egentligen förstår jag inte problemet. Jag hade bara skrattat och sagt NEJ!
    Ja, alla kan ju inte ha medkänsla med andra "ungar" :) Hade det varit ts son hade hon nog låtit annorlunda ska du se!
  • Anonym (Hmm)
    Ess skrev 2023-07-11 18:33:00 följande:
    Det är ingen unge, utan en fullvuxen man. Det är hög tid för honom att stå på sina egna ben nu.
    Jag tvivlar på att ts vill ha sina egna vuxna barn boende hemma.
    Aha, så han är inte sin fars son längre för att han blivit vuxen. Bra att veta!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 19:13:36 följande:
    Ja, fast alltså, det är ju naturligt att vuxna barn börjar stå på egna ben just när de är vuxna. Jag förutsätter inte ens att jag, nu i vuxen ålder, ska få flytta hem till mina föräldrar när som helst och att de alltid ska ha ett rum redo, bara för att jag är deras dotter? Det vore ju jättekonstigt. 
    Ja visst är det, men de kan ändå behöva hjälp för den sakens skull.

Så om du blev oväntat hemlös skulle du inte flytta hem till dina föräldrar om möjligheten fanns? Ska vi dra fram den berömda parkbänken igen? :) Med tanke på bostadsbristen är det inte särskilt överdrivet att tänka sig. Förvänta sig plats? Nej. Men har man ingen annanstans att bo är man faktiskt dum om man inte åtminstone frågar.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 19:28:22 följande:
    Fast sonen är ju inte hemlös, så varför fortsätter du dra in det hela tiden? Han bor ju hos mamman.
    Han vill ju inte bo där. Kan han då inte bo hos pappan blir han hemlös, eller har jag missat någonstans för honom att slagga?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 23:14:38 följande:
    Skojar du? Självklart får han ju bo kvar hos mamsen tills han faktiskt KAN flytta? Han är 20 år och vuxen, då bör man ju kunna fatta att man inte alltid får som man vill. Det spelar ju ingen roll om han VILL flytta om han inte har någonstans att flytta till. Då får han vänta tills han faktiskt kan fixa en egen bostad. Jag borde inte behöva förklara det här för dig.
    Oj, jag måste jobba på min tydlighet om det där misstogs för skämt. Snygg twist i slutet där du försöker kalla mig dum i huvudet. Färdigdiskuterat, med andra ord.
Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid