Anonym (..........) skrev 2023-07-18 08:49:55 följande:
Hej hej!
Ångest och depression uppkommer inte huxflux. Det finns orsaker.
Men bra råd att påminna honom om att dricka och äta tillräckligt och att gå ut lite varje dag, åtminstone en stund i naturen.
Han kanske kan behöva kolla upp eventuella brister och/eller sjukdomar som kan ge psykisk ohälsa.
Att börja gå promenader och sedan successivt öka på takt och längd på promenaderna är väldigt bra för att må bättre.
Jag har själv gjort den resan.
Från att knappt gå ut alls (mer än till affären och soprummet typ) till att gå korta sträckor då och då, till att sedan till och med längta ut och gå ut lite varje dag! Gå snabbare ibland, jogga ibland.
Att vara ute i naturen, även om det bara är närmsta park/skogsparti i en stad, gör så mycket för hälsan!! Jag lovar. Det är den största skillnaden för mitt mående. Utevistelse i kombination med att kolla att jag faktiskt äter någorlunda.
Tänkte förtydliga lite.
Med orsaker menar jag både fysiska och emotionella orsaker. Till exempel: vantrivas på jobb, ha upplevt traumatiska saker i livet som man inte bearbetat, för lite motion... och så brister på mineraler och vitaminer. (T.ex.)
Så att både försöka bearbeta det man vantrivs med i vardagen, och kanske även jobbiga minnen, samtidigt som man försöker äta bättre, motionera osv. Det är det som jag själv märkt hjälpt.
Många pratar gott om styrketräning, och det är bra att styrketräna enligt forskning, men jag personligen tycker att utevistelse i park/skog är väldigt viktigt för mitt välmående. Både promenader och jogging i naturen är jättebra för hälsan.