• Anonym (Stress)

Jobbar ensam med dementa

Jag jobbar på en äldre boende. Vi ha 6 st dement på avdelning. Vi ha 2 st avdelning och 6 st på varje avdelning. 
    3 st dubbel bemanning och resten är själv gående men 2 är utåt agernade och krävande.
    3 dagar nu ha jag fått jobba ensam för att team ledare anser de är lugnt på avdelning. Kollega på andra avdelning också fått jobba ensam.
    Vi är så stressat och trött. 
    Vi har alltid varit 2 st personal men nu team ledare säger de är lugn på våra avdelning och att de finns inte vikarie. Men de finns vikarie  men dem ska spara på penga därför dem inte boka.
    Jag orka inte så här. De är mycket stress för oss

• Svar på tråden Jobbar ensam med dementa
  • Anonym (Stress)

Jag ha glömt säga. När jag hjälp på dubbel bemanning så måste min kollega annan avdelning komma. Så deras avdelning är utan bemamning

• EpicF

Och hur gör ni med dubbelbemaningen? 

Ur försäkringsperspektiv är det viktigt att har dubbelbemanong där det är bestämt att det ska vara. Att man inte istället tar de själva för att spara pengar. 

• EpicF

Missade att ni fick hjälp. Men det låter absolut inte ok. Har du kollat vad ni ska ha för grundbemaning? Det ska finnas skriftligt vilketn grundbemaning som ska vara. 

Är du med i facket? Prata med dem. 

• Anonym (Stress)

Jag är inte med i facket. Jag orkar inte ha så här. Det känns stressigt och psykisk påfrestande i långa loppen.
    Vad ha  Jag för rättigheter?
    Jag ha pratat med team ledare och hon har redan sagt till chefen att de är lugnt på avdelning att man kan jobba själv. Men de är inte okej jag tror

• Anonym (Stå upp)

Du kan börja med att gå med i facket. Sen ska du gå raka vägen till högsta chefen och inte den där team ledare. Ta med kollega/ kollegor och stå upp för er själva. Dubbelbemmaning sker av en anledning och det är för att patienten inte ska få ont tex vid vändning i sängen vid omvårdnad och inte heller belasta fysiskt er personal. 
    Kan inte du stå upp för dig själv så får du bita ihop eller byta jobb. 

• Anonym (Skrämmande)

Hej, jag ha också jobbat med dementa.  Och det är absolut inte okej att du är själv på 6 st dementa..... Speciellt inte som du berättar att två stycken är utåtagerande och det krävs dubbelbemanning på vissa. Men inte ens om det skulle vara sex stycken enkla, så tycker jag ändå att det är utsatt att vara själv....
    Hur lätt har ni att ni kan kontakta någon. Eller är den andra personen oxå själv, då måste hon/han lämna sina boende för att hjälpa dig... inte klokt i så fall...

Det är skrämmande..... Ta det högre upp, och i värsta fall hota med att inte komma till jobbet.... det är inte säkert för boende och inte för er heller.... 
    Ni blir trötta o riskerar hälsan och det finns risk att farliga saker händer. Precis som barn så behöver man ha dementa under uppsikt.....  Små korta stunder kan man lämna men man ska helst vara inom hörhåll om man inte är inom synhåll.....
    Ring högre chefen, kommunen, berätta för anhöriga, så här får det inte gå till....
    Det är helt oacceptabelt....

• EpicF

Och ts, skriv en avvikelse varje gång du jobbar själv. Absolut varje gång. 

• Anonym (Skrämmande)

Hej igen, jag hoppas att team ledaren får sparken eller åtminstone inte få ha uppdraget som teamledare längre. För själv jobbar hon/ inte ensam med 6 stycken boende, det gissar jag att personen är alldeles för bekväm och smart för att se till att själv slippa....
    Som inte tar in vikarier för att spara pengar o ljuger till chefen att det är lugnt..... och så sliter ni häcken av er och dom äldre får uppleva stress istället för att få ha bra livskvalitet.... Dom känner ju av stressen även om man som personal försöker vara lugn trots stressen.
    Det är mer förståeligt om en vikarie inte dyker upp, och dom håller på och beordrar in och man får vara själv medan man väntar på den personen. Och då ska man hoppa över allt som inte är primärt. Inte duscha, tvätta, eller städa tex.....
    Så gå ihop och berätta för chefen. Ring facket även om du inte är medlem. Du kan säkert få råd o tips ändå.
    Men så här får det absolut inte fortsätta.... 
    Du har mitt fulla stöd att det inte är okej som ni har det nu....tvivla inte på dig själv, du har rätt och det här ska inte fortgå.... inte ett enda arbetspass till....
    Ring till chefen och berätta om problemet, det är chefen som har högsta ansvaret för säkerheten hos personal o boende och det är chefen som bestämmer över teamledaren.... Så chefen behöver få veta hur teamledaren arbetar, att hon inte sätter in personal utan anser att ni ska vara själva på båda avdelningarna samtidigt....
    Vilka risker det innebär behöver du ju knappast nämna för en normal begåvad chef....

Svar på tråden Jobbar ensam med dementa