Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Hemma och "ta det lugnt"

Låter mest som att ni behöver ta ett rejält snack om hur det är att vara barnfamilj. När man bara är två vuxna kan man enklare göra som din man önskar, men nu har ni 1, snart 2 barn. Klart att det behöver fixas mat, tvätt, städ och lek på ett annat sätt är när man inte har småbarn. 

De här senaste 4 åren antar jag varit likadana? Det här att han vill ta det lugnt har knappast kommit nu? Du måste starta processen med att förändra hur det fungerar i hemmet, för annars får du ju bara mer och mer för varje barn som kommer. Du har troligen varit lite för "snäll". 
    Han kanske behöver förberedas men säg saker som "imorgon får du laga middagen, medan jag viker tvätten" (eller tvärtom). Försök få honom att leka med barnet medan du gör något annat. 

Hos oss hjälps vi åt. Nu har vi inte så där små barn, men skulle vi ha det, så hade han lagat maten medan jag lekte med barnet. Han hade hängt tvätten OCH haft barnet med i tvättstugan medan jag fick vila min höggravida kropp en liten stund. 

Svar på tråden Hemma och "ta det lugnt"