• Alexi

Du som är utbildad lärare - hur valde du ålder /ämne?

Du som är utbildad lärare - hur kommer det sig att du utbildade dig just till det ämnet/åldersgrupp som du är utbildad till?

Dvs om du undervisar i matte och NO - varför blev det just dessa ämnen? Eller HK eller spanska? Eller mellanstadiet?

Osv 

• Svar på tråden Du som är utbildad lärare - hur valde du ålder /ämne?
  • Anonym (++)

Gammal språklärare här, och jag visste redan som tonåring att jag ville göra något med språk. Gick humanistisk på gymnasiet och sen valde jag att utbilda mig till språklärare. Jobbade med detta i över 20 år innan jag sen vidareutbildade mig till specialpedagog. Har idag jobbat 29 år inom skolan. Utbildade mig först för högstadiet men det blev sen gymnasiet, vilket jag insåg passade mig bättre. 

Jag har alltid älskar litteratur och språk, läser mycket och skriver en hel del själv. Sedan ville jag jobba med människor också, så då var språklärare ett vettigt val, annars hade jag fått satsa på översättare eller nåt. 

• AndreaBD

Jag har alltid varit inriktad på språk. När jag själv gick i skolan var jag bäst på språk och inte alls lika intresserad i andra ämnen. Så, det var ganska solklart. Och om man ska undervisa andra språk än svenska och engelska då blir det ju automatiskt minst högstadiet. Jag var också mest intresserad av den åldersgruppen. Högstadiet eller gymnasiet. Yngre barn - då förmedlar man ju lite av varje, alla ämnen i princip. Och det var jag inte lika intresserad av. 

• Anonym (Elisabeth)

Ville vara inspiration och väcka intresse. Vara där när barnen tar de första trevande stegen in i skolans värld, så jag jobbar mot lågstadiet.
    Mycket fokus på lärande och olika pedagogiska "grepp" så att säga. Inte så djupt inom respektive ämne.
    Min syster resonerade helt tvärtom och är lärare på gymnasiet, hon ville ha motiverade elever som VALT det aktuella ämnet och som går att diskutera med

• Anonym (*)

Ämnen valde jag utifrån mina egna intressen. Jag ville ha elever som är så vuxna och mogna som möjligt, så då blev det gymnasiet.

• Anonym (Vämjelse)

Undervisar i språk på högstadiet och gymnasiet. 

Ångrar mitt yrkesval och rekommenderar ingen att bli lärare. Mina egna barn styr in på naturvetenskapliga samt tekniska program där utbildning ger lön för mödan. 

Letar febrilt efter andra jobb, men det finns inget. Vill inte vidareutbilda mig till specialpedagog heller, tvi vale! 
    Femton år kvar att jobba och det enda som är positivt är att jag om ett par dagar får vara ifred från folks avkommor. 

• Anonym (*)
    Anonym (Vämjelse) skrev 2023-06-13 18:02:45 följande:

Undervisar i språk på högstadiet och gymnasiet. 

Ångrar mitt yrkesval och rekommenderar ingen att bli lärare. Mina egna barn styr in på naturvetenskapliga samt tekniska program där utbildning ger lön för mödan. 

Letar febrilt efter andra jobb, men det finns inget. Vill inte vidareutbilda mig till specialpedagog heller, tvi vale! 
    Femton år kvar att jobba och det enda som är positivt är att jag om ett par dagar får vara ifred från folks avkommor. 

Oj, vill du utveckla varför du avskyr läraryrket? Jag håller med om att det är slitsamt, dock.
  • Anonym (Vämjelse)

Allt. Jag har ledsnat helt enkelt. 

• Anonym (Lärare)

Svenska och engelska, total slump. Utbildad mot de högre åldrarna för jag står inte ut med småbarn.

Svar på tråden Du som är utbildad lärare - hur valde du ålder /ämne?