• Anonym (Trött morsa TS)

Snart utmattad förälder och nedstämd

Har en 1.5-åring och vi arbetar båda heltid.
    Det är bara jag som hinner lämna och hämta från förskolan. Därav blir det också mitt ansvar att allt kommer dit och hem som det ska. 

Fick av olika anledningar också byta jobb lite hastigt efter föräldraledigheten.
    På det nya har jag en provanställning där det måste presteras. 

Jag orkar eller hinner inte med vänner.
    Barnet har varit sjukt i omgångar och efter det ska man ta ikapp allt. Det tar mycket energi att komma tillbaka till rutinerna igen varje gång. 

Känner att jag börjar bli utmattad och svältfödd på vuxet umgänge utöver sambo, kollegor och familj. 

Vill gärna ha ett syskon till barnet men känner mig nedstämd när jag tänker på hur det ska orkas med. Att jag kanske inte ska klara av det.

Någon som har tips på enkla sätt att återhämta sig så att man kan orka med mer än bara det som måste göras? 

• Svar på tråden Snart utmattad förälder och nedstämd
  • Musenjerry

I mitt tycke måste man förstå att livet förändras när man väljer att skaffa barn. Du kan inte räkna med att livet kommer återgå till hur det var innan föräldraledigheten.

Det låter som att du har ett väldigt stort behov av social närvaro och umgänge, och det är väl inget fel med det, men då tolkar jag dig som att du kanske inte är familjetypen och kanske borde vänta med ett till barn tills du mognar till lite och framförallt inte känner dig stressad eller pressad.

Att skaffa barn så nära inpå varandra hade jag personligen aldrig gjort. Har en 2 åring idag och skulle vänta tills han är minst 3 innan jag ens funderat på nästa. I mitt tycke är det mer rättvist ditt barn som får minst 3 år av oavbruten uppmärksamhet och är tillräckligt mogen för att ta in en familjemedlem. Vet många som skaffat barn tätt där barnen bara bråkar om uppmärksamhet och ska hävda sig mot varandra hela tiden. Det kommer slita på er föräldrar också.

• Musenjerry

Ska lägga till. Självklart ska ni dela på vårdnaden också. Förståelse för att maken kanske har opassande arbetstider och då får man samarbeta. Han får väl ta något annat. Exempelvis vabba oftare än du eller att han sköter mer hushållssysslor. 
    Eller kanske barnvakta så du får vara ute med dina kompisar nån kväll per månad. 

Rosita91 skrev 2023-06-01 19:28:23 följande:

Är ju inte konstigt att du känner dig slutkörd när du är den som roddar både barn och hem, och till det jobbar du heltid. Ingenstans i ditt inlägg så lägger du något ansvar på pappan vilket är helt uppenbart även för en dövblind att er arbetsfördelning är helt åt helvete. Skaffa inte fler barn förrän ni har rett ut hur fan ni ska göra för att ni BÅDA ska orka på sikt.

Min sambo gör mycket hemma som kanske inte direkt har med barnet att göra men ja. Jag har mycket på min tallrik.
    Håller med om att vi behöver prata ihop oss om hur vi ska orka i längden. 

Jag ville dock ha lite tips på hur man hittar återhämtning.
    Enkla saker. Ser redan till att gå och lägga mig tidigare någon kväll i veckan. Gillar att göra korsord så det vilar jag med ibland. Njuter också av tiden i bilen från och till jobbet.

• Mimosa86
    Anonym (Trött morsa TS) skrev 2023-06-01 19:56:22 följande:

Min sambo gör mycket hemma som kanske inte direkt har med barnet att göra men ja. Jag har mycket på min tallrik.
    Håller med om att vi behöver prata ihop oss om hur vi ska orka i längden. 

Jag ville dock ha lite tips på hur man hittar återhämtning.
    Enkla saker. Ser redan till att gå och lägga mig tidigare någon kväll i veckan. Gillar att göra korsord så det vilar jag med ibland. Njuter också av tiden i bilen från och till jobbet.

Ni har bara ett barn. Vilket innebär att en förälder kan ta barnet till lekparken och den andra vila upp sig. Det blir skillnad med två barn. Då är båda föräldrarna buss.

säger som de andra. Nyckeln här är jämlikt föräldraskap. Du behöver det men framför allt ett barn.
    Vad hindrar er från att byta? Att du för de hemsysslor han gör med musik i öronen medan han leker med barnet?

Har egentligen inte så stort behov av social samvaro men minns inte sist jag var ensam med en vän. Förstod att livet skulle förändras och har gått lite all-in med att familjen hemma går först. Balansen har nog blivit lite skev. 

Vår unge är jättehärlig men har ett stort behov av mig.
    Att vara nära och ska vara med på allt. 

Det är inte aktuellt just nu att lägga till fler barn i familjen men är rädd att jag aldrig ska orka. Det gör mig väldigt nedstämd.

Tackar för tipset om vab. Det var en fin synvinkel.
    Han har fått vara hemma när förskolan har haft planeringsdagar och då slappnade jag av på jobbet. 
    De har ringt från förskolan flera gånger så att jag har fått hämta. Pappan tar tåget och är på plats långt senare än jag kan vara. 

• Anonym (Oo)

Jag tycker att en av er ska gå ner i tid, förslagsvis din sambo. Då kan han hämta eller lämna på förskolan eller eventuellt båda.

Om ni båda jobbar heltid förstår jag inte hur han inte kan hämta eller lämna, börjar han tidigare så slutar han ju tidigare? Eller har han lång resväg? Iallafall så har han laglig rätt att gå ner i tid och det är väl vad som behövs nu.

• Anonym (Jag)

Jag var föräldraledig på onsdagar, pappan har kunna jobbat flexibla tider.
    Tror minstingen var 10 år när vi båda jobbade heltid igen.
    Bjud hem kompisar, fika på en 4hgård eller bara ge varandra ledigt någon gång ibland, så mycket mer tid finns inte för nöjen när man har småttingar och jobbar.

Anonym (Oo) skrev 2023-06-01 20:11:49 följande:

Jag tycker att en av er ska gå ner i tid, förslagsvis din sambo. Då kan han hämta eller lämna på förskolan eller eventuellt båda.

Om ni båda jobbar heltid förstår jag inte hur han inte kan hämta eller lämna, börjar han tidigare så slutar han ju tidigare? Eller har han lång resväg? Iallafall så har han laglig rätt att gå ner i tid och det är väl vad som behövs nu.

Förskolan öppnar 6.30 och han lämnar hemmet 6.00. Han tar tåget och barnet skulle hämtas 1 timme senare om han skulle
    hämta. Jag måste köra till mitt jobb och hinner lämna när förskolan öppnar innan jag börjar och slutar tidigare. Hade liksom inte riktigt kunnat strunta i att hämta barnet för att åka hem och lägga mig på soffan. Samt låta barnet vara där 1 timme extra. Så får man inte ens göra enligt reglerna. 
  • Anonym (Anna)

Gå ut och ta långa promenader där du också kan passa på att prata i telefon med vänner. Pappan får ta barnet.

vad hindrar dig att gå ut och fika med en vän själv på helgen? Ni har ju faktiskt bara ett barn. ett bar på två föräldrar.

klart barnet blir mer fast med dig om pappan inte tar plats. Men barn lär sig snabbt. De ställer om snabbt. De gillar bara att protestera mot förändringar :)

• Anonym (Delis)

Dela på ansvaret och gå ner i arbetstid båda två. 

Svar på tråden Snart utmattad förälder och nedstämd