Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

När är man enligt dig i "medelåldern"?

sextiotalist skrev 2023-05-31 10:25:18 följande:
    Är man?
    Känner mig inte gammal, 60+, varken fysiskt eller mentalt. Min mamma är gammal, hon är nästan 90.
    75-80, då börjar man bli gammal. Dvs ålderskrämpor dyker upp och hjärnan är inte lika alert längre.
    Men är man medelålders då när man är 60+? Det tror jag inte de flesta anser. 

För att svara på TS fråga:
    Jag tänker mig inte medelålders som en exakt ålder som skulle utgöra hälften av vår livslängd, utan snarare en period mellan ungdom och ålderdom. 

Typ 40-60. 

Men förr var nog 35 medelålders, och på ett sätt kan det stämma. Man är ju ingen ungdom när man är 35. Men det är man ju å andra sidan inte vid 30 heller. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (hjärta) skrev 2023-05-31 10:51:42 följande:
    Att man inte KÄNNER sig gammal är väl en annan sak. Jag är 40+ och känner mig inte medelålders, men nog fasen är jag det. Fysiskt är jag starkare än någonsin, eftersom jag inte började träna förrän efter 30, men medelålders är jag lika fullt.

Sedan kan man ju absolut diskutera, om vi nu lever i 50 år efter att vi trätt in i medelåldern, om vi behöver ändra syn och attityd på den tiden i livet. Som du själv pekar på är det ju stor skillnad på en frisk och aktiv 65-åring och en 95-åring. 
    Precis. Det finns ju många som aldrig känner sig gamla. 

T om min mormor sa att "förr i tiden var folk i 80-årsåldern gamla". Okej, mormor. Skrattande Fast folk som är yngre än 80 kommer alltid tycka att 80 är gammalt. Det är ju samma med att vara 52, som jag är. Det är inte ungt, hur man än vrider och vänder på det.
Svar på tråden När är man enligt dig i "medelåldern"?