• LFF

Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?

Katinka89 skrev 2023-05-22 23:25:30 följande:
    Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?

Hör ofta från andra föräldrar att de har ?baddag? en dag i veckan, och att det skulle vara skadligt för barnets hud att duscha/bada dagligen. Förstår dock inte hur det kan räcka med tanke på att min 2-åring blir smutsig efter en halv dag på förskolan med matkladd i håret, snor, kritkladd, svett, smuts av sand och grus på händer etc. Lägger dessa föräldrar barnet i sängen på kvällen med all denna lort kvar undrar jag? Känns väldigt ofräscht bara. Upp till ca 1 år räckte det med bad ett par gånger i veckan när de inte börjat förskolan än men förstår faktiskt inte hur man kan tvätta sina förskolebarn endast en gång i veckan. Alla föräldrar gör såklart som de vill, jag är bara nyfiken ifall jag missat något, för jag får bara inte ihop det. 

Eftersom mina tvillingar haft känslig hud så har vi inte kunnat ha bad/duschdagar mer än 1-2 gånger i veckan. De har helt enkelt torkat ut annars.

Matkladd har vi inte haft problem med på förskolan. Händer och ansikte tvättas självklart av separat med lite vatten (och tvål till händerna). 

Barn mår inte dåligt av att vara lite skitiga. Snarare tvättar du bort alla bra bakterier som bor på ytan av huden om du tvättar av dem frenetiskt varje dag. 

Nu fyller mina killar 10 år, men de kan fortfarande inte riktigt bada/duscha varje dag. I somras när vi var utomlands var det extra jobbigt eftersom det då blev bad i hav/pool och därmed efterföljande dusch. Även om solskyddskräm är lite återfuktande så blev det mycket torrprickar och kliande kroppar. Då är det skitkul att ha barn som avskyr att bli kladdiga av mjukgörande kräm *ironisk*
  • LFF
    xnfsm skrev 2023-05-23 15:22:14 följande:

1-2 veckor mellan dusch/bad? Det är inte hygieniskt, inte heller bra för känslig hud att tvätta SÅ sällan. Barn, dvs inte bebisar, bajsar och kissar, svettas etc precis som vi vuxna. Skulle aldrig låta det gå mer än några dagar mellan dusch, även om ansikte och händer tvättas oftare. Detta är min åsikt, dömer inte om andra vill göra annorlunda. 

Vad är inte hygieniskt? Underliv kan man tvätta av utan att duscha hela kroppen om det behövs. 

Min hud och mitt hår mådde aldrig så bra som när jag var på landet på somrarna. Inget indraget vatten, endast kallvatten att duscha i om man inte värmde vatten och tog med sig till uteduschen, tvättade håret ett par gånger på hela sommarlovet. 

Tvätt under armarna och underlivet gjordes varje dag men i övrigt lät man kroppen vara. 
  • LFF
    xnfsm skrev 2023-05-24 10:34:35 följande:
    Om du har smuts på huden, kroppens största organ, leder det till ökad risk för infektioner. Barn svettas visst, säkerligen MER än många vuxna. Jag pratar då inte om bebisar. Fint att du och din familj tvättar era rumpor. Noterat.
    Huden har också massvis med bakterier som vi behöver för immunförsvaret som du tvättar bort om du tvättar dig allt för ofta. Att tvätta sår etc är en självklarhet. Man behöver inte tvätta hela kroppen för att man fått ett sår. Man får inte fler infektioner för att man inte tvättar sig konstant. 

På den tiden då smuts gav infektioner var det för att man inte rengjorde sår, tvättade inte händerna etc. Inte pga att man inte duschade flera gånger i veckan.

Om barn svettas mer än vuxna, hur kommer det sig att deras kläder aldrig blir våta på samma vis? Mina barn spelar hockey, det är först detta år (de är 10 år) som deras skydd är fuktiga efter träning. Det är inte som att de tar i mer nu än tidigare. Det är även först detta år som en del av barnen börjat lukta efter träning. 
Svar på tråden Hur ofta duschar/badar era förskolebarn?