Svårt att hantera sonen
Hej!
Jag ser att det varit en del aktivitet i tråden :). Tack, alla som engagerar sig och kommer med idéer. Jag vet att adhd väcker känslor, vissa tycker att det överdiagnostiseras och andra tvärtom.
Angående uppmärksamhet till vår son. Han har som sagt fyra syskon så han får såklart dela den uppmärksamheten. Å andra sidan får han kärlek och uppmärksamhet från sina syskon. Allt är inte nattsvart :).
Han går på gymnastik, simning och gitarr (det sistnämnda är en utmaning eftersom koncentrationen är svår). Vi försöker så gott det går att göra saker med honom ensam, kortare och längre stunder ibland. Vi vet att han behöver det så väl. Men visst som förälder har man ständigt dåligt samvete för att inte räcka till.
Jag tror iofs inte att största problemet är uppmärksamheten för honom utan att han lätt tappar fokus och blir störd av yttre stimuli. Och yttre stimuli är det gott om i en större familj och inte minst skolan. I skolan har han hörselkåpor och ibland skärmar runt sig för att behålla fokus. Vi har en jättebra dialog med skolan men de har aldrig nämnt att vi borde söka hjälp så jag har egentligen avvaktat och tänkt att det är lugnt så länge vi inte får det rådet från skolan. Men situationen hemma är påfrestande och ibland funderar jag om det är normalt eller inte. Barn är ju barn och det är utmanande.
Men tack för all tips, input och råd!
Min son hade enorma koncentrationssvårigheter i skolan, det var ju inte konstigt alls. När jag besökte skolan när han var åtta år var det mer eller mindre kaos. Massor med barn hade diagnos. En pojke kröp mest runt på golven , betedde sig som en treåring. En flicka kunde plötsligt börja skrika rakt ut och springa iväg och gömma sig på toaletten, då fick en pedagog ägna sig helt åt henne. Denna flicka hade mycket svårt hemma och avreagerade sig i skolan där hon fick positiv uppmärksamhet En pojke hade svår diabetes och måste kollas hela tiden. Flera pojkar var mycket utåtagerande och det var en massa tjafs och bråk mellan flickorna på rasterna. De hade flera extra pedagoger från fritids plus extra elevresurs men det räckte inte.
Mitt i denna röra skulle min son försöka koncentrera sig och det kunde han inte. Han fick ingen extra hjälp. Däremot fick vi ofta meddelanden från pedagoger om att han misskött sig. Det verkade som att pedagogerna var dödströtta på alla diagnosbarn, dem kunde de inte säga till ansåg de. De hade ju diagnos.
Detta var i en skola i ett lugnt villaområde med huvudsakligen välbeställd svensk medelklass. Inga problem med integration eller socioekonomi.
Att vara lärare idag på lågstadiet är verkligen inte lätt. Jag känner flera utbildade lågstadielärare som vägrar arbeta som det. En jobbar på förskola, en på fritids, en på SFI och en har utbildat sig till specialpedagog för att slippa vara klasslärare.