• Anonym (123)

Svårt att hantera sonen

Anonym (acdc) skrev 2023-05-20 10:55:31 följande:

Håller med "Mamma till två" här faktiskt. Han låter som ett skolboksexempel på ett barn som har blivit försummat i sina emotionella behov, förmodligen ganska tidigt. Att barn som har blivit försummade utåtagerar i skolan också är inte jättekonstigt, då det är den primära anknytningen - dvs den vi evolutionärt behöver för att kunna utvecklas ordentligt - som har rubbats. Det vi lär oss hemma tar vi också med oss överallt sedan, antar att ni har hört om barn som blir slagna hemma och själva börjar slåss i skolan. Det här kan mycket väl vara barnets försök att reparera den brustna anknytningen, eftersom att en sådan är djupt ångestframkallande för barn.

Kan tycka att psykiatrin har gjort det lite väl enkelt för föräldrar idag. Brister i föräldraskapet som man själv inte vill se är alldeles för lätta att bortförklara med att ens barn har en psykisk störning. Jag känner inte en, enda människa med diagnosticerad ADHD som inte har ett anknytningstrauma i botten och att kulturen  vi lever i - där små barn på löpande band diagnosticeras och medicineras med tung psykofarmaka måste få ett slut.

Visst, man ska inte skänga diagnoser till höger och vänster. Men man ska inte heller avfärda det så som du och Mamma till två gör. 

Och att skylla på föräldrarna att det skulle vara anknytningstrauma känns helt befängt och faktiskt rätt vidrigt. Föräldrar till barn med adhd lägger antagligen oerhört mycket mer tid och kärlek på sina npf-barn än vad som normalt läggs på barn utan diagnoser. 

Det ts beskriver låter till stor del som ett skolboksexempel på ett barn som mycket väl kan ha adhd och ingen mår bättre av att få vänta på diagnos. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 16:42:09 följande:
    Jag avfärdar inte ADHD diagnoser och jag ser ingen skam i att ha ADHD diagnos!
    Det jag inte gillat är att man börjar prata om diagnos så snabbt, innan man går till BUP bör man ju göra allt man kan själv först. Med tanke på att BUP Idag knappt har tid med ens de barn som är självmordsbenögna är det ju ännu viktigare att inte söka i onödan. 
    Bra, jag uppfattade det som att du var väldigt emot generellt. 

Jag tror absolut att det kan finnas väldigt energiska barn som felaktigt får adhd-diagnos (tex de som senare "växer ifrån den") och jag tror absolut att mitt ena barn hade kunnat få en diagnos om hon hade utretts i 5-7 årsåldern även fast vi nu när hon är tonåring kan se att hon verkligen inte har en diagnos, bara sjukt mycket energi. Men vårt andra barn har en diagnos och helt ärligt har det varit en stor räddning att diagnosen har satts.

Dagens skola slår ut barn med npf-diagnoser och även om skolan är bra och gör vad de kan även utan diagnos (som vårt barns skola) så kan medicinen bli det som gör att barnet alls klarar av att gå utanför dörren. Och det finns mycket i det som ts beskriver som stämmer väl in på att ha en diagnos och inte bara är ett "vanligt vilt barn med mycket energi ". Och OM det skulle finnas en diagnos så är det bättre att få den så tidigt som möjligt och inte vänta till när barnet ligger i fosterställning och skakar av ångest för att alla intryck från världen utanför är mer än vad man klarar av. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 17:48:45 följande:

Jag tror ju dock inte att problemen ligger i skolan,  i första hand,  utan i samhället och framför allt hos familjerna. Det är inte skolan som är ansvarig för barnens mående, det är föräldrarna! Jag efterfrågar mer egenansvar från föräldrar. Många barn mår dåligt. BUP är helt chokat, barn skär sig,  barn svälter sig, barn är deprimerade .  Problemen kan ju inte bero på skolan i första hand. Skolan är typ åtta till två, måndag till fredag, resterande tid är föräldrarna ansvariga för sina barn. 

Om nu skolan är så traumatiserande borde ju föräldrarna lägga sin fritid på att coacha , krama och ta hand om sina barn. Alternativt försöka byta skola. När man skaffar barn måste barnen alltid komma först, före ens egna behov. Visst finns det barn som behöver en diagnos men inte alla dessa barn som mår dåligt. 

Det kan inte vara en klasslärares ansvar , med 25 till 30 barn, som hon skall UNDERVISA, att utöver det förvänta sig att hon skall vara en extramamma och bekräfta alla emotionellt försummade barn, det är att begära för mycket. 

Om du fick tillbringa en vecka i ett genomsnittshem där det finns ett barn med nfp-diagnos så skulle du se att de barnen antagligen får oerhört mycket mer tid, engagemang, kärlek, struktur mm än övriga barn och det funkar ändå inte.

Skolan är ett stort problem. Och det handlar inte om dåliga lärare (mitt barn har fantastiska lärare) utan snarare att systemet i sig inte funkar. Det är ständiga grupparbeten, barnen sitter i grupper som ska uppmuntra till samarbete, men det uppmuntrar lika mycket till prat (och menar inte att barnen med diagnos blir uppmuntrade till att prata istället för att arbeta utan att barnen med diagnos blir nedbrutna av att det är ett ständigt surrande i klassrummet). Istället för som förut när man satt på rad och tittade framåt mot katedern, tyst och lyssnande.

Man hoppar över grunderna för att istället gå direkt på analyser och problematiserande, man ska ut och leta fakta på hela internet istället för att arbeta begränsat i en bok. Precis det är supersvårt för barn med npf.

Efter att ha tillbringat hela dagen i en miljö som är som uppbyggd för att bryta ned barn med npf så kommer de hem trasiga och lägger sig i en hög och bara gråter och skriker för hjärnan klarar inte mer när skoldagen tar slut. Helgen går åt till att ha ångest inför kommande måndag och innan man är 10 är man utbränd. Och det finns inget hemmet kan göra för att kompensera skolsystemets brister. Tro mig, jag och många andra kämpar och försöker. Och helt ärligt kan inte skolan heller kompensera eftersom att hela skolplanen och pedagogiken som är så fel för de här barnen. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 21:08:00 följande:

Jo, jag känner till skolan, den är lite märklig idag , det får jag hålla med om. Våra barn hade också jättesvårt i skolan. 

Vår lösning var att jobba själva med barnen hemma. Alla läxor och inlämningsuppgifter gjorde vi alltid tillsammans med barnen, för det var nästan alltid för svårt . Plus extra träning i läsning, sonen läste långsamt ända till nian.  Vi gjorde alltså inte uppgifterna åt barnen utan tillsammans med dem. Vi lärde oss mycket själva, speciellt i svenskan var det mycket vi inte lärde oss på vår tid, med referat, recensioner och olika texttyper. 

När våra barn kom upp i åtta och  nian lossnade det lite grann och på gymnasiet gick det bättre, men vi hjälpte ju fortfarande till  väldigt mycket, . Jag och min man har lagt stor del av vår fritid på barnens skolarbete. Vi var lite förvånade, så var det ju inte när vi gick i skolan, men vi såg inget annat alternativ. Jag har antagit att de flesta föräldrar hjälper barnen för uppgifterna är ju ofta supersvåra. 

Min dotter var också väldigt känslig och blev trött av stimmet, Hon kollapsade om vi hämtade henne för set. Jag gick ner i arbetstid, min man hämtade någon dag och mormor och morfar några dagar, hon orkade inte längre än till Max 14:00. 

Och det där är inte ens hälften av vad npf-föräldrar kämpar med och för sina barn. Jag har arbetat hemifrån i fyra år. De fåtal dagar jag inte kan göra det så är min man hemma. 

Sluta förutsett att det här är något som man kan lösa hemmavid. Bara det faktum att dina barn klarar av att fortsätta göra läxor och arbeta hemma efter skolan visar ju att de inte lider på samma sätt som barn med npf.

Ärligt talat så blir jag väldigt illa berörd av dina inlägg som speglar en så nedlåtande syn på de föräldrar som kämpar allra mest för sina barn och som allra mest ger upp sina egna liv för att stötta barnen. 
  • Anonym (123)
    LillaMorsan skrev 2023-05-21 19:23:45 följande:

Om ni har 5 barn där 4 är systrar så behöver han mer uppmärksamhet av er föräldrar. 5 barn är många och han känner väl sig utanför. Ge honom mer uppmärksamhet men säg samtidigt till på skarpen om han uppför sig dåligt. Typiskt dagens föräldrar att hitta orsaker som diagnoser såsom Adhd och kontakta BUP. det Är klart han påverkas av att vara 1 av 5 och att vara enda pojken

Med 5 barn så har man nog fått lite koll på vad spm faller i normalspannet och när magkänslan säger att barnet kanske behöver stöd som ligger utanför det normala.

Till mina tidigare inlägg så kan jag komplettera med att mina föräldrar pratat mycket om det där med överdiagnosticering av adhd där de brukar lyfta upp mig som exemplet på det. "Ja du hade ju absolut fått en adhd-diagnos om du vore ung idag." I samband med utredningen av mitt barn så har jag ju insett att jag också borde få en diagnos. Så mycket i mitt liv med saker jag liksom är helt oförmögen att få bukt med har fått en förklaring. (Och tillägg till det där med traumatisk barndom så är mina föräldrar fantastiska och mina främsta förebilder till att själv vara en bra förälder. Jag har haft en uppväxt med överflöd av kärlek, uppmärksamhet och tid med vuxna och bra ekonomi.)
Svar på tråden Svårt att hantera sonen