Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Svårt att hantera sonen

Låter inte helt normalt om jag ska vara ärlig, kan ju finnas något bakomliggande där. Men, mindre skärmtid och mer energikrävande aktiviteter, OCH lugna aktiviteter där han får träna fokus och sitta still.

• Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2023-05-19 22:54:21 följande:

Det är inte normalt att slåss.

Använd skärm i lagom mängd, det låter som han t o m skulle behova det for att kunna varva ner.

Men inte sista timmen före läggningen iaf.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-19 23:19:22 följande:

Det är en kvalificerad gissning med tanke på att han är bråkig och har fyra syskon. Det är svårt att ge uppmärksamhet till så många barn. 

Bråkiga pojkar beror oftast på att de söker negativ uppmärksamhet pga brist på positiv uppmärksamhet. 

Man kan säkert argumentera för den saken hemma, men hur är det med skolan då? Jag upplever att skolor är bra på att ge uppmärksamhet till barn, särskilt vet de så klart just detta du skriver och skulle i så fall arbeta mer med att ge positivt uppmärksamhet till just denna pojke, skulle man tro. Ändå springer han in och ut ur klassrummet, stör sina vänner, pratar rakt ut, har dåligt fokus, bråkar och slåss. Är denna pojke "osynlig" för hela världen då, både hem, skola och vänner, eller skulle det kunna finnas någon annan förklaring? Ett barn som mår dåligt i en miljö visar ofta andra mönster i andra miljöer men den här pojken beter sig ju "illa" lite överallt.

Jag tycker fortfarande att fokus borde vara på att bearbeta hur han har det hemma för där finns definitivt en hel del att förbättra, men jag undrar om det verkligen är så att den delen kan påverka honom så mycket att han beter sig som han gör i skolan. Vad har du för teorier?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 10:06:58 följande:

Normalt sett har ju skolan väldigt lite möjlighet att ge extra uppmärksamhet till barn som har behov av det, som inte får tillräckligt hemma. Ofta är det ju en lärare per klass på kanske 25 till 28 andra små barn. Hur skulle denna lärare kunna uppmärksamma en pojke med extra behov av uppmärksamhet så mycket att det kan kompensera? Det är inte möjligt. Det skolan brukar göra, enligt min erfarenhet, när det finns en pojke som stör för mycket, är att ta in en resurs som punktmarkerar denna kille. 

Det kan ju också vara så att det finns andra pojkar som stör ännu mer i skolan och gör det svårt för TS son att koncentrera sig. Jag skulle rekommendera TS att ta ledigt en dag och vara med i skolan för att se hur det står still.

Man måste också komma ihåg att pojkar mognar flera år senare än flickor, generellt. Att en liten pojke har spring i benen och inte har så lätt för att koncentrera sig är inget konstigt alls. Att han slåss är värre och tyder på att han inte mår så bra. Innan man drar in BUP bör man först prova om mer uppmärksamhet hemma och mer fysisk träning kan förbättra för pojken. Speciellt någon typ av organiserad idrott tror jag vore jättebra för denne lille kille. Simning, friidrott , karate, judo, tennis. Kanske inte i första hand en lagidrott om han inte visar särskilt intresse för detta. 

Förutom idrott behöver en livlig liten kille också nedvarvning, tex att mamma eller pappa läser högt i en spännande bok en stund varje dag. En lugn stund ensam med mamma eller pappa, helst pappa om det är möjligt. 

Som lärare som har just sådana elever skulle jag säga att det är väldigt lätt. Det tar inte mer än någon sekund att ge några snälla ord, en vänlig blick, ett leende. Man skapar en relation, bekräftar och "ser" eleven. I år har jag bara fem sådana elever, fyra av dem i en klass (jag jobbar deltid, annars hade jag garanterat haft fler). Jag har lyckats vända samtliga ur deras olika negativa attityder och har en mycket fin relation till dem. En av de fem kommer jag att ha i två år till, han kommer att ha lugnat ner sig rejält till hösten och jag är glad för hans skull :) Om man inte jobbar inom skolan kanske man tror att det är enorma insatser som behövs men det är faktiskt väldigt "lätt", men det kan ta lång tid om man träffar någon som mår riktigt dåligt eller som har fått ett dåligt bemötande från vuxna tidigare.

Det låter som en bra idé att ts följer med en dag som tyst åskådare. Då vet hon hur sonen beter sig, hur dynamiken i klassen fungerar, relationen med läraren och vad hon då kan prata med sonen om efteråt, var krutet ska läggas. Det behöver ju inte bara vara fritiden som påverkar, så klart.

Jo jag föreslog något liknande i min första kommentar, om än inte lika tydligt. Fysisk aktivitet är ett måste för rörliga barn, men också lugna stunder och kvalitetstid med föräldrarna. Läsning är bra, jag förespråkar också kreativa aktiviteter som balans där.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2023-05-20 12:15:58 följande:
    Du låter engagerad och talangfull men långt ifrån alla lärare har den förmågan och orken. 
    Tack {#emotions_dlg.flower} Som du säger har inte alla samma förutsättningar, tyvärr.
Svar på tråden Svårt att hantera sonen