Svårt att hantera sonen
Låter inte helt normalt om jag ska vara ärlig, kan ju finnas något bakomliggande där. Men, mindre skärmtid och mer energikrävande aktiviteter, OCH lugna aktiviteter där han får träna fokus och sitta still.
Låter inte helt normalt om jag ska vara ärlig, kan ju finnas något bakomliggande där. Men, mindre skärmtid och mer energikrävande aktiviteter, OCH lugna aktiviteter där han får träna fokus och sitta still.
Det är inte normalt att slåss.
Använd skärm i lagom mängd, det låter som han t o m skulle behova det for att kunna varva ner.
Det är en kvalificerad gissning med tanke på att han är bråkig och har fyra syskon. Det är svårt att ge uppmärksamhet till så många barn.
Bråkiga pojkar beror oftast på att de söker negativ uppmärksamhet pga brist på positiv uppmärksamhet.
Normalt sett har ju skolan väldigt lite möjlighet att ge extra uppmärksamhet till barn som har behov av det, som inte får tillräckligt hemma. Ofta är det ju en lärare per klass på kanske 25 till 28 andra små barn. Hur skulle denna lärare kunna uppmärksamma en pojke med extra behov av uppmärksamhet så mycket att det kan kompensera? Det är inte möjligt. Det skolan brukar göra, enligt min erfarenhet, när det finns en pojke som stör för mycket, är att ta in en resurs som punktmarkerar denna kille.
Det kan ju också vara så att det finns andra pojkar som stör ännu mer i skolan och gör det svårt för TS son att koncentrera sig. Jag skulle rekommendera TS att ta ledigt en dag och vara med i skolan för att se hur det står still.
Man måste också komma ihåg att pojkar mognar flera år senare än flickor, generellt. Att en liten pojke har spring i benen och inte har så lätt för att koncentrera sig är inget konstigt alls. Att han slåss är värre och tyder på att han inte mår så bra. Innan man drar in BUP bör man först prova om mer uppmärksamhet hemma och mer fysisk träning kan förbättra för pojken. Speciellt någon typ av organiserad idrott tror jag vore jättebra för denne lille kille. Simning, friidrott , karate, judo, tennis. Kanske inte i första hand en lagidrott om han inte visar särskilt intresse för detta.
Förutom idrott behöver en livlig liten kille också nedvarvning, tex att mamma eller pappa läser högt i en spännande bok en stund varje dag. En lugn stund ensam med mamma eller pappa, helst pappa om det är möjligt.