Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 14:00:10 följande:
Varför skulle man STRUNTA i alkoholens skadeverkningar bara för att man inte vill att cannabis ska vara lagligt? Tycker man att det räcker med en laglig drog, lär man väl inte strunta i det, snarare tvärtom?
När det gäller minskad gängkriminalitet relaterat till cannabis, så verkar det snarare som att gängkriminaliteten totalt sett blivit oförändrad i de länder där cannabis inte är totalförbjudet. Snarare ett nollsummespel, alltså.
Jag kan abslout ha fel, men jag tar gärna emot länkar som visar något annat.
Liniss skrev 2023-05-17 13:43:03 följande:
Vi har redan en laglig drog som ställer till med betydligt mer oreda än vad cannabis gör, alkohol. Det är inte cannabis man ska vara rädd för. Cannabis bör verkligen legaliseras. Med en legalisering följer ökad kontroll och säkerhet. Det ska vara ett reglerat försäljningssystem, som det vi har med alkohol och tobak.
Visst har vi det, och då behöver man ju inte tycka att det vore en bra idé med ytterligare en laglig drog, som också den ställer till med oreda i viss omfattning.
Det finns inte många svenskar som kallar folk som dricker alkohol ibland för a-lagare, men om en person röker på en gång i sitt liv så är man en pundare. Jag förstår det du säger, angående att man tycker att det räcker med en laglig drog och att vi inte behöver fler, men förstår du det jag säger?
Det jag menar är följande; hur kan man sitta och prata om hur dåligt det är med cannabis/hasch, och att vi absolut inte ska legalisera det, samtidigt som man inte har något emot att alkohol är fullt lagligt? För det är ju det de flesta här gör.
Jag har inte sett en enda person här som säger att alkohol inte heller ska vara legaliserat, folk verkar snarare tycka att det ska vara det, men inte cannabis. Hur försvarar man det? Det låter ju helknäppt. Hur kan man tycka att alkohol (som faktiskt är skadligt), ska vara lagligt? Men inte cannabis, som man faktiskt inte ens kan dö av? Det blir ju jättekonstigt och faktiskt helt motsägelsefullt om man tycker att alkohol SKA vara lagligt men inte cannabis? Alkohol är ju mycket farligare än vad cannabis är, så hur försvarar man det resonemanget? Vi har redan en laglig drog men man kan ju faktiskt tycka att den drogen (alkohol) ska vara olagligt här. Varför ser jag ingen här som tycker det? Handlar det kanske om okunskap och att man tror sig vara bättre än folk som röker på, trots att man själv dricker alkohol?
Säg nu inte att man faktiskt kan tycka att det räcker med en laglig drog - så du menar alltså att det är rimligt att tycka att en drog som är skitfarlig ska FORTSÄTTA vara laglig, men inte cannabis som inte ens är dödligt? Om man nu tycker att cannabis är så hemskt och farligt hur kan man då tycka att alkohol ska fortsätta vara lagligt? Då borde man ju rimligtvis tycka att vi ska kriminalisera alkohol också, att alkohol också ska vara olagligt. Annars blir det ju en väldig dubbelmoral i det hela.
Kan se senare om jag hittar något om gängkriminaliteten totalt sett, är på jobbet nu, men oavsett så lär den ju (och har) minska/minskat när det gäller kopplingen till just cannabis och det är väl bra bara det? Legalisering av cannabis skulle ju troligtvis innebära att gängen får mindre inkomster och att deras förmåga till nyrekrytering minskar.