• Ostronflickan

🌷 Fler som ska ruva under Maj 2023?

Några som vill följas åt? 

Jag gjorde ET igår med en fin 5-dagars blastocyst och är alltså på RD1 idag. Vi har gjort IVF i Köpenhamn och kliniken har satt 12/5 som officiell testdag.. 

Det är andra behandlingen för mig (donerade spermier), men första insättningen. Jag är 27 år och vi har inga barn sedan innan. Har PCOS och enligt läkaren stor risk att bli överstimulerad om/när embryot får fäste (de kunde se lite vätska i magen). 

Vid äggplocket fick de ut 12 ägg varav 8 blev befruktade och utvecklades fint på dag2. Alla 8 hade nått till blastocyster och Embryologen valde att frysa ner 3 stycken 5-dagars och fortsätta odla 4 stycken till 6-dagars så vi väntar på besked om de sista.
    ⭐️🥚🌟

• Svar på tråden 🌷 Fler som ska ruva under Maj 2023?
  • Ostronflickan
    Nymphadora skrev 2023-05-01 15:56:13 följande:
    Hej!

Jag gjorde ET i torsdags 27/4 med ett 2-dagars från vår andra IVF-behandling. Vi fick 6 ägg denna gången, 5 som befruktades och 4 som hade fortsatt dela sig fint till dag 2. Är inne på ruvardag 4 idag och har också testdag 12/5! Följs gärna åt.  // Glad

Vad fint att ni fått så många embryon! Jag tänker mig att det ändå kan ingjuta visst lugn även om man såklart hoppas allt man kan på att det man fått ska fästa.

Vi vet inte än om vi fått några till frysen denna omgång men jag håller alla tummar jag har för att brevet som dimper ner så småningom säger att något av de kvarvarande 3 har gått att frysa. Första IVF-försöket fick vi bara en blastocyst på 10 ägg och den bestämde de sig för att frysa då jag hade lite vätska i magen. Tyvärr tog det sig inte den gången.

Men du fick sätta in trots risken för överstimulering? Har du känt av stimuleringen mycket?

Åh, välkommen till tråden! Vad roligt att vi har samma testdag! 🥰 Gjorde du också äggplock i tisdag då? 

Ja det känns tryggt att ha ett gäng i frysen, chansen är ju stor att iallafall någon av dem är vår små. Hoppas ni också får positiva frys-besked i veckan, det hjälper oss så mycket att inte tänka så svart/vitt och slippa känna att det är nu eller aldrig som jag ofta kan fastna i annars. 

Förra äggplocket (i Sverige) valde kliniken att göra totalfrys eftersom jag då också hade väldigt många äggblåsor på gång. Fick ta nedreglerande nässpray istället för Ovitrelle för att minska risken så visste redan innan äggplocket att jag inte skulle få tillbaka något. Trots att detta också var privat-finansierat upplevde jag inte att vi hade så mycket att säga till om utan läkaren gav tydliga besked om hur de ville göra med mig. 

Denna gången har kliniken i Köpenhamn varit mer liberala och väldigt inkännande för att det finns flera aspekter/risker med en totalfrys. Jag var också tydligt med att det var väldigt tungt för mig psykiskt att det blev totalfrys förra gången. Jag fick ta Ovitrelle nu och så skulle vi se hur det såg ut vid äggplocket och hur jag mådde dagarna efter. Läkaren rekommenderade totalfrys men lyssnade på oss när vi förklarade att vi gärna vill göra ett försök och att vi är införstådda med risker/symtom att hålla utkik efter. 

Jag har främst haft väldigt svullen mage, svårt att gå/vrida/vända mig för att det spänner så mycket i äggstockarna och därför haft svårt att sova eller hitta bekväma ställningar. Inte svår smärta direkt men det har känts att det är riktigt trångt där inne! Sedan har jag varit lite andfådd typ. Vid insättningen hade jag som sagt lite vätska i magen men det känns redan mycket bättre idag, känner mig som pånyttfödd, är supernoga med att dricka minst 3 liter per dygn så kanske har hjälp kroppen på traven.. 

Känt mig så ynklig senaste veckan men är inte egentligen rädd eller oroad för överstimuleringen, blir det värre söker vi vård direkt. 🥰

• Ostronflickan

Vi bor i Göteborg så det är inte så många timmar att köra ner, har funkat att åka över dagen bara och jag har en snäll partner som trivs med att köra bil. 🥰 Vi har haft kontakt med gynekolog här i stan som gjort alla ultraljudsundersökningar så vi har bara varit nere i Danmark för äggplock och insättning, men ja.. Det blir lätt lite väl stort fokus på all logistik känner jag ibland.

Skönt med ICSI, det gjorde jag också första gången. Vet dock inte varför för verkar vara ovanligt när man använder donerade spermier.. 

Jag tror att jag max klarar mig tills på lördag morgon, då är jag på RD6 och 11 dagar efter ägguttag så då borde det ha chans att synas med känsligt test. Har börjat testa tidigt vid mina tidigare försök också och om det inte visar något ännu så är det ju inte kört och tycker det känns betydligt tryggare än att mensen överraskar. Och dessutom har jag alldeles för dåligt tålamod för att vänta haha 

Tror du att du lyckas hålla dig fram till testdagen? 

Har känt att det drar och molar lite i livmodern idag, men tar Lutinus x3 så är väl ingefär lika stor risk att det är biverkningar som riktiga symtom på att den lilla fäster sig idag 🙄🥲 

Svar på tråden 🌷 Fler som ska ruva under Maj 2023?