• Msofie

Varför blir jag inte gravid nu när det var så lätt tidigare?

Förstår att det kanske inte är det svaret du vill ha, men troligtvis beror det på tur/slumpen. Vi har genomgått en fertilitetsutredning som visade att varken jag eller min man har några hinder, trots det tog det två år och 2 IVFr. Kanske är det något dem inte kan se, eller har vi bara sjuk otur. Vi får väl se hur det går vid nästa försök.

• Msofie

Förlåt, jag läste för fort. Jag trodde att du beskrev att din första graviditet ledde till en bebis. Då är det lite annat som spelar in tänker jag. Tänker att det finns möjlighet för er att be om en utredning vid 12 månaders försök via landsting! 

• Msofie
    Anonym (L) skrev 2023-04-13 13:54:56 följande:

Har du kollat upp dina hormoner? Även din tarmhälsa? 

Vi gjorde en fullständig fertilitetsutredning! Så hormoner bland annat mättes. Har dock aldrig hört någon (känner flertal som genomgått utredningar) som har fått tarmhälsan uppkollade. Vad innebär det?
  • Msofie
    Elio3 skrev 2023-04-13 20:29:16 följande:

Tack för allt engagemang hörni :) börjar ju förstå nu att jag antagligen haft tur tidigare, och givetvis ska vi fortsätta försöka åtminstone ett år innan vi får söka hjälp privat. Vid eventuell fertilitetsutredning så kikar dom väl även på mannens spermier. Min kille är bara 31 år så hoppas och tror inte att det är något fel med spermierna, men who knows. 

Funderar om min ägglossning är typ svag på nåt vis.. har väldigt kort menscykel, cirka 23-25 dagar bara. Jag har börjat tempa för att verkligen se att jag har ägglossning och det verkar det som iaf. Gud man blir ju galen tillslut och testar allt?

Jag är ingen läkare eller expert, men en så kort cykel skulle kunna tyda på att något inte står helt rätt till. Ett befruktat ägg fäster generellt efter 8-10 dagar, och har din kropp redan gjort så du får mens då (dåligt förklarat, men kommer ihåg från flera år sen när jag var väldigt insatt att detta var en grej, så googla för mer ingående förklaring!) så kan det vara så att embryot inte får chans att fästa.
  • Msofie
    Elio3 skrev 2023-04-14 07:35:38 följande:

Har såklart funderat på det och googlat massor. Jag har läst mig till att ägget fäster 6-8 dagar efter befruktning, och jag brukar ha kring 10 dagar från äl till mens. Kanske är det på gränsen för kort, men har ju som sagt blivit gravid tidigare. Svårt också att göra något åt sin menscykel? Eller finns det nåt att göra? Läkemedel? 

Till min förståelse så kan det vara för lite progesteron produktion som kan leda till kortare cykel (har för mig även kan leda till återkommande missfall). Men som sagt, detta är bara utifrån den begränsade kunskapen jag har.
  • Msofie
    Msofie skrev 2023-04-14 19:20:05 följande:
    Till min förståelse så kan det vara för lite progesteron produktion som kan leda till kortare cykel (har för mig även kan leda till återkommande missfall). Men som sagt, detta är bara utifrån den begränsade kunskapen jag har.
    Och du kan nog kanske göra mindre själv men finns det en hormonell obalans finns det såklart läkemedel som kan åtgärda detta!
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid nu när det var så lätt tidigare?