Inlägg från: Anonym (nej inte så :)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nej inte så :))

Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma

Efter att ha kämpat själv med två föräldrar på varsitt håll i min uppväxt som har velat att jag ska hjälpa till, utan att jag fått kärlek eller bekräftelse emotionellt, så tycker jag detta låter kontrollerande. Det är du som har valt att få barn. Ditt barn har ingen skyldighet att göra något i ett hem som de inte har valt. Du måste få honom att vilja göra saker genom att inte blir arg, utan istället som något att göra ihop för att han med ska få ett fint hem att leva i. Och visar att du samarbetar. "Om du fixar disken så damsugar jag hallen". Sen göra checklistor som något roligt, inte allvarligt utan snarare se om det är något han gillar. Det är ju ett perfekt tillfälle för honom att bli strukturerad för sin egen framtid.
    Det är för många föräldrar som tror att det är okej att kontrollera sina barn i hemmet och inte koppla det med att de också måste känna sig uppskattade.

Dammsuger* Vet inte varför det blev sådär..

Anonym (duh) skrev 2023-04-07 02:17:56 följande:
    Oroa dig inte. Den där "ingen får ställa några som helst krav på mig eftersom jag inte bad om att födas"-attityden kommer du växa ifrån efter 15 års åldern. 
    Nej, det är nu när jag blivit äldre som jag insett hur fel det är av föräldrar att klaga på sina barn som om de vore objekt för att det aldrig städar och hjälper till hemma.
Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma