• aliciabonn

Angående SGI

Hejsan! Jag har en liten fundering angående ens SGI inför kommande föräldraledighet. Är det någon som vet om ens SGI är skyddad från förra arbetet om jag jobbade 8 månader i streck och sedan kom in på en utbildning på högskolan? Mitt kontakt avslutades i mitten av augusti och jag började på högskolan två veckor senare efter att ha tackat ja. Om jag hade anmält mig som arbetssökande under dessa två veckor hade det ju känts jättekonstigt eftersom jag redan var garanterad en plats på högskolan? Eller har jag förlorat mitt SGI nu för att jag under två veckor ?väntade? på att börja skolan?

Tacksam för alla svar som ges! Glad

• Svar på tråden Angående SGI
  • Ruter

Ja risken är stor att SGI nollades pga av glappet på 2 veckor. Även om det känns löjligt måste man skriva in sig på arbetsförmedlingen förts vardagen efter avslutat jobb/studier för att skydda sitt SGI även om annan sysselsättning väntar längre fram. 

• stylo

Jag fick ett sånt glapp :( hade timanställning, men jobbade heltid hela sommaren förutom en vecka innan kursstart. I och med att den "semestern" jag tog inte var betald och kontraktet tog slut så nollades SGI. Ficj frågan "skrev du in dig hos A-kassan?" Vilket jag tycker är sjukt larvigt. 

Men om du jobbat innan, eller haft betald semester, sjukskrivning eller varit inskriven i A-kassa får du föräldrapenning på 80% av vad du tjänat!

• fjanten

Men finns det inte numera något slags tre månader långt efterskydd av SGIn..? Ring och fråga!

• villervaller

Min SGI var nollad (självmedvetet val då jag inte tog tog ut dagar i den omfattningen jag var f-ledig). Men dag 1 när jag börja jobba igen och ansökte om föräldrapenning för några strödagar så fick jag tillbaka SGI eftersom jag förväntades ha en inkomst de kommande 6 månaderna. Mycket märkligt system det där?

Svar på tråden Angående SGI