Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 20:28:35 följande:

Ja, eftersom du påstod att det kändes konstigt och var en härskarteknik att be någon läsa vad som står. 

Ett rent känsloargument som dessutom blev gravt osakligt och personligt på en gång. 

Urtypen för vad som just dryftats med sak och person, saklighet och känslor etc. 

Jag har inte påstått att det 'kändes konstigt'. Det jag skrev var att be någon läsa vad man skrivit är en vanlig härskarteknik, och jag har dessutom sakligt motiverat varför. Det är inte jag som har gått på person och inte sak i detta, eftersom att kritisera eller argumentera emot vad som skrivits inte att diskutera person, det är att diskutera sak. Försöker du hävda motsatsen, ska du även motivera exakt vad i min argumentation som är känslomässig och varför.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 21:44:36 följande:

Ja, argumentation ingår i språk. Man lägger ganska stort fokus på just argumentationsteknik, netikett och källkritik. Och även om man nu tror att ens barn inte fått den informationen i skolan är det flathet att skylla på det och avsäga sig föräldraansvar i frågan. 

Unga beter sig bättre på nätet. Värst är den äldre generationen som varken lärt sig debattera eller hur nätet fungerar som engagerar sig i diverse missnöjesgrupper och annat.

Mina barn, födda under 00-talet, har inte fått lära sig detta i någon större utsträckning. Det är vi föräldrar som har fått gå igenom argumentering, logik och debatteknik med dem.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-15 21:03:38 följande:
    I skolan jobbar man väl med argumentation och källkritik och därmed subjektivitet och objektivitet. Känsloargument är ju inte undermåliga argument men man ska veta att de är just känsloargument och när de är relevanta och inte.
    Det beror säkert i viss utsträckning på läraren, men mina barn har inte fått med sig denna kunskap från skolan. De pratade mest om hur man strukturerar en argumenterande text med fem paragrafer (eftersom det var det som skulle examineras på Nationella provet, som jag förstod det).

Jag har jobbat som lärare på universitetsnivå, och jag har därför personlig erfarenhet av att se att det är beklämmande många studenter som inte har med sig detta från gymnasiet, trots att de uppenbarligen har godkända betyg i de ämnena. Vissa kan knappt skriva begriplig svenska (även de som har svenska som modersmål), och har man svårt att uttrycka sig i skrift blir det såklart även svårt att argumentera i skrift. Det är inte heller ovanligt att studenter brister i källkritik. Så, bara för att skolan ska lära ut det, betyder det inte att de med godkända betyg faktiskt får lära sig det.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 00:03:24 följande:

Aj då. Så då finns det en generation till som ropar härskarteknik hela tiden. Samtidigt som de inte vet vad det är. 

Tråkigt att deras lärare inte tagit till sig läroplanen. Mina barn har fått med sig det genom hela skolgången, en helt naturlig följd med så mycket digital undervisning.
    www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/kallkritik-for-yngre-elever
    Om så inte hade varit fallet hade jag påpekat det för lärarna. Mer effektivt än att i efterhand gnälla över att det "inte lärs ut"?

Brukar du skriva sådana här otrevligheter till andra under ditt eget nick också, eller gör du bara det när du är dubbelanonym?

Det är ganska ironiskt med tanke på att TS handlar om det här, att trycka ned andra (att insinuera att jag inte vet var härskarteknik är och att jag gnäller är två praktexempel på förminskningar).
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 07:40:43 följande:
    Dina påståenden som du bygger din argumentation på är felaktiga och hennes sakframställan ändras inte.

Det är INTE obligatoriskt att studera logik i skolan. Logik är en del av filosofiämnet som inte är obligatoriskt på alla gymnasieprogram, exempelvis inte på  naturvetenskapliga programmet.

Sedan sa hon INTE att hennes barn inte hade fått det utan att "har inte fått lära sig detta i någon större utsträckning. Det är vi föräldrar som har fått gå igenom argumentering, logik och debatteknik med dem."

Du avslutar din lögntriad med att påstå att hon avsagt sitt föräldraansvar i  frågan: "även om man nu tror att ens barn inte fått den informationen i skolan är det flathet att skylla på det och avsäga sig föräldraansvar i frågan" när hon tydligt berättar att: "Det är vi föräldrar som har fått gå igenom argumentering, logik och debatteknik med dem [barnen]."

Bravo! Hat trick i halmgubbar!

Sedan är det välkänt att universiteten gått ut med att kunskapsnivån generellt bland de som antas har sjunkit så det är inte alls konstigt om en lektor har lagt märke till kunskapsluckor hos studenter.
    Stringent och tydligt, tack!
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 18:51:10 följande:
    Igen. Hon "hasplar" inte ur sig något av det du påstår. Hon sa inte att hennes barn inte hade fått lära sig argumentation, logik och debatteknik i skolan utan hon tyckte att de inte hade fått lära sig det i någon större utsträckning, så föräldrarna jobbade mer med det med sina barn. Jättebra initiativ!

Eftersom lektorn tycks ha det aktuellt kunde du ju be lektorn snällt att få ta del av lektorns kunskaper istället för att ljuga om vad lektorn har sagt och bygga halmgubbar.

Du har ju förfasat dig över att andra bygger halmgubbar och då förstår jag inte riktigt varför du vill göra det så uppenbart själv. Eller kan det vara så att du faktiskt är blind för det?
    Akta dig. Bara att påpeka argumentationsfel är minsann en härskarteknik har jag fått lära mig, och man gör det för att man vill missförstå med flit och trycka till. Håhå jaja,. Solig
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 19:02:51 följande:
    Jag tyckte det var lätt att följa med i ditt resonemang men det kanske var för att jag läste bakåt. Jag tror att en del "missförstånd" ändå är genuina missförstånd för att man bara läser ett eller ett par inlägg och tappar något viktigt längre bak som gör att man ser senare inlägg i ett annat ljus. En del menar att man inte ska behöva vara "detektiv" och läsa bakåt, medan en del längre konversationer ändå nästan kräver det.
    Tack, skönt att höra.

Ja, kontext ska inte underskattas.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 19:06:47 följande:
    Gällde inte det bara när man påstår att det finns argumentationsfel där inga finns?
    Nej, tydligen inte. I alla fall inte när man påpekar TS med fleras argumentationsfel. Då är man bara ute efter att förminska dem. Dessutom är man en hycklare också. Inte för att de någonsin kan motivera på vilket sätt och varför, men en förminskande hycklare är man i alla fall.

(Märks det att jag är rätt trött på detta? Inte så att jag är upprörd eller arg, mest som att stilla sucka och skaka på huvudet.)
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 19:31:30 följande:
    Äh. Jag kunde ju inte hålla en "respektfull ton" för att jag frågade med citat vad någon menade. Tror gapa som en val och svälja är enda sättet att "visa respekt" enligt en dels standard.

Det där med självbilden igen. 
    Ja, kanske har det med självbilden att göra. Eller självkänslan. Att det är svårt att hantera allting som inte är strykningar medhårs, oavsett i vilken ton de framförs och oavsett om det är sakligt eller ej. Att allt sådant tas personligt.
  • Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 19:36:31 följande:

Jag är också trött, men även intresserad. Att påpeka argumentationsfel, att säga "läs igen", att ropa halmgubbe: dessa tre saker utan motivation av vad som är argumentationsfel, vad som är missförstånd och vad som är halmgubbe, allt detta kan vara härskarteknik eller ren slöhet, liksom att svepande tala om hyckleri utan att motivera vad som är hyckleri.
    Att motivera sitt svar långt är mer rättvist, eftersom andra då kan läsa och ta ställning till hur motiveringen sker. 

Jag är skolad i att hitta just argumentationsfel. Jag har väldigt lätt för att upptäcka sådana, och eftersom jag vill ha en saklig diskussion ofta, är jag inte heller rädd för att påpeka när någon går ifrån sakligheten.

Jag har märkt att en del har oerhört svårt att hantera detta. En typisk försvarsstrategi är just att försöka med olika typer av whataboutism/tu quoque, att de använder  'du använder minsann också härskarteknik/halmgubbar/whatever!'. Dessa brukar dock aldrig kunna motivera exakt vad i resonemanget som skulle vara just härskarteknik eller logiskt felslut. Kanske för att de egentligen inte har koll på definitionen av dessa.
    Jag ser inte detta som ett försök till härskarteknik, utan som en försvarsmekanism. Det här med att vissa skulle använda det som härskarteknik specifikt, har jag faktiskt aldrig upplevt, det fick jag höra första gången i samband med denna tråd. Vilket jag också uppfattar som en försvarsmekanism.
  • Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 19:41:16 följande:

Att tala om någons självkänsla är ett känsloargument som flyttar fokus från argumentationen, liksom att sätta olika diagnoser och antaganden om livssituation på andra, vilket har förekommit i samhällsdiskussioner tidigare. Jag har själv gjort mig skyldig till detta, just för att jag önskat ge igen på en person som talat i  svepande i ordalag om mig utifrån vad jag har berättat. Det blir lite knepigt. 

Visst är det så.
  • Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 20:19:54 följande:
    Jag uppfattar dig som saklig, men ibland lite självgod i dina övertygelser. Kan det vara det folk reagerar på? Jag säger detta för att vi kommunicerat i flera trådar och jag tror att du kan ta det. 
    Det är möjligt. Jag ska försöka tänka på att undvika det. Tack för inputen, det är alltid svårt att veta hur andra uppfattar en.
  • Embla twopointoh
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-18 08:28:14 följande:
    Ja, och en del projicerar denna oförmåga på andra. Det tar sig uttryck i att när de inte klarar av att föra en principiell diskussion anklagar de motdebattören för att ta åt sig och börjar ställa frågor om dennes personliga förhållanden i stället för att lägga fram argument i sak.
    'Offerkofta', 'nu blev du provocerad', 'någon tog uppenbarligen åt sig' och liknande är typiska exempel på detta, som vi också sett i tråden.
  • Embla twopointoh
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-18 09:15:52 följande:
    Eller "har du någon diagnos?" Påståenden om diagnoser är något folk kastar ut sig lite hur som helst nuförtiden så fort de stör sig på någon.
    Ja, det förekommer också.

En hel del av detta är försök att förminska och/eller avfärda andra, en annan sida av samma mynt är negativa epitet. Och det allt detta har gemensamt är såklart att diskutera person och inte sak.

• Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 09:27:21 följande:
    På ett sätt förstår jag det, eftersom vissa diagnoser gör att man har ett annat sätt att fungera på. Det kan vara ganska tydligt och någon ovan skrev om hur en vän brukade presentera sig: Hej, jag har Aspergers. Jag fick då intrycket att det var välavvägt och inte gjorde någon obekväm. Personen hade säkert tränat länge på att presentera sig så på ett avväpnande sätt. Avvikare kan samtidigt avfärdas med att antas ha någon diagnos, och därmed underförstått inte vara värd att lyssna till, i ungefär samma bemärkelse som jag använder "losers" ovan. Man kanske verkligen tycker att människor med diagnos, eller människor som är fattiga, eller människor som är eller har varit utsatta aldrig är värda att lyssna till. Jag har själv en indelning för att manövrera livet. En människa som visat sig kapabel till skrupellös manipulation vill jag helst hålla distans till, även om jag tycker synd om personen. Det måste vara mycket ensamt därinne. 
    Jag tycker det är skillnad på att någon säger att de har diagnos, och att andra sätter diagnos på personen för att de är irriterade på denna. (Nu pratar jag om FL specifikt)

• Embla twopointoh
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 12:42:27 följande:
    Alla som har diagnoser har ju inte fått den diagnostiserad eller är medvetna om att de har en diagnos.
    Det är sant. Men, det är ändå osakligt att försöka använda 'har du en diagnos, eller?' som någon typ av förminskning eller avfärdande. Det kan nog finnas tillfällen där det är relevant att ställa den uppriktiga frågan till någon, men jag vill påstå att de tillfällena är ovanliga i sammanhanget.
  • Embla twopointoh
    Freddie K skrev 2023-04-18 16:22:17 följande:
    Upplys mig. Vad skulle den poängen vara? Att han gjorde det för våra synders skull? Mina synder har då inte försvunnit i alla fall.
    Det teologiska resonemanget är att Jesus tog straffet för synden (döden) i andras ställe, så att de (resten av mänskligheten) inte behöver betala det priset för sina synder, utan kan leva i evighet i himlen istället för att dö i helvetet. Det är alltså inte synden som försvinner, utan konsekvenserna av den. Jesus betalade med sitt liv för att andra skulle få leva, typ.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?