• Anonym (bisse)

Folkbokföring vid separation

Har en pågående separation med två barn i bilden. Jag kommer flytta ut men mamman bor kvar på vår tidigare adress.

Osäker hur man gör med barnen dock. Skulle in och göra en flyttanmälan på Skatteverket i veckan och de ville så klart veta var barnen ska vara skrivna.

Ena är ju redan i skolåldern men den minsta har precis börjat på förskolan.

Vi kommer ha delad vårdnad 50-50.

Hamnar på andra sidan stan så ena kommer tillhöra ett annat upptagningsområde för skolan som det ser ut idag.

• Svar på tråden Folkbokföring vid separation
  • Anonym (Jur)
    Anonym (bisse) skrev 2023-04-04 08:54:47 följande:
    Folkbokföring vid separation

Har en pågående separation med två barn i bilden. Jag kommer flytta ut men mamman bor kvar på vår tidigare adress.

Osäker hur man gör med barnen dock. Skulle in och göra en flyttanmälan på Skatteverket i veckan och de ville så klart veta var barnen ska vara skrivna.

Ena är ju redan i skolåldern men den minsta har precis börjat på förskolan.

Vi kommer ha delad vårdnad 50-50.

Hamnar på andra sidan stan så ena kommer tillhöra ett annat upptagningsområde för skolan som det ser ut idag.

Ska ni ha 50/50 så kom överrens om bäst adress.
  • Anonym (japp)
    Anonym (Jur) skrev 2023-04-04 08:56:31 följande:
    Ska ni ha 50/50 så kom överrens om bäst adress.
    Ja, ta den adressen som blir bäst för skolgången.

Om ni föräldrar har olika förmåga att hålla reda på post och papper, kan det vara idé att barnen är skrivna hos den mest ordningsamma föräldern. 
  • Anonym (bisse)
    Anonym (japp) skrev 2023-04-04 08:58:11 följande:
    Ja, ta den adressen som blir bäst för skolgången.

Om ni föräldrar har olika förmåga att hålla reda på post och papper, kan det vara idé att barnen är skrivna hos den mest ordningsamma föräldern. 
    Vi är nog lika ordninggsamma båda två skulle jag säga. 

Blir väl annat när den yngre blir tillräckligt om vi nu vill ha in honom i en annan skola, om vi nu bor kvar på samma adress då.
Svar på tråden Folkbokföring vid separation