• Pemlan

Gravid efter missed abortion

Hej! jag blev gravid och fick i Vecka 13 konstaterat att mitt foster dött i vecka 10, blev inlagd och fick ta cytotec för att stöta ut fostret 13e februari. tror jag hade ägglossning i mitten på mars och vi försökte på nytt. nu i slutet av mars får jag ett svagt streck på gravtest senaste 4a dagarna och hoppas på att det är en ny graviditet och att det inte beror på att rester från tidigare graviditeten finns kvar. har inte fått positivt på digitalt test ännu. Jag har inte fått någon mens än och har gått 7 veckor sedan fostret stöttes ut. Fick ta blodprov som visade på <5 (4IU/L) av hcg hormonet idag. Någon som vet vad detta innebär för som jag förstått det så kan man inte ha så lågt hcg ifall man är gravid? Vad tror ni det svaga testet kan bero på? 

• Svar på tråden Gravid efter missed abortion
  • Maymom

Det kan ju vara kvar hcg efter missfallet. Tog du nåt test som var blankt däremellan? Man rekommenderas ju att ta test 2-3 veckor efter missfall för att ha koll så det minskar.
    med tanke på att ni hade sex då du tror ÄL var så kan det ju vara ny graviditet. Jag kan inte vilka siffror som är ok, kanske är det en normal graviditet kanske tidigt missfall på g. Ta nytt test om två dar och se om det ökar i styrka.

• Pemlan

Jag tog test och det var då så svagt så att de bara gick att antyda ett sträck i vissa ljus om man kollade riktigt noga, nu nör jag har tagit tycker jag att sträcket syns tydligare (se bild). Ska ta ett nytt gravtest imorgon och ska få ta ett till blodprov om 2 dagar?

• Pemlan

Vill ju så gärna att det ska vara en graviditet men vågar inte hoppas och blir samtidigt orolig att det ska vara rester från förra graviditeten :(

• Pemlan

sen är det också konstig ifall jag nu bara har 5IU/L, hur kan då testet ge utslag då det mäter först från 10??

• Maymom
    Pemlan skrev 2023-03-27 19:29:37 följande:

sen är det också konstig ifall jag nu bara har 5IU/L, hur kan då testet ge utslag då det mäter först från 10??

Ja det är märkligt. Strecket syns ju på bild dessutom så känns konstigt att det skulle vara spökstreck.
    Och om du tycker det är starkare nu än det du tog då borde det ju betyda att det är positivt.
    Spännande att se imorgon!😃 hoppas det syns en tydlig ökning då, men om det inte gör det behöver det inte betyda nåt, så tidigt är det enklast att se stegringen om man testar varannan dag.
  • Pemlan

Tog ett nytt test idag som var svagare så är nog inte gravid.. vet inte varför det var starkare och nu svagare, har ju inte heller fått någon mens efter att fostret stöttes ut vilket snart är 8 veckor sedan :( får se vad som sker imorgon men har inga höga förhoppninga..

Svar på tråden Gravid efter missed abortion