Vilka köper en begagnad bil?
Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?
Är det de som inte har råd att köpa en ny?
Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.
Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?
Är det de som inte har råd att köpa en ny?
Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.
När man vill ha en andra bil som ska användas korta sträckor, på dåliga vägar eller bara i bland, då är det vettigt att köpa begagnat. En 80-talsvolvo t ex. Skattebefriad, bra kvalitet och man kan fixa många småfel själv utan att behöva lämna in på verkstad.
Att köra begagnat är bättre för miljön.
Det är de som köper nytt som är de riktiga miljöbovarna.
Programmerar man bort adblue, egr och partikelfilter blir begagnade bilar dessutom ännu miljövänligare och håller längre.
Med tanke på TS tidigare trådar så får man ta frågan med en nypa salt och en stor portion förståelse. Sedan är det ju beklagligt att vissa tror att det bara finns två sorters bilar, sprillans nya och gamla skrothögar.
Jag kör min Saab från 2007.
22500 mil har den gått.
Jag skulle kunna lägga 500 k på en ny bil men varför göra det?
Totalt vansinne och slöseri med pengar. Min funkar utmärkt och är min ögonsten.
Kommer att köpa en bil som är 2-4 år gammal när jag hittar det jag letar efter.
Just nu tror jag inte det är läge för nyare bil då priserna är galna.
Jag väntar ett tag til och kör vidare med min 16 år gamla underbara Saab.
En bil från 2022 som gått 2000 mil är begagnad och mycket billigare än en ny, men ändå som ny.
Nästan alla som inte har tjänstebil väljer att köpa en begagnad bil,
eller borde välja att köpa en begagnad.
Det gäller åtminstone för alla som har något ekonomiskt tänk.
Undantaget de extremt få som inte behöver bry sig om ekonomin, som köper bilen kontant och inte har något behov av att placera motsvarande summa och som inte har något behov av att spara till sin pension.
Jag har varit bilägare i mer än 40 år, har ett bilintresse och jag har nog haft vad man kan kalla för ganska många bilar.
Det har hänt några gånger att jag har köpt ny bil och då har det framförallt varit tjänstebilar (alltså företagsägda) och i något enstaka fall har jag köpt nya bilar som jag ägt själv och då har det varit av icke rationella orsaker.
De allra flesta bilarna har varit begagnade. I ungdomen ganska mycket begagnade och senare i livet begagnade men så nya som det varit möjligt att finna till vettigt pris, helst bilar där fabriksgarantin fortfarande gäller.
Mina nya tjänstebilar har för företaget alltid varit dåliga affärer pga den fruktansvärda värdeminskningen. För mig personligen har det dock varit en god affär att kunna köra en ny bil och bara skatta för förmånsvärdet utan att jag själv direkt har drabbats av värdeminskningen.
Tvärtom har jag några gånger själv valt att köpa ut tjänstebilen efter tre år, till lågt restvärde, och det har alltid varit bra affärer för mig.
Rent generellt så är min rekommendation till alla privatpersoner att alltid köpa begagnad bil och aldrig en ny.
Den allra sämsta affären rent ekonomiskt har ju nu visat sig vara privatleasing. För mig ett helt obegripligt sätt att köpa bil
Jaa, det är väl vi som använder bilen som transportmedel och inte som kukförlängare. Skulle ALDRIG skuldsätta mig resten av livet för en jävla bil!!
Jag skulle säga att de som köper begagnad bil är de som är smarta ekonomiskt då att köpa en ny bil är en stor förlustaffär.
Senast jag ville köpa mig en ny bil asgarvade säljaren åt mig och berättade även mina önskemål för sina säljarkollegor som också skrattade så gissa om jag inte köpte någon ny bil utan behöll den jag redan hade.
Ville ha en ny BMW bakhjulsdriven, manuell, mekanisk handbroms, dragkrok och ett gäng hästkrafter.
De ville inte sälja manuell eftersom det inte finns någon andrahandsmarknad för det, så redan när de säljer nya bilar tänker de på hur det ska gå att sälja den igen om några år så väldigt många människor köper begagnade bilar och jag ser inget som helst fel i det.
Alla får väl göra som de vill. X-särbon vägrade nya bilar eftersom han älskar att skruva och greja själv.