• Challenger

    Vilka köper en begagnad bil?

    Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?

    Är det de som inte har råd att köpa en ny?
    Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
    Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.

  • Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?
  • Challenger
    Xlr8 skrev 2023-03-17 23:54:53 följande:
    Folk som inte är helt bakom flötet när det kommer till ekonomi eller inte har 2 siffrigt med miljoner på kontot.

    Både jag och min sambo betalar statlig inkomstskatt och har tillgångar/investeringar att sälja så vi kan täcka upp för motsvarande inkomster vi haft senaste 5 åren.
    Om vi är fattiga får någon annan bedöma.
    Som du förstår kan vi båda gå och impuls köpa fetaste Audi, BMW eller Volvo lokala handlaren har inne. 

    Men skulle nog aldrig görs det. Möjligen om jag skulle köpa en sport bil och räknar med att ha den tills begravning. 
    En bil för att flytta röven från a till b aldrig i livet.
    Då finns det roligare att slänga pengarna på.
    En bil vid 20k+ mil ja då känns det lite sunkigt. 
    Men vid 3k är dom som nya.

    Som du resonerar så hur gör du när du ska bo på hotell? Köper en ny säng med madrass å allt?
    Ofantligt mycket mer kroppsvätskor i dom madrasserna än i en normal bil stol.
    Har du köpt eget helt nytt flygplan när du ska på semester också?

    Hört talas om recond, byta klädsel?
    Din syn på saker och ting är något skev. Men vore en lyx att ha och utan problem leva upp till dom förväntarna.
    Ha ha! Du kanske borde dra den om Rövluvan också?! Sitta här och raljera om hur mycket pengar man har samtidigt som man rattar runt i en gammal skitbil är ju oerhört patetiskt! Tänker du inte på miljön? 
  • Challenger
    Xlr8 skrev 2023-03-18 07:53:34 följande:
    Ööö du får tro vad du vill men antar att du anser att jag inte är fattig. 
    Rödluvan överlämnar jag åt dig, du kan ju fortsätta med ditt sago berättandet.

    Du gör en massa antagande utan belägg för ens en ppm. 

    Du försöker svart måla mig och få mig att framstå som att jag är värsta miljöboven.
    Allt detta baserar du på att jag inte tänker köpa en bil med 0 mil på mätaren. Därför är skulle jag köra runt i en skitbil och strunta i miljön.

    När mellan 0 och 3000 mil blir en bil en gammal skit bil.?
    Vilka studier tolkar du felaktigt att det är mer miljövänligt att köpa en 0 mils bil och än att köpa någon annan bil med 3000mil + och eller att fortsätta köra den bilen man redan har oavsett märke, modell, ålder och drivmedel?

    Du ägnar dig åt person angrepp, härskar tekniker, drar slutsatser utan tillstymmelse till belägg för dom och saknar grundläggande förståelse för ekonomi och fysik. Ändå kallar du mig patetisk??
    Det var ju lite roligt faktiskt.
    Men jag särskriver i vart fall inte och tjänar antagligen mer pengar än vad du gör. Skrattande
  • Challenger
    lövet2 skrev 2023-03-18 09:03:31 följande:

    När man vill ha en andra bil som ska användas korta sträckor, på dåliga vägar eller bara i bland, då är det vettigt att köpa begagnat. En 80-talsvolvo t ex. Skattebefriad, bra kvalitet och man kan fixa många småfel själv utan att behöva lämna in på verkstad.


    Det kan jag absolut ha förståelse för. Inser att min trådstart kanske var lite provokativ. Just riktigt gamla bilar har ju fördelen att de är enkla att reparera och billiga att äga. Däremot skulle jag inte vilja äga en 5-10 år gammal bil. Speciellt inte en elbil. 
  • Challenger
    Sk007 skrev 2023-03-18 09:14:29 följande:

    Att köra begagnat är bättre för miljön.
    Det är de som köper nytt som är de riktiga miljöbovarna.

    Programmerar man bort adblue, egr och partikelfilter blir begagnade bilar dessutom ännu miljövänligare och håller längre.


    Ja, eller hur?? Skrattande

    Du kan söka livstids medlemsskap i Greenpeace och Naturskyddsföreningen efteråt. En sådan bil skulle inte passera bilprovningen någonstans, förutom just i Sverige. Skittrevligt att plocka bort partikelfiltret på en gammal fuldiesel. Sotiga avgaser som lägger en fet rökridå bakom bilen när man kommer åkande. 
  • Challenger
    Anonym (Mx) skrev 2023-03-18 09:52:43 följande:

    Med tanke på TS tidigare trådar så får man ta frågan med en nypa salt och en stor portion förståelse. Sedan är det ju beklagligt att vissa tror att det bara finns två sorters bilar, sprillans nya och gamla skrothögar.


    Lite tillspetsat så är det ju så. 
  • Challenger
    Anonym (2007) skrev 2023-03-18 14:17:04 följande:

    Jag kör min Saab från 2007.
    22500 mil har den gått.

    Jag skulle kunna lägga 500 k på en ny bil men varför göra det?
    Totalt vansinne och slöseri med pengar.  Min funkar utmärkt och är min ögonsten.
    Kommer att köpa en bil som är 2-4 år gammal när jag hittar det jag letar efter.

    Just nu tror jag inte det är läge för nyare bil då priserna är galna.
    Jag väntar  ett tag til och kör vidare med min 16 år gamla underbara Saab. 


    Behåll du din gamla Saab. Den är stryktålig som få. Däremot tror jag det är ett misstag att köpa en 4 år gammal bil. Dagens bilar håller inte samma kvalitet som din pärla. Du kommer stå där utan garantier och med en plastig bil som spricker. Bättre satsa på nytt och behålla i tre år och gå vidare.
  • Challenger
    Gaskarl skrev 2023-04-03 19:17:55 följande:

    En bil från 2022 som gått 2000 mil är begagnad och mycket billigare än en ny, men ändå som ny.


    Men begagnatpriserna och den höga inflationen har ju gjort att många som köpt ny bil senaste åren ofta får tillbaks sina pengar när de säljer bilen efter några år och några tusen mil på mätaren. Finns även exempel på folk som gått plus. 
  • Challenger
    Anonym (De kloka) skrev 2023-04-03 18:50:59 följande:

    Nästan alla som inte har tjänstebil väljer att köpa en begagnad bil,
    eller borde välja att köpa en begagnad.
    Det gäller åtminstone för alla som har något ekonomiskt tänk.

    Undantaget de extremt få som inte behöver bry sig om ekonomin, som köper bilen kontant och inte har något behov av att placera motsvarande summa och som inte har något behov av att spara till sin pension.

    Jag har varit bilägare i mer än 40 år, har ett bilintresse och jag har nog haft vad man kan kalla för ganska många bilar.
    Det har hänt några gånger att jag har köpt ny bil och då har det framförallt varit tjänstebilar (alltså företagsägda) och i något enstaka fall har jag köpt nya bilar som jag ägt själv och då har det varit av icke rationella orsaker.
    De allra flesta bilarna har varit begagnade. I ungdomen ganska mycket begagnade och senare i livet begagnade men så nya som det varit möjligt att finna till vettigt pris, helst bilar där fabriksgarantin fortfarande gäller.

    Mina nya tjänstebilar har för företaget alltid varit dåliga affärer pga den fruktansvärda värdeminskningen. För mig personligen har det dock varit en god affär att kunna köra en ny bil och bara skatta för förmånsvärdet utan att jag själv direkt har drabbats av värdeminskningen.
    Tvärtom har jag några gånger själv valt att köpa ut tjänstebilen efter tre år, till lågt restvärde, och det har alltid varit bra affärer för mig.

    Rent generellt så är min rekommendation till alla privatpersoner att alltid köpa begagnad bil och aldrig en ny.

    Den allra sämsta affären rent ekonomiskt har ju nu visat sig vara privatleasing. För mig ett helt obegripligt sätt att köpa bil


    Fast begagnade bilar går ju sönder och det kostar massvis att laga.

    Sedan ska de servas på märkesverkstad vilket också är svindyrt. På en ny bil ingår oftast serviceavtal. 

    Den höga inflationen har dessutom drivit upp priserna på begagnade bilar något helt otroligt. En 10 år gammal V70 kostar ju 150 papp. Finns inte tillstymmelse till garanti och service och rep kostnaderna riskerar att bli betydande. 
  • Challenger
    Anonym (??) skrev 2023-04-03 21:33:30 följande:
    Ny bil är ingen garanti ... I somras rasade automatlådan på min V60 i 85 knut på E4 med husvagn bakom.
    Bilen var 1.5 år gammal nyservad och hade gått 3 500 mil.
    Volvo tog det som garanti men ... ska ju inte kunna hända. Inte på en Volvo kan man tycka. 
    Tog nästan tre veckor att få tillbaka bilen. 
    Sånt händer, men hade det hänt när bilen varit 10 år gammal och rullat 15 tusen mil hade den reparationen antagligen kostat 50 papp - minst. Ingenting hade täckts av vare sig Volvo eller maskinskadeförsäkringen. 
  • Challenger
    Anonym (Kukförlängare) skrev 2023-04-04 01:09:20 följande:

    Jaa, det är väl vi som använder bilen som transportmedel och inte som kukförlängare. Skulle ALDRIG skuldsätta mig resten av livet för en jävla bil!!


    Men att åka runt i en ny och fräsch bil innebär inte nödvändigtvis att det handlar om kukar hit och dit. 
    Man kanske bara vill ha ett problemfritt bilägande?

    Hur kul är det att åka runt i en skrotbil som rätt som det är kan lägga av runt nästa gathörn? 

    Om nya bilen finansieras med lån ser jag inget problem med det så länge det amorteras ned i minst samma takt som bilen minskar i värde. 
  • Challenger
    En glad tjej skrev 2023-04-04 07:29:36 följande:

    Jag skulle säga att de som köper begagnad bil är de som är smarta ekonomiskt då att köpa en ny bil är en stor förlustaffär.


    Kan du ge något exempel?
  • Challenger
    En glad tjej skrev 2023-04-04 08:34:41 följande:
    En ny bil förlorar åtskilliga tusenlappar bara du rullar ut dem från bilhallen. Det är väl ett bra exempel. 
    Nej, jag tycker inte det. Upphör värdeminskningen sen då? 

    Det man måste fråga sig är om värdeminskningen står i proportion till nyttan och nöjet. 

    Köper du ett par nya trosor, eller 1 liter mjölk går värdet också ned då de blivit använda. Köper du begagnade kläder också?
  • Challenger
    Anonym (M2) skrev 2023-04-04 12:13:35 följande:
    Det finns hjälp att få mot bacillskräck, du kan t.ex boka tid hos en kurator på din vårdcentral. 
    Mandel skrev 2023-04-04 12:35:54 följande:

    Senast jag ville köpa mig en ny bil asgarvade säljaren åt mig och berättade även mina önskemål för sina säljarkollegor som också skrattade så gissa om jag inte köpte någon ny bil utan behöll den jag redan hade.

    Ville ha en ny BMW bakhjulsdriven, manuell, mekanisk handbroms, dragkrok och ett gäng hästkrafter.

    De ville inte sälja manuell eftersom det inte finns någon andrahandsmarknad för det, så redan när de säljer nya bilar tänker de på hur det ska gå att sälja den igen om några år så väldigt många människor köper begagnade bilar och jag ser inget som helst fel i det.
    Alla får väl göra som de vill. X-särbon vägrade nya bilar eftersom han älskar att skruva och greja själv.



    Hudavlagringar, hår och skit. Bacillskräck eller ej så tycker jag det är snuskigt. 

    Angående nyköpt. Önskemål om manuell låda och handbroms så borde ju det vara egenskaper som mer tilltalar beg spekulanter. Nybilsköpare bryr sig inte om skiten går sönder efter några år. 

    Tror inte det finns någon tillverkare som har kvar handbromsspaken längre.
  • Challenger
    Anonym (Kukförlängare) skrev 2023-04-04 13:39:55 följande:
    Så antingen "en ny och fräsch bil" eller "en skrotbil som lägger av bakom nästa gathörn"? Är din värld så svartvit? En "äldre bil" behöver ju inte innebära en Flinta-bil.
    Vad föreslår du då? Tycker nyare beg bilar har skyhögt andrahandsvärde. M
Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?