• Xlr8

Vilka köper en begagnad bil?

Challenger skrev 2023-03-17 23:12:37 följande:
    Vilka köper en begagnad bil?

Vad är det för folk som köper en bil begagnad istället för en ny?

Är det de som inte har råd att köpa en ny?
    Är det inte lite som att köpa begagnat dasspapper?
    Känns lite ofräscht och allmänt olustigt.

Folk som inte är helt bakom flötet när det kommer till ekonomi eller inte har 2 siffrigt med miljoner på kontot.

Både jag och min sambo betalar statlig inkomstskatt och har tillgångar/investeringar att sälja så vi kan täcka upp för motsvarande inkomster vi haft senaste 5 åren.
    Om vi är fattiga får någon annan bedöma.
    Som du förstår kan vi båda gå och impuls köpa fetaste Audi, BMW eller Volvo lokala handlaren har inne. 

Men skulle nog aldrig görs det. Möjligen om jag skulle köpa en sport bil och räknar med att ha den tills begravning. 
    En bil för att flytta röven från a till b aldrig i livet.
    Då finns det roligare att slänga pengarna på.
    En bil vid 20k+ mil ja då känns det lite sunkigt. 
    Men vid 3k är dom som nya.

Som du resonerar så hur gör du när du ska bo på hotell? Köper en ny säng med madrass å allt?
    Ofantligt mycket mer kroppsvätskor i dom madrasserna än i en normal bil stol.
    Har du köpt eget helt nytt flygplan när du ska på semester också?

Hört talas om recond, byta klädsel?
    Din syn på saker och ting är något skev. Men vore en lyx att ha och utan problem leva upp till dom förväntarna.
  • Xlr8
    Challenger skrev 2023-03-18 04:25:08 följande:
    Ha ha! Du kanske borde dra den om Rövluvan också?! Sitta här och raljera om hur mycket pengar man har samtidigt som man rattar runt i en gammal skitbil är ju oerhört patetiskt! Tänker du inte på miljön? 
    Ööö du får tro vad du vill men antar att du anser att jag inte är fattig. 
    Rödluvan överlämnar jag åt dig, du kan ju fortsätta med ditt sago berättandet.

Du gör en massa antagande utan belägg för ens en ppm. 

Du försöker svart måla mig och få mig att framstå som att jag är värsta miljöboven.
    Allt detta baserar du på att jag inte tänker köpa en bil med 0 mil på mätaren. Därför är skulle jag köra runt i en skitbil och strunta i miljön.

När mellan 0 och 3000 mil blir en bil en gammal skit bil.?
    Vilka studier tolkar du felaktigt att det är mer miljövänligt att köpa en 0 mils bil och än att köpa någon annan bil med 3000mil + och eller att fortsätta köra den bilen man redan har oavsett märke, modell, ålder och drivmedel?

Du ägnar dig åt person angrepp, härskar tekniker, drar slutsatser utan tillstymmelse till belägg för dom och saknar grundläggande förståelse för ekonomi och fysik. Ändå kallar du mig patetisk??
    Det var ju lite roligt faktiskt.
  • Xlr8
    Challenger skrev 2023-03-18 08:54:16 följande:
    Men jag särskriver i vart fall inte och tjänar antagligen mer pengar än vad du gör.  // Skrattande
    Ok ja du skriver antagligen bättre än en med grav dyslexi.
    Vill du ha en applåd för din enorma bedrift?

Finns många som tjänar mer än mig. 
    Tjäna mycket pengar kommer rätt lågt på min prioriteringslista. Så vad du tjänar är tämligen ointressant. Men grattis i så fall, om du glädjes av det.
  • Xlr8
    ElbilsGusten skrev 2023-03-31 14:40:13 följande:

Hej!

Våra namn är Pontus och Gustav och vi är två studenter från masterutbildningen Marketing and Consumption på Göteborgs Universitet. Vi skriver ett arbete om vilka faktorer som påverkar konsumenters köp av premium-elbilar och skulle uppskatta om ni kan lägga 5-10 minuter på att genomföra enkäten. All er information kommer att hanteras anonymt och ingen utomstående kommer kunna ta del av svaren. 

Genom att slutföra enkäten kommer ni ha möjligheten att delta i en utlottning där ni har chansen att vinna ett SuperPresentkort till värdet av 1000 SEK som kan lösas in hos över 100 butiker, exempelvis H&M, Åhléns, NetOnNet, IKEA m.fl. 

Svensk version av enkäten:
    https://link.webropolsurveys.com/S/C4256AF514B7F55B

English version of the survey:
    https://link.webropolsurveys.com/S/19085A5264D8470C

Känns som ni tagit genetiskt skapad undersökning. Relevansen i frågorna känns ibland tämligen låg. Rätt sunkig attityd som förutsätter man inte har några egna värderingar och sätt att tänka, utan man bara är någon hjärndöd som måste lyssna på omvärlden och grupptrycket.

Ingenstans har ni med den ekonomiska aspekten, eller seriösa för nackdelar med el bil. Ni ställer tämliga självklara frågor(kommer man ha råd, räcker räckvidden mm.)
    Rätt få impuls köper saker för 500 000+, lite mer efter tanke ingår oftast i liknande köp.

Svaren kommer bli väldigt roliga och enkelt att passa in till det ni vill. Men dom inte kommer säga mkt. Med all välmening, ta en djup fundering angående hur ni vill utföra vidare arbete med ert ex job.

Rekommenderar starkt att läsa på om forskningsmetodik och intervjuer/enkäter för eran ändamål.
Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?