• villervaller

Hjälp! Råkade beställa från Kyrkoskatten.se

Ballina skrev 2023-03-08 12:53:17 följande:
    Jo alltså jag mailade dem så fort jag insåg mitt misstag. Dock är de fräcka och skickar inte fakturan förrän 14 dagar har passera och därmed ångerrätten. Så jag mailade dem bara att jag precis gjort en beställning som jag ångrar, hade ju dock inget referensnummer eller något eftersom jag aldrig fick det. Endast mitt namn.

Räcker det ändå?
    Det räcker, spara mejlet. 
    Bestrid alla fakturor, även om det går till inkasso. De enda som kan driva in en skuld är Kronofogden och har du bestridit fakturan så skickar Kronofogden det till rätten om skojarna vill driva det så långt. Det kostar dock mycket pengar för dom och de kommer garanterat förlora så lär inte hända.
    Kasta inte in handduken eller låt dom skrämma dig.
  • villervaller
    alexias mamma skrev 2023-03-09 05:54:02 följande:

jag förstår att det kan kännas mycket med 2000 kr men snälla, försök tänka hur många som blir hjälpta av dessa pengar. Kyrkan finns alltid öppen för dig och alla du känner.

För att sätta detta inlägg i perspektiv så är Svenska kyrkan en av landets största markägare med 400 000 hektar produktiv skogsmark, dess samlade tillgångar uppgår till 90 miljarder kronor där även värdepapper ingår. Trots detta är det en liten del av avkastningen från tillgångarna som går till verksamheten. Istället används inkomsterna från kyrkoskatten i första hand till att bedriva verksamheten. Resultatet från 2021 uppgick till när 4 miljarder.
Svar på tråden Hjälp! Råkade beställa från Kyrkoskatten.se