• Anonym (Skuldsatt)

Samlingslån trots skulder

Av olika anledningar för flera år sen drog jag på mig en del skulder. Har haft löneutmätning samt avdrag från barnbidraget under flera år nu. Har även gjort flera avbetalningsplaner med diverse inkassobolag nu. Betalar en hel del sammanlagt på dessa skulder och jag hade tjänat på att få ett samlingslån och betala in rubbet och bara haft ett lån att betala. Jag måste ha en medsökande isåfall så kanske det går att få ett sånt. Men det jag funderar på innan jag frågar nån är om man kan förhandla så att medlånatagaren försvinner efter ett tag? Jag vill inte binda upp en annan människa för flera år framåt pga mitt dåliga beslut. Betalningsförmågan finns. Nån som haft höga skulder och lyckats få ett samlingslån ens? Får man pengarna på kontot så man själv kan sitta och ringa runt och lösa sina skulder? Jag vill gärna ha det nöjet och se allt försvinna.

• Svar på tråden Samlingslån trots skulder
  • Anonym (....)

Medlåntaren kommer inte försvinna efter en tid. Tar man ett lån tillsammans med någon annan så har man solidariskt betalningsansvar. Det innebär att om du struntar i att betala så får sen andra betala och vise versa. 

• Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (....) skrev 2023-02-25 14:49:38 följande:

Medlåntaren kommer inte försvinna efter en tid. Tar man ett lån tillsammans med någon annan så har man solidariskt betalningsansvar. Det innebär att om du struntar i att betala så får sen andra betala och vise versa. 

Vet väl jag med att en medlånatagare är betalningsskyldig att betala om jag sköter i det. Menade om det går att förhandla bort när man skött betalningen under en längre tid. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2023-02-25 15:11:34 följande:
    Vet väl jag med att en medlånatagare är betalningsskyldig att betala om jag sköter i det. Menade om det går att förhandla bort när man skött betalningen under en längre tid. 
    Nej, det gör det inte. Däremot kanske du kan ta över lånet helt och hållet efter en tid, om banken bedömer att du klarar det. 
  • Anonym (Öööh?)
    Anonym (....) skrev 2023-02-25 15:18:39 följande:
    Nej, det gör det inte. Däremot kanske du kan ta över lånet helt och hållet efter en tid, om banken bedömer att du klarar det. 
    Ja det är väl exakt det TS menar...
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (Öööh?) skrev 2023-02-25 15:37:33 följande:
    Ja det är väl exakt det TS menar...
    Exakt, tack så mycket 
  • Anonym (Gjort)

Du kan ofta välja om du betalar in själv  efter att du fått summan på ditt konto eller om du ger dem alla uppgifter och de betalar skulderna. 
    Kruxet kan bli om du inte klarar av att plötsligt ha dessa pengar och väljer att göra något annat med en liten summa. Har du ett spelberoende till exempel så är det bäst att låta de betala i stället. 

Men jag förstår känslan av att betala bort dem själv.

• Anonym (....)
    Anonym (Gjort) skrev 2023-02-25 17:08:28 följande:

Du kan ofta välja om du betalar in själv  efter att du fått summan på ditt konto eller om du ger dem alla uppgifter och de betalar skulderna. 
    Kruxet kan bli om du inte klarar av att plötsligt ha dessa pengar och väljer att göra något annat med en liten summa. Har du ett spelberoende till exempel så är det bäst att låta de betala i stället. 

Du tänker att medlåntaren ska betala ts lån? 
    Varför ska denne göra detta? 
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (Gjort) skrev 2023-02-25 17:08:28 följande:

Finns inget beroende av varken spel, droger eller alkohol. Vill verkligen bara bli av med skiten nu och verkligen börja om på nytt :)
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (....) skrev 2023-02-25 17:13:43 följande:
    Du tänker att medlåntaren ska betala ts lån? 
    Varför ska denne göra detta? 
    Jag talar naturligtvis om den banken där  ts eventuellt tar sitt samlingslån. De kan lösa alla skulder eller så sätter de  pengarna på ts konto och ts löser sina skulder själv. 
    Missförstår du med vilje? Ts förstod iaf. 
  • Anonym (Skuldsatt)

Verkar stört omöjligt att få ett lån för att få ner kostnaderna :(  jaja, bara fortsätta att betala och se glad ut och se om man kan samla ihop längre fram.. 
    Nån som varit i liknande sitts och har nåt tips? 

• Anonym (skuldsatt så in i)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2023-03-21 14:57:24 följande:

Verkar stört omöjligt att få ett lån för att få ner kostnaderna :(  jaja, bara fortsätta att betala och se glad ut och se om man kan samla ihop längre fram.. 
    Nån som varit i liknande sitts och har nåt tips? 

Det kan nog vara svårt, ja. Betalar du på ett vettigt sätt? Eller går det på slentrian? Jag ser att du gjort avbetalningsplaner med några inkassobolag, men hade du en samlad bild när du gjorde de avtalen? Gjorde du en uträkning med alla dina skulder för att se vilken du bör satsa på att betala av först? Har du en budget för resten av livet som faktiskt går att leva på? Har du fortfarande utmätning hos kronofogden?
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (skuldsatt så in i) skrev 2023-03-21 15:14:08 följande:
    Det kan nog vara svårt, ja. Betalar du på ett vettigt sätt? Eller går det på slentrian? Jag ser att du gjort avbetalningsplaner med några inkassobolag, men hade du en samlad bild när du gjorde de avtalen? Gjorde du en uträkning med alla dina skulder för att se vilken du bör satsa på att betala av först? Har du en budget för resten av livet som faktiskt går att leva på? Har du fortfarande utmätning hos kronofogden?
    Kfm och fk drar pengar varje månad.
    Inkassobolagen har jag inte tänkt så långt på faktiskt, fick erbjudande från ett i höstas om att göra upp en avbetalningsplan på en viss tid så skulle resten av skulden skrivas av, det nappade jag på såklart och den skulden är borta i april. Övriga jag bara gjort upp planer på. 3, kanske tom 4 skulder är betalda om ett år. Betalar in varje månad på dom planer jag har, försöker betala in mer än minimikravet på dom lägsta skulderna om ekonomin tillåter just då.
  • Anonym (skuldsatt så in i)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2023-03-21 15:25:57 följande:
    Kfm och fk drar pengar varje månad.
    Inkassobolagen har jag inte tänkt så långt på faktiskt, fick erbjudande från ett i höstas om att göra upp en avbetalningsplan på en viss tid så skulle resten av skulden skrivas av, det nappade jag på såklart och den skulden är borta i april. Övriga jag bara gjort upp planer på. 3, kanske tom 4 skulder är betalda om ett år. Betalar in varje månad på dom planer jag har, försöker betala in mer än minimikravet på dom lägsta skulderna om ekonomin tillåter just då.
    Hur mycket drar kronofogden? Hamnar du på deras förbehållsbelopp eller får du behålla mer? Om du år på lägsta, släpp resten av inkasso dit också utom den som är borta nu i april. 

Kolla de som du har avbetalningsplan på just nu. Bestäm en summa du kan betala extra varje månad, även om det bara är en hundring. Betala den extrasumman på EN av skulderna, den med högst ränta eller om du har en som du kan betala av på 2-3 månader. Lägg inte småslattar överallt, det är så man inte kommer någonstans. 

Resten av inkasso, som sagt, låt det gå till kronofogden och om du inte kan det för att det känns fel, betala bara ränta om det går, just nu. Sen när dina avbetalningsplaner är borta, ta ett samtal grepp om resten och beräkna avbetalning på innan du börjar betala på riktigt.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (skuldsatt så in i) skrev 2023-03-21 15:39:25 följande:
    Hur mycket drar kronofogden? Hamnar du på deras förbehållsbelopp eller får du behålla mer? Om du år på lägsta, släpp resten av inkasso dit också utom den som är borta nu i april. 

Kolla de som du har avbetalningsplan på just nu. Bestäm en summa du kan betala extra varje månad, även om det bara är en hundring. Betala den extrasumman på EN av skulderna, den med högst ränta eller om du har en som du kan betala av på 2-3 månader. Lägg inte småslattar överallt, det är så man inte kommer någonstans. 

Resten av inkasso, som sagt, låt det gå till kronofogden och om du inte kan det för att det känns fel, betala bara ränta om det går, just nu. Sen när dina avbetalningsplaner är borta, ta ett samtal grepp om resten och beräkna avbetalning på innan du börjar betala på riktigt.
     Fogden drar ca 2600 kr. Jag får behålla mer, det är därför jag gjort upp med inkasso. Har en skuld jag betalar 400 kr/mån, den tänkte jag minst dubbla efter april, den ligger på ca 8000 kr nu och är den som är lägst. Kommer att försöka öka inbetalning på en skuld när en annan försvinner. En avbetalningsplan ligger tom september, men då ska den omförhandlas till en ny och då tänkte jag försöka få bort lite ränta och avgifter så skulden sjunker och förhoppningsvis försvinner fortare.
Svar på tråden Samlingslån trots skulder