• Dgosi

Försöker bli gravid, högt BMI

Hej, jag har BMI 44,6 och längtar efter barn med min partner. 
    Jag undrar nu hur länge ni med samma BMI eller högre fick försöka för att bli gravida? Likaså hur ofta ni försökte? 
    Mvh En tjej som så himla gärna vill ha barn. 

• Svar på tråden Försöker bli gravid, högt BMI
  • Anonym (Loppan)

Hej,

Jag vill börja med att säga ge inte upp hoppet. Jag har ett liknande BMI och jag blev oplanerat gravid i höstas. Det kom som en chock men slutade dessvärre i missfall i ca v11.

Jag förstår din längtan för den bär jag också på. Vi trodde inte ens vi kunde bli gravida då vi antog att vi kanske väntat för länge. Vi hade hunnit landat i det och pratade om alternativa vägar när vi fick reda på graviditeten.

Vår längtan blev givetvis större efter missfallet och kanske kan vi bli gravida igen, vem vet. Jag varken tempar eller annat. Använder egentligen bara app för att följa mensen. När vi blev gravida hade vi sex som vanligt för oss dvs ca 2 dagar i vecka. Det har vi fortfarande men försöker få till det någon eller några extra gånger under den fertila fasen. 

• Anonym (Lia)

Har på 36 så kanske inte intresserad men tänkte berätta hur det varit för mig. Förra barnet försökte vi i 3 år och blev bara missfall på missfall men sen kom våran tös. Denna gång har jag haft flera missfall men även tagit 3 år. Nu är jag gravid i ve 36 och hade gett upp hoppet. Väntade missfall men han stanna kvar :) 

Min barnmorska har aldrig sagt något elakt om min vikt bara att bra att ha koll att jag inte går upp så mycket. Och det ha jag gjort utan besvär. Med mitt första barn , innan dessa 2 var jag smal med mina 60 kg och gick upp 40 😆

• GuldKvinnan

Hej! Jag har BMI på 38,6 och är 35 år, vi påbörjar snart vårt sjunde försök. Svårt att veta, det är ju helt normalt att det tar upp till ett år även för de som är normalviktiga men det är klart att jag tänker att både min vikt och ålder påverkar våra chanser negativt. Vi har inga barn sedan innan. Jag försöker gå ned i vikt. 

Tar också gärna del av fler historier + hur gamla ni är :)

• Anonym (Loppan)

Kanske ska tillägga att jag blir 37 år i år samt att vi inte har några barn sen tidigare. Vi blev som sagt oplanerat gravida. Vi tänkte helt klart att vi väntat för länge samt att övervikten ställde till det så vi planerade egentligen för nästa steg.

Men chansen att bli gravid finns ju uppenbarligen där även om man har ett högre bmi. Jag har funderat på att testa rosenrot och bidrottning gelé samtidigt som jag försöker hålla koll på kosten. Ärter dessutom kosttillskot och folsyra. Gör ni andra något speciellt?

• MammaTillFyraHoppasJag

Hejsan!
    Jag har också högt BMI som dig. Jag har haft lätt att bli gravid ändå. Jag har tre barn varav två av dem kom till på första försöket, en av dem kom till på andra eller tredje försöket. Nu är jag gravid med fjärde barnet, som kom till på fjärde försöket. Så visst kan det va lätt att bli gravid även om man har högt BMI 😋 Vi hade sex eller spruta in hans sperma med spruta varannan dag mensfria dagar.

Men för din egen hälsas skull (och bebisen) - försök rasa i vikt innan du blir gravid om du kan. Jag gick ner 6 kg, sen blev jag gravid, så då fick jag sluta banta och istället fokusera på att inte gå upp i vikt under graviditeten. 

Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet: har du svår fetma så blir graviditeten sjukt tung och jobbig, du riskerar att dö av havandeskapsförgiftning (jag va döende?), risken är stor att du inte har orken att föda ut barnet (barnet fastnar eller det blir akut kejsarsnitt) mm? Varje kilo du lyckas gå ner i vikt gör skillnad 💕

Lycka till! ✨

Svar på tråden Försöker bli gravid, högt BMI