• Anonym (Fattig-Stina)

Invasion av småkryp i skafferiet!

Jag har fått in en massa småkryp bland mina torrvaror. Ris, pasta, mjöl. Allt verkar krypa av små svarta insekter. Skulle helst vilja slänga allt men har inte råd. Passat på att köpa en massa torrvaror när de varit billiga och jag kan inte bara slänga allt.

Just nu ser jag bara till att skölja ris och pasta ordentligt och hoppas ungarna inte märker nåt. Så jävla ofräscht men jag ser inget alternativ? Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Invasion av småkryp i skafferiet!
  • Anonym (Eleonora)

Låter som du fått mjölbaggar

• Anonym (huga)

Jag skulle slänga. Det finns inte på kartan att jag äter parasiter och deras ägg och avföring! Eller serverar det till mina barn. Hellre äter jag bara havregryn tills lönen kommer. 

Du får sätta allt i burkar eller plastpåsar och knyta hårt när du köper nytt så att det nya inte blir infekterat.

och självklart städa ur skåpen mycket noga varje vecka. 

• Anonym (A)

Kan vara plattbaggar. Googla bilder och jämför sen ringer du Anticimex.

• Anonym (Dinah)

Tror det kan gå på hemförsäkringen, visserligen är det självrisk men du kan ju få tillbaka lite iaf!

• Anonym (f)

Nja...

Giving People eller liknande finns.

• Anonym (Beda)
    Anonym (Eleonora) skrev 2023-02-22 16:45:48 följande:

Låter som du fått mjölbaggar

Japp! 

Lägg maten i frysen i en vecka så dör de. De är ofarliga att äta, så om du känner att du måste behålla maten bara sila bort krypen. 

Dammsug och torka ur skåpen med fuktig trasa. Plocka ur hyllplanen (om det går) när du städar, för de gillar att bo i springan bakom dem. Om du har skåp där hyllorna vilar på pluttar som sticks i hål i skåpsväggarna - tejpa för hålen som inte används för där är det också mysigt att bo. 

Förvara maten i stängda plastpåsar eller täta burkar ett bra tag framöver. Det kan finnas djur eller ägg kvar trots frys och städ. 

• Yllop

Bor du i hyreshus måste du kontakta hyresvärden.
    Har du ohyra och inte meddelar värden och den sprider sig till andra lägenheter kan du i värsta fall bli vräkt.

• Avenia

Du måste ta tag i det nu.  De äter sig igenom papperspåsar som mjölpåsar mm. De är bra på att gömma sig så städa noggrant. Städa överallt där du har spannmål. Vi har haft mjölbaggar 2 ggr och mott 1 gång och jag har varje gång fått bort allt, vilket inte alla får. Man måste lägga ner flera timmar och vara noga. Lägg ALLT du haft i skafferiet som du tror klarat sig, i plastpåsar med klämma. För att förebygga, ha gärn allt i plastpåsar ett tag åtminstone.

• Anonym (Beda)
    Yllop skrev 2023-02-22 19:27:25 följande:

Bor du i hyreshus måste du kontakta hyresvärden.
    Har du ohyra och inte meddelar värden och den sprider sig till andra lägenheter kan du i värsta fall bli vräkt.

Anmäla till värden gör man väl om man fått in råttor eller kackerlackor, typ? Tror hyresvärdarna skulle få det rätt stressigt om folk ringde så fort de hittade smådjur i skafferiet. 

Så här skriver HGF: Hyresgästen har ett ansvar att nyttja sin bostad på ett sätt så att skadedjur och ohyra inte kan spridas. Det kan till exempel handla om att informera fastighetsägaren när skadedjur upptäcks, förvara mat på rätt sätt, och att samarbeta vid saneringar. 

• Anonym (Dinah)
    Anonym (Beda) skrev 2023-02-23 19:56:47 följande:

Anmäla till värden gör man väl om man fått in råttor eller kackerlackor, typ? Tror hyresvärdarna skulle få det rätt stressigt om folk ringde så fort de hittade smådjur i skafferiet. 

Så här skriver HGF: Hyresgästen har ett ansvar att nyttja sin bostad på ett sätt så att skadedjur och ohyra inte kan spridas. Det kan till exempel handla om att informera fastighetsägaren när skadedjur upptäcks, förvara mat på rätt sätt, och att samarbeta vid saneringar. 

Det beror ju på vilket slags kryp.
    Om man går via hyresvärden är det även de som betalar anticimex om det behövs att de kommer.
    Det är även bra att kontakta värden ifall problemet även kanske finns hos en eller flera grannar och anticimex måste gå till alla. Någon granne kanske har sanitär olägenhet och krypen kommer från denne och det vill nog gärna värden veta om i så fall.
  • Anonym (Beda)
    Anonym (Dinah) skrev 2023-02-23 20:54:39 följande:
    Det beror ju på vilket slags kryp.
    Om man går via hyresvärden är det även de som betalar anticimex om det behövs att de kommer.
    Det är även bra att kontakta värden ifall problemet även kanske finns hos en eller flera grannar och anticimex måste gå till alla. Någon granne kanske har sanitär olägenhet och krypen kommer från denne och det vill nog gärna värden veta om i så fall.

Ja, men mjölbaggar (som det definitivt låter som här) behöver man ju knappast anlita skadedjurssanering för. Det behöver bara städas. 

Men absolut, om de återkommer gång på gång och man misstänker att de sprids från grannen, då bör man kontakta hyresvärden. 

• Limajo

Töm skåpen, städa, städa, städa. Finns det gömmor du inte kommer åt (under fasta skåp), använd insektsmedel. Stoppa in alla nya varor i plastlådor/plastpåsar och förvara dem på annan plats tills du varit utan kryp i det infekterade skåpet. Det kan ta veckor att få kål på alla kryp!!!

Om du verkligen måste äta upp maten så frys den först i flera dygn. 

• Anonym (L)

Råkade själv ut för mjölbaggar för ett tag sen, de hade hittat ett öppnat paket våffelmix. Städade ur skåpet och la ut röd cederolja, gick igenom övriga torrvaror, slängde allt som var öppnat och i påsar, och la allt som var oöppnat i tättslutande glasburkar. Sen har jag inte sett några fler baggar.

• Yllop
    Anonym (Beda) skrev 2023-02-23 19:56:47 följande:

Den här personen blev av med sitt hyreskontrakt pga mjölbaggar.

lagen.nu/dom/rh/2017:23
  • Anonym (Beda)
    Yllop skrev 2023-02-24 17:25:55 följande:
    Den här personen blev av med sitt hyreskontrakt pga mjölbaggar.

lagen.nu/dom/rh/2017:23

Jo, men den hyresgästen åtgärdade ju inte problemet. Sa sig inte ens ha sett dem, trots att det var stora mängder. Grannar hade rapporterat att det luktade sopor från lägenheten och hyresgästen beviljades sedan boendestödjare. Det handlar mao inte om en i övrigt skötsam hyresgäst som råkat få in lite mjölbaggar i skafferiet. Det var baggar och flugor i hela köket. 

Det som nämns om lägenheten är det som är relevant för domen. Min gissning är att den var en rätt sorglig syn även i övrigt. En lägenhet som stinker sopor ända ut i trapphuset är inget bra ställe att bo på. En del människor hinner tyvärr må riktigt, riktigt dåligt innan hjälpen hittar fram. 

Svar på tråden Invasion av småkryp i skafferiet!