Inlägg från: MeIMyself |Visa alla inlägg
  • MeIMyself

Blödning efter ET

Missyou skrev 2023-02-21 12:31:25 följande:
    Blödning efter ET

Ni som gjort IVF när börja ni blöda efter ett ET  på ett 5-dagars när ni inte testades positivt på er officiella testdag?  

Nu har det kommit lite lätt ljusrosa som inte tidsmässigt kan vara nidblödning. Inte ovanligt för mig att det kommer lite ljusrosa när jag inte har mens och några dagar innan mens. Men antar det är upptrappning till mens som nu sker.

Hej,

Jag fick tillbaka en blasto också, ruvardag 7 började jag få rosa fytningar  och tyvärr blev det negativt men hoppas det blir positivt svar för dig. 
  • MeIMyself
    Missyou skrev 2023-02-21 13:55:39 följande:

Jag hoppas på positivt på den officiella testdagen, men  förra gången var det samma sak, en dags skillnad nu. 

Har du MelMyself lyckas med en IVF med vanlig svensk standard? Får man fråga om varit över det kritiska 35 när du gjort IVF ( då det är reducerat med bra embryo)?

Har för mig att jag läst att mena kan komma 1-2 veckor efter insättning och att man inte kan räkna som en vanlig cykel när det kommer till när mensen väntas.

Vårt första försök var nu i Februari och den blev negativ, jag är 32 om du undrar åldern :) 

är det er första försök också?

Jag har aldrig varit gravid innan 

• MeIMyself
    Missyou skrev 2023-02-21 15:13:44 följande:
    Det är mitt andra ET ( och andra IVF).  Söker mig vidare till annat behandlingsupplägg om detta inte funkar, något som är individanpassad och inte en mer eller mindre fastslagen mall som tycks gälla.
    Gör ni via lanstinget eller privat?

får jag fråga hur gammal du är ? 
    Jag har endometrios, så tror det är därför vi inte kan bli gravida.
    vet ni varför ni inte kan bli gravida?
  • MeIMyself
    Missyou skrev 2023-02-21 16:22:56 följande:

Jag tänkte köra landstinget men efter att pappret om att starta inte kommit efter ett år inskicket av utredning kände jag att jag inte hade råd att vänta ytligare 1,5 år som man minst kunde räkna med. Däremellan gick jag för att kolla upp min endromerios som upptäcks på utredningen och den nya gynekologen tyckte inte jag skulle vänta längre. Gynekologen vid utredningen ( jag var strax 35 fylld) sa att ett års väntan inte skulle göra någon skillnad , så glad att jag inte väntade in Landstinget. 

Gissar på ålder när jag är 36 ( då 1/4 embryon är normala) och endrometrios ( som jag misstänkt länge att jag haft). Men i Sverige låter allt med kvinnors underliv ? allt ser fint ut?. Även så har tongången varit vid utredning och IVF behandling. Så funkar inte detta ska jag kräva mig till mer utredning.

Svårt att veta om det är embryot som är 75 av ansvaret om det misslyckas och det inte testar om den är frisk här och inte kollar in livmodern för planering av embryo så vet jag inte om de är embryot som inte varit frisk eller om de har haft dåliga förutsättningar att fästa . De har iaf inre tagit några särskilda åtgärder för min endrometrios. 

Jag förstår dig, man vill ju veta varför? och om man kan göra något förebyggade.

När jag skulle få vår blasto tillbaka så sa embryologen den är mycket väl godkänd... vilket kändes så bra och läkaren sa allt är som det ska där under också, men varför blev det ingen graviditet då? 
    Alla frågor, skulle jag ha gjort annorlunda? Kommer vi aldrig kunna lyckas? Det gör väldigt ont, sen ska man gå igenom allt igen tills man lyckas... väldigt  jobbigt både psykiskt och fysiskt. 

• MeIMyself
    Missyou skrev 2023-02-22 13:57:46 följande:

Fått samma svar att de varit två mycket fina eller liknande. Om nu 75% är embryot som är fel och du är 32 år med väntade bra ägg ( och bra embryon) så borde det kunna vara något annat. Vissa menar på hur man lever efter återföringen spelar roll andra är det embryot set hänger på ( och miljön inne i kroppen).

Sedan är min uppfattning att man ska räkna med 3 omgångar färskt eller frysåterföring för att lyckas för där embryon inte granskas och kanske 4 i snitt för oss som är 35 och äldre. 

Hoppas du och din partner lagt undan för åtminstone en privat IVF, gärna 3 pack, då det inte är svindyrt  med 3 pack för ett par som använder egna könsceller  där den som ska bli gravid är under 35. 

För jag har fattat det som att genom landstinget är det en tid mellan behandlingarna och tid är embryon kvalité och kvantitet  och pengar .  Jag räkna på min ålder och tiden och statistiken och kände att jag kanske inte skulle få många ägg embryon och blastosyster om jag skulle köra landstinget om jag i slutänden ändå skulle behöva betala själv och kanske skulle behöva mer än 3 i och med att jag skulle vara betydligt äldre.

Hur hårt stimulerande blev du och hur många mogna  ägg fick du?

Jag mådde fysisk och psykisk bättre bättre under min 3 dje stimulering ( första avbryts för  understimulerad) mådde så dåligt som kom i fysisk form men var psykosomatiska säkert för nästan allt släppte när jag fick veta att jag slapp sprutorna , andra mådde jag ännu sämre då längden var länge och dosen högre, tredje mådde jag ganska bra även om tillväxten var låg, dosen högre och behandlingstiden längre men  jag hade gjort upp en reservplan och kände mig mer avslappnad. Så ha en reservplan så ni inte står där med er sista embryon eller blastosysta och misslyckad och undra vad gör vi nu. I din ålder kan man räkna med större chans till bladtosyster i frysen även om majoriteten inte får något dit ( men ofta är folk äldre vid  IVF som påverkar statistiken).

Sprutorna har varit värst, för mycket av det fysisk och psykiskt jobbiga satt i det, men det blev lättare med tiden, även de jobbiga ägglossningshämnde sprutorna blev något lättare de sista dagarna. Jag mådde inte dåligt om jag blev lite uppsvälld varken psykiskt eller fysisk, eller hormonellt påverkad, men väldigt illamående. 

Reservplan släppte lite av oron för mig. Jag söker mig utomlands men annat behandlingsprotokoll.

Tror landstinget sätter in minimum av resurser om inte något mer avvikande än endrometrios har upptäcks och det påverkar  nog resultatet.  Tabletterna man får i Sverige för att göra bättre miljö är inte tillräckligt sa någon. Men jag kan inte påverka mer eller får bättre som betalar men jag förlorar mindre tid och ägg och möjliga embryon att använda. 

Ja, jo vi har pratat om att vi kommer fortsätta privat om vi inte blir gravida av någon av försöken via landstinget. 

Jag började med Gonal F 125, men reagderade inte alls fick upp till 250 på slutet och då fick vi ut 15 ägg varav 8 blev befruktade men bara 2 blev blastocyster. 
    Ena fick vi tillbaka dag 5 och ena till frysen. 
    Nu ska vi få tillbaka den i frysen på vanlig cykel vilket känns helt sjukt hur skulle det fästa ? känns inte som att man ger den bästa förutsättningen till den... men vi får se..

Tydligen pågick det en studie just nu och ville man så kunde man använda lutinus men det avr frivilligt. 

vi har sen vännern som har testat 2 gånger utomlands men det har heller inte fungerat för dom :( dock är det manlig faktor hos dom. 

• MeIMyself
    Missyou skrev 2023-02-22 16:03:15 följande:

Det sägs att upprepa är det som ger framgång, men om man inte ändrar när något inte funkar ska man då upprepa på samma sätt?

Den manliga faktorn är jag inte så insatt på , men vet utoperera spermier, tvättning och befrukta varje enskilt ägg manuellt. Jag funderar varje enskilt om jag får påverka, för två fall bort pga dubbel befruktning. Kanske 2 omgångar är för lite. Men är det för påfrestande för kvinnan och mannen så kanske det får vara nog. Sedan ser det olika från land till land hur de gör.  Danmark ( som är populärt) skiljer sig inte mycket åt från Sverige förutom lite billigare, men de ger inte bättre chans till lycka. 

Valde du Lutinus? Kanske har med patientens ålder att göra, antal missfall/ misslyckade försök och inre faktorer om det är valbart, onödigt eller om det sätter in det. Vissa länder proppar en full med saker, mer än vad som kanske behövs andra inte tillräckligt för att det ska vara värt att ta det.

Man ska nog alltid se första omgången som en testomgång för att få till rätt dos, har hört och läst det.
    Så nästa gång kommer du säkert ha en annan dos under din stimulering . Alla mina tre har sett olika ut och gjort dem med 2 månaders mellanrum ej vad jag ville men faktorer som jag inte kunde påverka och ingen uppdatering på ultraljud och blodprov  under hela behandlingen. 

Har inte bestämt hur jag vill gå vidare med mitt enda frysta om det nu är mensen som är runt hörnet. Naturlig eller stimulerad. Jag har gått från en stabil cykel från innan utredningen till att vara oregelbunden sedan dess och ägglossningstickor  visar sällan utslag.

Jag är för naturligt och avstår preparat, mediciner i vanliga fall men gällande detta kan de köra hårt med medicinering och preparatet så onaturligt som möjligt.

Ja, jag tror det var någon studie om litunus just nu och därför fick man välja till det annars tror jag man inte fick något alls om jag förstod det rätt. 

Man googlar och googlar men jag hittar ingenting som skulle vara till nytta tycker jag :( 

Det är bara till att testa och se, det är jobbigt snart har det gått ett år sen vi sökte hjälp men känns som att vi inte kommit någonvart. 
  • MeIMyself
    Missyou skrev 2023-02-23 10:34:47 följande:

Som man googlar och söker så hittar man andra sätt och mediciner och läng från andra  länder.

Litunus eller någon gel fanns det enligt mitt papper men jag fick Litunus.  Tydligen ska det finnas sprutor och plåster. Vist låter plåster trevligt och sprut hemskt ( är spruträdd) istället för Litunus trevliga gegg. 

1,5 år här och då jag vänta på pappret i 1 år och ringt och ringt. Alla månader är viktiga efter 35 så jag boka tid och fick tid snabbt och strax efter  första stimuleringen pappret som räkna på minst 18 månader  till första IVF eller i bästa fall 1 år om  jag kunde komma på avbokningstid annars var det 18-21 tror jag för första mötet inför IVF/ stimuleringen  och göra det privat med flera IVF och frysåterföringar skulle jag hinna misslyckas och ev ha ett barn innan jag kom fram för lanstingets första stimmulering.  

Vet att de i Uppsala har tur om de använder parets könsceller , de håller vårdgarantin ( på 3 månader) för Uppsala län patienter.

Så 1 år är nog helt okej om man jämför olika från snabba Uppsala på 3 månader till långa kön som vissa   har på 3 år och mer.  konstigt att de neråt i landet har längre än Sthlm då de har närmare till Danmark så folk borde hoppa kön och köra till Danmark i stor utsträckning och då borde kön kortas  pga stort potentiellt bortfall och vara kortast i och med Danmark. 

Bara hålla ut och vänta och hoppas på barn snabbt. Men du vet ju hur dina värden ser ut och om äggen försvinner i snabb takt, så det är fel att säga att du är ung så dina ägg är bra ( och antar att mängden är bra utifrån ålder) men det vet jag inget om, du kanske har jättebrottom i din situation pga äggreserver. Men om du ligger som din ålder väntas ligga så har du några år till innan det krisar där men risken att endrometriosen hinner ställa till det. Du kanske sätts på p-piller mellan IVF försöken för att hålla endrometriosen lugn mellan frysåterföring misslyckande och nästa äggplock. För om det är långt mellan gångerna så kan endrometriosen hinna förvärra möjligheten beroende på var härdarna sitter, så jag fattar att du är stressad över tiden.  Men statistiken ser bra ut med IVF att många fixar det på 3 omgångar med insättning och om ni får lite till frysen så har ni fler försök att lyckas på. Så om ni fick 3 IVF och slapp att förlora tid och möjlighet med inseminering ( som jag skulle få börja med trodde utredaren beroende hur det såg ut och ålder, då de är lite restriktiva med IVF tycks det som).

Ja, enligt läkaren har jag gott om ägg, men kvaliten vet jag inte om det kommer hålla... 
    Jag är nöjd om vi får ett barn, men vill verkligen ha :) 
    Vi är i Malmö, tydligen är det bättre med tider nu men vet inte hur det blir nästa gång. 

Jag vill försöka iaf vara postivit, första får vi räkna som prov och se vad det blir nu. vi har en i frysen och blir inte detta något så får vi köra stimulering igen, fick ut 15 ägg men bara 2 blev blastoscyster. 
  • MeIMyself
    Missyou skrev 2023-02-23 17:55:57 följande:

Exakt första gången är provomgång ( det har man hört) för att veta hur just du funkar med medicinen och dosen. Min klinik har varit snåla med ultraljud. Vi får bara ett under stimuleringen, jag önskar att de vore fler då man skulle kunna reglera medicinen lite bättre för bättre resultat.   

Positiv inställning är bra. Jag kör med hoppas på det bästa var bered på det värsta.  

Det är jag nöjd med, jag fick gå på 6 VUL innan äggplock :) 
    Jag är nöjf med RMC Malmö , mycket omtänksammma och snälla.

När har du din testdag? fortsätter det komma rosa flytningar? 
Svar på tråden Blödning efter ET