• Anonym (fundersamförälder)

Skönhet och ärlighet

God kväll allihopa!

En sak har gnagt mig på sistone och det är nämligen att min tioåriga dotter har börjat reflektera över sitt utseende en del. Jag har alltid varit ärlig mot henne när hon bett om min åsikt vad gäller prestationer, som om hon är bra på att dansa eller att sjunga exempelvis. Hon är en väldigt duktig dansare, men sjunger falskt och det har jag varit ärlig med när hon frågat.

Nu undrar hon dock om hon är snygg/vacker. Om jag ska vara brutalt ärlig så är hon inte särskilt vacker om en utgår ifrån skönhetsideal i samhället. Ska jag säga att hon är det ändå? Är jag en dålig förälder då? Jag gör ju henne exempelvis en björntjänst om jag säger att hon sjunger bra fast hon i själva verket sjunger falskt. Vad är skillnaden?

• Svar på tråden Skönhet och ärlighet
  • Anonym (A)

Skillnaden är att sjunga har en faktisk mätbarhet medan skönhet är en subjektiv bedömning.

• Anonym (fansåäckligttrist)

Suck.

• Anonym (A)

Dessutom, man kan lära sig sjunga bättre men man kan inte (utan operationer) påverka utseendet på samma sätt.

Du verkar vilja vara en sån där som inte fattar att den där ärligheten blir rätt brutal när man pratar med små barn. När det gäller utseende ska man hellre ljuga sig blå om sin egen åsikt än att säga något negativt, för det påverkar dem otroligt mycket. En normal förälder håller käft om att de inte tycker att deras barn är särskilt fina.

• Aliona

Skillnaden är att sjunga är något vi gör, som går att ändra på, medan utseendet är något vi har fötts med. Sjunger hon illa så kan man se det som att du glr en tjänst när du gör henne uppmärksam på det, för då kan hon väla att göra något åt det, eller skippa sången och ägna sig åt något hon är bättre på, som dans. Vad vill du uppnå genom att säga till henne att hon inte är vacker? Att hon ska göra skönhetsingrepp? Plastikoperationer? Eller lida av komplex? 

Skönhet är dessutom subjektivt. Troligtvis kommer din dotter få någon eller några genom livet som förälskar sig i henne och tycker att hon är den mest underbara i världen, på in- och utsidan. Det finns många som inte alls håller med om skönhetsnormen, vilken dessutom ändrar sig hela tiden. 

Som mamma förklara du för ditt barn att skönhetwn ligger i betraktaren ögon, att hon för dig är den finaste i världen, att en del kommer tycka att hon är snygg och andra inte, och att det dessutom inte är det viktigaste. 

Tilm sist så är skönhet (och sexighet, när hon blir lite större) väldigt mycket baserat på personens attityd och självflrtroende, något som du effektivt skulle slå bort redan vid tio-års ålder om du redan nu berättar för henne att hon inte duger som hon är. 

• Anonym (Inio)
    Anonym (fundersamförälder) skrev 2023-02-16 21:08:01 följande:
    Skönhet och ärlighet

God kväll allihopa!

En sak har gnagt mig på sistone och det är nämligen att min tioåriga dotter har börjat reflektera över sitt utseende en del. Jag har alltid varit ärlig mot henne när hon bett om min åsikt vad gäller prestationer, som om hon är bra på att dansa eller att sjunga exempelvis. Hon är en väldigt duktig dansare, men sjunger falskt och det har jag varit ärlig med när hon frågat.

Nu undrar hon dock om hon är snygg/vacker. Om jag ska vara brutalt ärlig så är hon inte särskilt vacker om en utgår ifrån skönhetsideal i samhället. Ska jag säga att hon är det ändå? Är jag en dålig förälder då? Jag gör ju henne exempelvis en björntjänst om jag säger att hon sjunger bra fast hon i själva verket sjunger falskt. Vad är skillnaden?

Ja, du ska säga att hon är snygg/vacker.
    Anonym (A) skrev 2023-02-16 21:19:55 följande:

Dessutom, man kan lära sig sjunga bättre men man kan inte (utan operationer) påverka utseendet på samma sätt.

Du verkar vilja vara en sån där som inte fattar att den där ärligheten blir rätt brutal när man pratar med små barn. När det gäller utseende ska man hellre ljuga sig blå om sin egen åsikt än att säga något negativt, för det påverkar dem otroligt mycket. En normal förälder håller käft om att de inte tycker att deras barn är särskilt fina.

Men min dotter är totalt tondöv tyvärr.

Utseendet kan ju påverkas, kanske genom att bry sig om kost, träning och ta hand om tex hår och hud.. Men ja det är klart att hon kan bli ledsen. Är jag inte en dålig förälder då om jag ljuger om att hon är snygg och vacker?

• linani

Du kan inte vara på riktigt?

Självklart ska du säga att hon är vacker, att hon är stark, bra, rolig, duktig, allt positivt du kan komma på. Förstår inte varför du ens ska kritisera hennes sångröst. Världen är tillräckligt hård och elak ändå, om det är någon som ska vara snäll och stöttande mot henne är det hennes föräldrar. 

Om du på riktigt har ett barn så tycker jag att du ska börja fylla henne med allt självförtroende och all självkänsla du rimligen kan. Omgående. 

linani skrev 2023-02-16 21:26:24 följande:

Du kan inte vara på riktigt?

Självklart ska du säga att hon är vacker, att hon är stark, bra, rolig, duktig, allt positivt du kan komma på. Förstår inte varför du ens ska kritisera hennes sångröst. Världen är tillräckligt hård och elak ändå, om det är någon som ska vara snäll och stöttande mot henne är det hennes föräldrar. 

Om du på riktigt har ett barn så tycker jag att du ska börja fylla henne med allt självförtroende och all självkänsla du rimligen kan. Omgående. 

Om hon ber om min ärliga åsikt, ska jag säga att hon sjunger bra då och sedan låta henne totalsågas och se hennes självförtroende krossas av omvärlden när hon söker till idol?
  • lövet2

Jag har flera döttrar, och de har frågat mig samma sak. Mitt svar:

När jag älskar någon, så blir den personen automatiskt vacker i mina ögon. Jag måste svara ja, oavsett hur mitt barn ser ut. Men hur andra uppfattar deras utseende? Ingen aning. Vem skulle ens våga antyda något negativt så jag hörde det?

Det där är i och för sig lite konstigt, för jag kan ju höra om de sjunger gräsligt och se om de är dåliga i fotboll. Däremot kan jag inte se om de är vackra eller fula enligt samhällets ideal.

• Anonym (A)
    Anonym (fundersamförälder) skrev 2023-02-16 21:26:17 följande:

Men min dotter är totalt tondöv tyvärr.

Utseendet kan ju påverkas, kanske genom att bry sig om kost, träning och ta hand om tex hår och hud.. Men ja det är klart att hon kan bli ledsen. Är jag inte en dålig förälder då om jag ljuger om att hon är snygg och vacker?

Man ska ta hand om kost, träning, hår och hud men INTE pga skönhet! Du får aldrig blanda samman utseende med de bitarna! Snacka om att lägga grunden för komplex och ätstörningar...

Nej, du är inte en dålig förälder om du stärker ditt barns självförtroende.
  • linani
    Anonym (fundersamförälder) skrev 2023-02-16 21:29:34 följande:

Om hon ber om min ärliga åsikt, ska jag säga att hon sjunger bra då och sedan låta henne totalsågas och se hennes självförtroende krossas av omvärlden när hon söker till idol?
    Om hon är 10 år gammal är hon knappast aktuell att söka in till Idol över huvud taget. 
    lövet2 skrev 2023-02-16 21:30:49 följande:

När jag älskar någon, så blir den personen automatiskt vacker i mina ögon. Jag måste svara ja, oavsett hur mitt barn ser ut. Men hur andra uppfattar deras utseende? Ingen aning. Vem skulle ens våga antyda något negativt så jag hörde det?

Det där är i och för sig lite konstigt, för jag kan ju höra om de sjunger gräsligt och se om de är dåliga i fotboll. Däremot kan jag inte se om de är vackra eller fula enligt samhällets ideal.

Det svaret låter vettigt. Håller med dig helt!
  • Anonym (Inio)
    Anonym (fundersamförälder) skrev 2023-02-16 21:29:34 följande:

Det är en helt annan situation.

Rent generellt ska man dock inte bedömma resultatet utan arbetsinsatsen. Så jag tycker du ska ta fokus ifrån hur bra hon är på olika saker.

Min dotter frågar inte mig om jag tycker tt hon är bra på det ena eller det andra. Det låter som om din dotter vill ha din bekräftelse och uppmärksamhet så ge henne det men på andra sätt.
  • FuckGoggleAskMe

Nu brukar ju alla föräldrar tycka att deras barn är vackra, men om du inte tycker det så ljug. Berätta att du tycker är hon fantastiskt fin. Hon behöver få en bra självkänsla. 

Du kan ju även lägga till att det är lite som med färger, en del tycker rött är jättefint medan andra inte alls gillar det, så hon kommer alltid att träffa både de som tycker att hon är vacker och de som inte tycker det. 

Eftersom hon frågar dig om detta, låter hon osäker. Du behöver hjälpa henne att känna sig stolt över vem hon är och hur hon ser ut.

• Anonym (Inio)
    lövet2 skrev 2023-02-16 21:30:49 följande:

Det kan man faktiskt se och det är väl det TS utgår ifrån. När det vore bättre om hur hon uppfattade henne själv.
  • Anonym (anonymmm)

Du kan inte mena allvar?
    Visst, rent "objektivt" så ser alla människor mer eller mindre bra ut. Men det är din DOTTER.

Du borde väl naturligt automatiskt tänka på hur söt hon är, att hon är från DIG och då tycka att hon är söt/fin. Hennes personlighet? Hennes blotta existens som din dotter borde ju göra henne fin?

Alla har vi mer eller mindre fina utseenden, men det är så sant som tidigare sagts i tråden- personlighet och band gör mycket. Vi har också mer eller mindre fina personligheter, och dessa kan vi utveckla på ett (oftast) mer hälsosamt sätt än våra utseenden.

Du älskar väl din dotter? Blir hon inte fin i dina ögon då?

• Anonym (fansåäckligttrist)

Det var nyss en liknande tråd med samma argument från mamman. Jag har svårt att se att en riktigt och till synes normal mamma ens skulle ställa dessa frågor då de är subjektiva. Skönt med fula mammor.

• Kockobello

Undrar hur det är med idioter då? Får man påpeka om någon är blåst i huvudet?

• Anonym (Krleldl)

Men snälla. Hoppas detta är en trolltråd.

Svar på tråden Skönhet och ärlighet