Anonym (Brianna) skrev 2023-02-15 12:26:30 följande:
Nu snackar du i nattmössan.
Jag har just visat hur du kan tjäna 1,5-2 milj på bara göra jobbet själv under ett år.
Och det är kontant, dvs efter skatt, att du påstår du tjänar över 4 milj per år är ingen liten vanlig inkomst.
Säljer du ex din nuvarande bostad, bestämmer man oftast när du ska flytta ut, du kan sätta om något 10 månader från handpenning får ni ta över bostaden.
Bygger du nytt har du ingen fastighetsskatt på 15 år.
Sedan försvinner inte ditt jobb bara för att du är sjuk i ett år, vem har snackat om det. Man behöver inte starta företag om man inte vill, man fortsätta precis som man själv vill. sedan aktiekapital, man kan lägga apportegendom, dvs du har ex köpt verktyg o maskiner för att kunna bygga som aktiekapital, men ditt företag behöver inte vara ett byggföretag, man skriver bara att man "även" har den inriktning även om man arbetar med något helt annat, man bestämmer själv. Startar jag företag som konsult, skriver även uthyrning av maskiner, som en kort mening i arbetsbeskrivning får dessa maskiner stå som apport även fast jag aldrig kommer använda dessa igen.
Anonym (Brianna) skrev 2023-02-15 11:46:45 följande:
Med kunskap kommer man långt brukar man säga.
Om jag ska lära dig på några korta meningar.
Man har kanske en tomt, du tar ut ett företag, ev Myresjöhus, dom ger ett ganska exakt pris på vad ditt hus kommer kosta, man kontaktar även en mäklare, mäklare ger sin bild av kostnadsläget vad en värdering kan hamna på.
Mäklaren kan även skriva ut en bankvärdering, dvs den skiljer sig mot själva värderingen.
Med dessa underlag går du till banken, Myresjö vill ha så här mycket för att bygga huset, här är även mäklarens värdering av område och marknadsvärde för huset när den väl står där.
Banken berättar hur mycket du får låna.
Du berättar men bra, vi är överens, lån och totalkostnad. men jag ska bygga själv, myresjö ska ha enbart 1,5 milj i arbetskostnad, j
ag vill använda denna kostnad som kontantinsats, jag finansierar min egna arbetskostnad, samt upphandling av allt material, även där finns en vinst på 3-400 tusen. man gör en offert på allt material, är man osäker på att man räknat med allt tar du in fler företag som får räkna, du ber dom speca kostnader, du får en hyfsad uppfattning på allt.
Kommer du in med en offert till byggvaruhusen, jag ska handla för 2-2,5 milj vad är ert bästa pris på allt detta, oftast får du fulla rabatter, man gör upp en lyftplan, när material ska levereras, man får ut material eftersom samt kostnaderna följer bygget och värdering som banken ställer.
Har man egna kontanter utöver detta kan man rikta belåningsgrad under 50% och du får amorteringsfritt.
Dvs du låg före både banken och mäklaren på hur huset skulle byggas, bägge har gett sina garantier på värdering och lånevillkor.
Men visst det hänger även på eget kapital för att lyckas, lön under detta år betalar FK eller om du ställt dig arbetslös, man har inga egna utgifter för egna levnadskostnader o andra kostnader, du vet vem som betalar dessa.
Startar du sedan företag, har du låneutrymme, räntan du får skickar du vidare plus lite extra till ditt företag som har förmånliga avdrag för att betal tillbaka till dig, man gör ingen skillnad på vem företaget lånat ifrån, bank osv eller från dig själv.
Men det krävs en annan förklaring hur det fungerar.
Det här var nog det dummaste jag läst på länge. Ju mer du skriver desto mindre låter det som att du någonsin genomfört en bostadsaffär och absolut inte byggt hus.
Lite fakta till dig:
Handpenningen är 10% av köpesumman som mäklaren håller på t.o.m. tillträdet, så du får ju inga pengar förrän tillträdesdagen.
När man bygger hus får man inte ett bolån på vad huset är värderat till förrän huset är färdigt, man får ett byggnadskreditiv (med högre ränta än ett bolån) med en maxgräns på vad huset kan tänkas vara värt i slutet. Detta kreditiv använder man för att betala kostnader under byggtiden.
Jag orkar inte ens svara på allt du skrev ovan för det är uppenbart att du inte har någon aning om vad du pratar om.
Men lär mig gärna vilken fantasibank kan man gå till och använda hustillverkarnas uppskattade arbetskostnader som kontantinsats eftersom jag ska bygga huset själv. Det låter som en bra bank. Är det SBAB? Nordea? Handelsbanken?